Teatrul National Cluj-Napoca : DESPRE SENZAŢIA DE ELASTICITATE CÂND PĂŞIM PESTE CADAVRE, marţi, 7 februarie 2023, ora 19:00, Studio Euphorion

February 6, 2023
662 Views

 

“Piesa “Despre senzaÅ£ia de elasticitate când păşim peste cadavre” a fost scrisă de Matei ViÈ™niec la È‹nceputul anului 2009, È‹n FranÅ£a, la cererea actorului È™i regizorului Mustapha Aouar, director al companiei Gare Au Théâtre din Ivry-sur-Seine, cu ocazia centenarului naÅŸterii lui Eugène Ionesco. ÃŽi oferă astfel dramaturgului ocazia de a-l omagia pe marele său predecesor, aducând în faÈ›a publicului celebrul personaj absent al literaturii absurdului, CântăreaÅ£a cheală.

Eroul piesei, poetul Sergiu Penegaru încearcă să-ÅŸi păstreze valorile literare. El scrie È™i traduce în plină dictatură comunistă, având privilegiul câtorva conversaÅ£ii cu eroina lui Ionesco. Cei doi discută – în libertate, dar mai ales în închisoarea unde ajunge să fie încarcerat eroul – despre literatură, despre farmecul Micului Paris, lăsând impresia unei perechi aflate la prima întâlnire. La următoarele întâlniri, gesturile ei devin mai intime, iar în cele din urmă nu-È™i mai poate stăpâni lacrimile văzând cât de des este pomenită ea, „un personaj care nici măcar nu există”. Ideea evocării acestui personaj i-a fost dată scriitorului de o amintire a eseistului ÅŸi istoricului literar Nicolae Balotă, care a povestit cum în anii ’50, pe când se afla la Jilava împreună cu Constantin Noica, a râs cu mare poftă când Nicolae Steinhardt, aflat în aceeaÈ™i celulă, le-a povestit piesa absurdă a lui Ionescu. Dar nu doar CântăreaÈ›a cheală bântuie prin celula Poetului ci È™i alte celebrități: însuÈ™i Eugen Ionescu, contele de Lautreamont, André Breton, Albert Camus. Apar È™i doi rinoceri, chiar în momentul în care „orologiul bate de cinci ori”, ora servirii celebrului ceai englezesc.”

Foto : Nicu Cherciu

Leave A Comment