România se află în faţa unei oportunităţi deosebite de a valorifica turismul rural ca motor de creştere economică, în contextul evoluţiei rapide a economiei globale şi al schimbărilor semnificative în preferinţele turistice, potrivit unei analize de specialitate.
Deşi infrastructura rămâne un factor sensibil în dezvoltarea turismului naţional, în turismul rural aceasta nu este atât de critică. Dimpotrivă, satele izolate, peisajele pitoreşti şi autenticitatea tradiţiilor româneşti devin principalele atracţii pentru turiştii locali şi internaţionali, iar această formă de turism are potenţialul de a poziţiona România în topul destinaţiilor preferate de cei care caută experienţe autentice, relevă o analiză realizată de platforma EconomieRurala.ro.
“România găzduieşte numeroase sate izolate, unde influenţa civilizaţiei moderne este minimă, oferind turiştilor experienţe autentice şi unice. Lipsa autostrăzilor sau a rutelor rapide nu reprezintă neapărat un dezavantaj, ci contribuie la conservarea atmosferei tradiţionale. Astfel, aceste sate devin un refugiu departe de agitaţia urbană. Conform unui studiu realizat la nivel european, peste 35% dintre turiştii internaţionali care aleg România pentru vacanţe sunt atraşi de satele pitoreşti ale ţării noastre”, spun autorii studiului.
Unul dintre marile avantaje ale turismului rural este faptul că nu este afectat de sezonalitate, care poate influenţa alte forme de turism. Indiferent de anotimp, satele şi comunele din România oferă o diversitate de activităţi specifice fiecărei perioade a anului. Primăvara aduce activităţi agricole şi de grădinărit, vara oferă posibilitatea de a culege fructe de pădure şi ciuperci, toamna este dedicată pregătirii mustului şi conservelor pentru iarnă, iar anotimpul rece aduce tradiţiile de Crăciun, care încântă turiştii de la oraş, arată analiza.
În 2023, datele Institutului Naţional de Statistică au indicat o creştere cu 12% a numărului de turişti străini care au optat pentru vacanţe în zonele rurale româneşti. Acest lucru demonstrează potenţialul turismului rural de a genera venituri stabile pentru micii antreprenori pe tot parcursul anului.
“Nu există un profil unic al turistului rural. Tot mai mulţi corporatişti aleg să combine munca remote cu escapadele în natură, pentru a beneficia de liniştea şi frumuseţea peisajelor rustice. O altă categorie importantă de turişti este formată din persoane cu vârste cuprinse între 25-45 de ani, care, în lipsa rudelor la sat, îşi doresc să retrăiască momentele din copilăria petrecută la bunici”, potrivit studiului realizat de reprezentanţii platformei EconomieRurala.ro.
În 2022, 22% dintre turiştii străini care au vizitat România au optat pentru experienţe rurale, fiind fascinaţi de tradiţiile şi obiceiurile locale.
“Fie că este vorba despre pregătirea bulionului sau participarea la cosit, turiştii sunt atraşi de oportunitatea de a experimenta viaţa cotidiană din satele româneşti”, precizează Raluca Dumitrana, fondatoarea proiectului de antreprenoriat rural EconomieRurala.ro.
…..
Foto : facebook.com