Peste jumătate dintre români spun că vor face cheltuieli mai mari în perioada sărbătorilor

December 28, 2023
89 Views

Peste jumătate (56%) dintre români spun că vor face cheltuieli mai mari în perioada sărbătorilor din decembrie 2023 – ianuarie 2024, comparativ cu anul trecut, potrivit unui studiu referitor la obiceiurile de consum ale românilor.

Cercetarea EY Consumer Index 2023 a fost efectuată în luna decembrie 2023 şi evidenţiază modul în care a evoluat percepţia şi experienţa de cumpărare şi consum a consumatorului român în contextul schimbărilor semnificative ce au avut loc în acest an pe toate palierele economice, sociale şi geopolitice la nivel global.

“Potrivit studiului EY efectuat în luna decembrie a acestui an, primele trei preocupări ale românilor sunt: creşterea costului vieţii, economia ţării şi rezultatul alegerilor politice. În baza răspunsurilor analizate, în plus faţă de creşterea preţurilor pentru produsele de bază, pot fi identificate şi alte motive de îngrijorare ale românilor pentru anul care urmează, respectiv: creşterile privind impozitul pe venitul personal sau al gospodăriei, starea venitului personal şi asigurarea pensiei. În contextul cheltuielilor de sărbători, rezultă un apetit moderat al românilor pentru campaniile cu zile de reduceri semnificative. Totuşi, în ciuda îngrijorărilor legate de propriile finanţe, 56% din respondenţi declară că vor face cheltuieli mai mari în perioada de sărbători, decembrie – ianuarie, faţă de anul precedent”, a declarat Georgiana Iancu, partener, lider Consumer Products & Retail, EY România.

Top 5 preocupări pentru români sunt legate de creşterea costului vieţii (32%), economia ţării (31%), rezultatul alegerilor politice (30%), războaiele şi conflictele externe (25%), agitaţia socială şi divizarea în societate (19%). Acestea reprezintă dovada preocupărilor în privinţa situaţiei interne, dar şi a impactului noului conflict din Orientul Mijlociu asupra opiniei publice, pe lângă cel al războiului din Ucraina. Aceste aspecte le-au devansat pe cele privind sănătatea mintală (20% dintre respondenţi) sau finanţele personale (17%). La polul opus, românii par mai puţin îngrijoraţi cu privire la relaţiile lor în familie şi comunitate (23%), posibilităţile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (17%), locul de muncă (13%), atacuri teroriste (12%) sau pandemii (10%).

În privinţa aşteptărilor pentru viitor, răspunsurile au fost dintre cele mai diverse. Astfel, la capitolul aşteptări pentru o îmbunătăţire a situaţiei actuale, pe primele locuri se situează finanţele personale (44%), locul de muncă (37%), sănătatea fizică şi sănătatea mintală (35%), posibilităţile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (31%). La polul opus, aşteptările ca situaţia să se deterioreze în viitor sunt în principal legate de: creşterea costului vieţii (72%), economia ţării (60%), rezultatului alegerilor politice din ţară (59%), conflicte şi războaie (56%) şi schimbări climatice (53%).

Comportamentul consumatorilor pare că a suferit modificări importante, pe fondul unei creşteri generalizate a preţurilor pentru majoritatea produselor şi serviciilor de bază. Primele trei aspecte unde respondenţii au fost de acord în cea mai mare măsură sunt: efortul de a nu irosi mâncarea (80%), o analiză mai bună a necesităţii achiziţiilor de produse neesenţiale (79%) şi faptul că nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendinţe în modă (61%).

De asemenea, peste jumătate dintre respondenţi (56%) au indicat faptul că încearcă să repare lucrurile, mai degrabă decât să le înlocuiască, ceea ce arată preocuparea pentru a economisi bani în vremuri dificile, iar pentru 45% dintre participanţii la sondaj brandurile nu sunt foarte importante în deciziile de cumpărare. Aproape jumătate s-au declarat în total dezacord cu afirmaţia potrivit căreia ar avea tendinţa de a cumpăra produse neesenţiale (articole de modă, cosmetice, articole pentru casă) pentru că acest lucru îi face fericiţi (45%).

…..

Leave A Comment

%d bloggers like this: