Beneficiile consumului de prune

September 11, 2023
251 Views

 

Prunele sunt bogate în nutrienți de preț, ameliorează și tratează problemele precum constipația și colesterolul mărit și au și capacitatea de a reduce tensiunea arterială. Află care sunt și alte beneficii ale consumului de prune pentru a profita de acest fruct gustos și sănătos, care se regăsește în această perioadă la tarabele din piețe.

Prunele sunt cunoscute pentru gustul lor dulce și aroma plăcută și pot fi consumate atât crude, cât și uscate, ca atare sau adăugate în diverse smoothie-uri, deserturi și alte mâncăruri. Iată ce beneficii au prunele și cine să acorde atenție consumului!

Beneficii prune
Prunele sunt bogate în nutrienți esențiali, cum ar fi vitaminele și mineralele, precum și în fibre alimentare și au multe beneficii pentru sănătate. 100 g de prune au cam 60 de calorii, 2.1 g de fibre și 13 g de carbohidrați.

Reglează tranzitul intestinal
Prunele reprezintă o sursă excelentă de fibre dietetice, ajutând astfel la reglarea tranzitului intestinal. Întrucât conțin atât fibre solubile cât și fibre insolubile, acestea reprezintă un remediu excelent pentru constipație. Dacă ai această problemă, indicat este să le consumi dimineața, pe stomacul gol, fie crude, fie uscate.

Scad colesterolul din sânge
În special prunele uscate au capacitatea de a menține un nivel sănătos al colesterolului din sânge. Fibrele din prunele deshidratate reduc colesterolul LDL, însă totodată pot să și crească valorile colestrolului HDL, considerat cel bun.

Te ajută să slăbești
Unele studii științifice au dovedit că prunele pot fi de folos în curele de slăbire. Substanțele active din prune accelerează metabolismul și stimulează arderile grăsimilor. Totuși, acest lucru nu înseamnă că trebuie să exagerezi cu consumul, ci să le mănânci cu moderație, ca parte a unei diete echilibrate.

Au efect antioxidant
Prunele conțin vitamina C, dar și fitonutrienți precum luteină, zeaxantină ori criptoxantină. Aceștia au efecte antioxidante puternice și ajută organismul să lupte cu efectul radicalilor liberi asupra organismului. Fenolii din prune protejează neuronii și membranele celulare de stresul oxidativ.

Sunt benefice și pentru diabetici
Prunele au un efect anti-hiperglicemic, care ajută la menținerea echilibrată a nivelului de zahăr din sânge. Studiile făcute recent au dovedit că extractul de prune ajută la reducerea glicemiei, dar și a trigliceridelor. Flavonoidele care se regăsesc în prune stimulează sensibilitatea la insulină a organismului. Conținutul ridicat de fibre din prune poate ajuta la încetinirea digestiei și absorbției zaharurilor, ceea ce poate fi benefic pentru controlul glicemiei.

Previn osteoporoza
Prunele previn osteoporoza, contribuind la menținerea sănătății oaselor. Flavonoidele precum acidul cafeic din prune previn deteriorarea țesuturilor osoase, deci contribuie la prevenirea osteoporozei, în special în rândul femeilor aflate la menopauză. Polifenolii și potasiul care se regăsesc din belșug în prunele uscate îmbunătățesc densitatea osoasă.

Fortifică sistemul imunitar
Datorită conținutului bogat de vitamina C, prunele întăresc sistemul imunitar și ajută organismul în lupta cu infecțiile și inflamațiile.

Reduc anxietatea
Consumul regulat de prune s-a dovedit, potrivit unui studiu, eficient în reducerea anxietății. Efectul anxiolitic al acestor fructe se datorează acidului clorogenic care se regăsește din belșug în prune.

Luptă împotriva cancerului
Prunele conțin epicatehine, compuși care inhibă apariția și multiplicarea celulelor canceroase maligne, în special la nivelul ficatului. Datorită conținutului bogat în antioxidanți și fitonutrienți, prunele au și un efect benefic asupra cancerului la sân.

Asigură echilibrul electrolitic
Prunele conțin potasiu din belșug, potasiul fiind un electrolit de care celulele și țesuturile au nevoie pentru buna funcționare. Consumul de prune combate contracțiile musculare și echilibrează din punct de vedere electrolitic organismul.

Ajută la coagularea sângelui
Prunele conțin vitamina K, despre care se știe că joacă un rol important în coagularea sângelui.

Contraindicații prune
În general, prunele sunt sigure și sănătoase pentru majoritatea oamenilor atunci când sunt consumate cu moderație. Există, însă, și situații în care aceste fructe atât de sănătoase sunt contraindicate. Întrucât conțin oxalați care se pot cristaliza și depune, cauzând probleme renale ori la nivelul vezicii biliare, persoanele care suferă deja de afecțiuni renale ori ale vezicii biliare ar trebui să ceară sfatul medicului curant legat de consumul de prune.

Prunele sunt adesea folosite pentru a trata constipația datorită conținutului lor ridicat de fibre și substanțelor chimice naturale cu efect laxativ. Cu toate acestea, pentru unele persoane, consumul excesiv de prune poate duce la diaree sau disconfort digestiv, deci cine se știe cu probleme digestive ar trebui să consume prune cu atenție și să își monitorizeze reacțiile.

Cum e mai bine să consumi prunele?

……

Leave A Comment

%d bloggers like this: