Tehnologiile avansate, sustenabilitatea şi adaptarea la schimbările politice vor fi prioritare în 2024 pentru companiile de transport şi logistică din România, iar investiţiile în infrastructură vor juca un rol crucial în îmbunătăţirea eficienţei sectorului, conform unei analize realizate de o companie globală de servicii complete de logistică.
“Chiar dacă începutul anului a adus o uşoară scădere în traficul internaţional şi o contracţie în consum şi puterea de cumpărare, există un optimism rezervat că lucrurile se vor stabiliza în 2024. Această perioadă presupune adaptare şi flexibilitate pentru a gestiona schimbările economice şi politice. Astfel, în contextul globalizării economiei şi a comerţului internaţional, se preconizează o creştere a cererii pentru servicii de transport şi logistică în România. Tehnologiile avansate, sustenabilitatea şi adaptarea la schimbările politice vor fi prioritare pentru companiile de profil, iar investiţiile în infrastructură vor juca un rol crucial în îmbunătăţirea eficienţei sectorului”, se arată în analiza Gebruder Weiss România.
Aşteptările sunt moderat optimiste pe segmentul de transport maritim şi aerian, cu conştientizarea că mediul economic va fi strâns legat de cel politic, într-un an marcat şi de evenimente electorale majore.
Potrivit analizei, piaţa locală de transport şi logistică, pe toate palierele sale, a trecut în 2023 printr-o perioadă de ajustare, marcată pe de o parte de oportunităţi importante, dar şi de provocări. Efectele vor fi vizibile şi în 2024, însă totuşi anul acesta este marcat de optimism, chiar dacă unul rezervat, susţin analiştii.
“Ne aşteaptă un an greu, cu volume în scădere şi marje de profit reduse, similar cu situaţia din Europa în această prima parte a anului. În faţa clientului, diferenţa o vor face companiile care reuşesc să atragă şi să păstreze oameni motivaţi şi implicaţi, care aduc valoare reală prin activitatea lor”, a declarat Adelina Anghel, Area Manager East, Gebruder Weiss România.
Noile cerinţe guvernamentale şi politicile fiscale adoptate, cum ar fi implementarea sistemului e-Factura, e-Transport sau SAF-T (Standard Audit File for Tax), dar şi politicile de majorare a salariului minim pe economie şi deficitul forţei de muncă au fost principalele presiuni resimţite anul trecut de mediul de afaceri. Aceste provocări locale s-au combinat însă cu efectele unor evenimente internaţionale, cum ar fi conflictele regionale şi contextul inflaţionist generalizat. Astfel, a fost necesar un efort suplimentar pentru companii, atât din punct de vedere al resurselor umane, cât şi financiar, pentru a se conforma acestor cerinţe noi şi pentru a-şi adapta procesele operaţionale.
“Dezvoltarea infrastructurii de transport şi alinierea reglementărilor la standardele internaţionale au reprezentat o provocare, dar şi o oportunitate crucială pentru îmbunătăţirea eficienţei şi competitivităţii industriei logistice din România în 2023. Mai multe proiecte majore cum ar fi extinderea şi modernizarea reţelei de autostrăzi şi drumuri expres s-au desfăşurat în 2023. Spre exemplu, Autostrada A1 (Autostrada Soarelui), Autostrada A3 (Autostrada Transilvania), precum şi drumurile expres Braşov – Cluj-Napoca şi Piteşti – Sibiu. Aceste proiecte au facilitat transportul rutier de mărfuri, reducând timpul de călătorie şi costurile asociate. Investiţiile au avut în vedere şi infrastructura portuară şi feroviară. De exemplu, Portul Constanţa a continuat să fie un punct crucial de tranzit pentru mărfuri, iar modernizările au fost realizate pentru a îmbunătăţi eficienţa operaţională şi capacitatea portuară. Îmbunătăţirile infrastructurii feroviare au fost, de asemenea, pe agenda de dezvoltare, cu scopul de a spori interconectivitatea între diferitele regiuni ale ţării şi de a promova transportul feroviar de mărfuri ca alternativă la cel rutier.
…..