Opera Nationala Romana Cluj-Napoca : GIUSEPPE VERDI, DON CARLOS, DUMINICÄ‚, 27 FEBRUARIE 2022, ORA 18:30 SALA MARE

February 26, 2022
617 Views

 

“Alături de alte titluri înscrise în perioada de maturitate componistică a lui Giuseppe Verdi, opera Don Carlo reflectă noile culmi expresive cucerite treptat È™i atinse sub imboldul oferit de reforma contemporanului său Richard Wagner în domeniul dramei muzicale. Spre deosebire însă de capodoperele verdiene care s-au bucurat de la început de un mare grad de popularitate È™i răspândire în lumea teatrului liric european, dar È™i la nivel mondial (Nabucco, Rigoletto, Trubadurul, La Traviata È™.a.), drumul către recunoaÈ™tere al lucrării Don Carlo a fost destul de sinuos.

După premiera de la Paris a primei sale versiuni în limba franceză (intitulată Don Carlos) din 11 martie 1867, opera a fost supusă unor revizuiri și adaptări, atât din punct de vedere al textului, cât și al scenariului, pentru a fi reprezentată la Darmstadt (1868), Senigallia (1868) și pe scena Teatrului Scala din Milano (1884). Celor patru versiuni existente până la acel moment li s-au mai adăugat, de-a lungul timpului, și altele.

Inspirată din drama omonimă a lui Friedrich Schiller, acțiunea operei Don Carlo are loc în perioada războiului dintre Franța și Spania, la mijlocul secolului XVI. Aflat într-o vizită secretă în Franța, Don Carlo – fiul regelui Filip al II-lea al Spaniei – o întâlnește din întâmplare pe Elisabeta de Valois, iar cei doi se îndrăgostesc la prima vedere. Fericirea de a se fi cunoscut nu va dura prea mult însă, mâna Elisabetei fiindu-i promisă tocmai Regelui Filip de către tatăl ei, ca garanție a tratatului de pace dintre cele două țări.

Reîntors în Spania, încercările lui Don Carlo de a-È™i restabili legăturile cu Elisabeta, acum mama sa vitregă, È™i de a-È™i împlini idealul de a guverna Flandra È™i a-i obÈ›ine independenÈ›a, vor fi susÈ›inute, pe de-o parte, de credinciosul său prieten Rodrigo, È™i perturbate, pe de altă parte, de manifestarea urii È™i a geloziei Principesei Eboli sau de abuzul de putere al Marelui Inchizitor. Finalul tragic atât de specific romantismului literar stă sub semnul neputinÈ›ei în faÈ›a maÈ™inaÈ›iilor puterii.”

Leave A Comment