Vitamina D: Beneficii, surse si rolul acesteia in organism

October 26, 2022
38 Views

Vitamina D reprezinta o substanta nutritiva pe care organismul o produce in mod natural atunci cand iti expui pielea la soare, dar se gaseste si ca parte componenta din unele alimente. Iti prezentam, in cele ce urmeaza, care sunt beneficiile pe care le ofera aceasta vitamina, din ce surse o poti procura si ce rol are in buna functionare a organismului.

Ce este vitamina D?
Aceasta vitamina se mai numeste si calciferol. Face parte din cei 24 de micronutrienti care sunt esentiali pentru ca organismul sa functioneze in mod corespunzator. Este solubila in grasimi, nu si in apa.

Vitamina D contribuie la absorbtia calciului si fosforului in organism si de mentinerea nivelurilor lor optime, fiind importanta in dezvoltarea si intarirea oaselor, dar si pentru creșterea imunitatii la persoanele varstnice si la copii. [1]

Tipuri de vitamina D
Exista urmatoarele forme de Vitamina D: Cele cuprinse intre D1 si D5, precum si D12. Doua dintre ele sunt esentiale pentru mentinerea starii de sanatate: D2 si D3. Fie ca ne referim la vitamina D2 sau D3, ambele se pot procura si din alimente, si din suplimente.

Vitamina D2
Vitamina D2 este cunoscuta si ca ergocalciferol si se poate gasi in diverse vegetale sau tesuturi ale animalelor. Substanta numita ergosterol este cea care ajuta la obtinerea acestei vitamine.

Vitamina D3
Vitamina D3 este cea care se produce atunci cand iti expui pielea la soare. Aceasta se obtine prin expunerea la razele UV, cand substanta 7-dehidrocolesterol devine vitamina D3. Exista si in alimentele de provenienta animala, caz in care mai este cunoscuta si sub numele de colecalciferol.

Rolul vitaminei D in organism
Vitamina D are un rol foarte important la nivelul organismului. Aceasta are contributie in reglarea nivelurilor de calciu si fosfor, ceea ce duce la intarirea oaselor. De asemenea, poate contribui si la sanatatea musculaturii, si la nivelul ridicat de imunitate.

Aceasta vitamina ajuta la fixarea calciului in oase si in dinti, avand rol in mineralizarea lor adecvata. In plus, are contributie si la asimilarea fosforului in intestinul subtire. In acest mod, este esentiala pentru starea optima de sanatate. Pe langa aceste aspecte, vitamina D reduce riscul de fracturi osoase, intrucat blocheaza hormonul paratiroidian, care reabsoarbe tesutul osos si provoaca subtierea oaselor.

Vitamina D: beneficii
Pielea poate produce in mod natural Vitamina D, iar soarele are o contributie esentiala in acest sens. Atunci cand te expui la soare, exceptand perioadele caniculare, pielea transforma provitaminele in calciferoli. Acestia ajung sub forma de esteri si acizi grasi care se depoziteaza in tesuturi si organe.

Vitamina D sprijina organismul atat din punct de vedere fizic, cat si psihic. Iata care sunt beneficiile pe care le ofera Vitamina D:

Intarirea imunitatii
Alaturi de alte vitamine si minerale, vitamina D poate contribui la intarirea imunitatii. Are rol in potentarea modului de actionare a vitaminelor A si C in organism. Sprijina buna functionare a unor glande precum tiroida, paratiroida si hipofiza. [1]

Reducerea riscului de a dezvolta unele afectiuni
Lupta pentru reducerea riscului de a dezvolta anumite afectiuni, cum sunt osteoporoza, rahitismul, scleroza in placi, boli inflamatorii intestinale, artrita reumatoida. [1]

Reglarea ritmului cardiac
Poate contribui la normalizarea functiei neuromusculare si la reglarea ritmului cardiac, scazand, in acest mod, riscul de a face atac de cord sau hipertensiune. [1]

Buna functionare mentala
Este de ajutor in procesul de formare si dezvoltare a creierului, precum si la functionarea mentala. Vitamina D ar putea contribui la reducerea depresiei si la obtinerea unei stari generale de bine. [1]

Pierderea in greutate
Ar putea contribui la pierderea in greutate. Unele persoane supraponderale ar putea sa se confrunte cu niveluri scazute ale vitaminei D in organism. Sunt necesare insa mai multe studii pentru ca cercetatorii sa poata stabili cu exactitate aportul pe care Vitamina D il are in lupta cu afectiunile si in vederea pierderii in greutate. [1]

Doza necesara de vitamina D

Atat copiii, cat si adultii pot lua suplimente cu Vitamina D. Doza zilnica recomandata este intre anumite intervale, dupa cum iti prezentam in cele ce urmeaza:

Copiii cu varsta intre 0 si 12 luni: 10 mcg (400 IU);
Copiii peste 12 luni si adolescentii: 15 mcg (600 IU);
Adultii cu varsta in intervalul 18-70 de ani: 15 mcg (600 IU);
Adultii cu varsta de peste 70 de ani: 20 mcg (800 IU);
Femeile insarcinate sau care alapteaza: 15 mcg (600 IU).

…..

Leave A Comment

%d bloggers like this: