Telina si beneficiile sale: de ce si cum sa o integrezi in alimentatie

July 3, 2022
191 Views

Știai că țelina are efecte detoxifiante, antiinflamatorii, antidepresive și antibiotice, disponibile atât în cazul consumului rădăcinii, cât și al frunzelor? Află mai multe despre beneficiile acestei plante, care poate preveni și trata diverse afecțiuni!

Consumăm în special rădăcina de țelină și o folosim în supe, ciorbe, mâncăruri și salate, însă de multe ori neglijăm tulpinile și frunzele. E bine de reținut că întreaga legumă este benefică pentru sănătatea ta, așa că o poți folosi în totalitate, în salate sau preparate procesate termic.

Țelina, aliment și medicament

Țelina a fost folosită, la origini, ca medicament, fiind menționată în scrierile lui Homer. Hipocrat descria țelina drept calmant nervos. În Evul Mediu au fost primele consemnări ale utilizării acestei plante ca aliment, dar a devenit populară în Europa abia în secolul al XVIII-lea. În prezent este apreciată mai ales pentru calitățile sale ca ajutor în cura de slăbire, contribuind la pierderea în greutate. Se spune despre țelină că ar avea calorii negative, digerarea ei arzând mai multe calorii decât cele acumulate prin consumul acestei plante.

Țelina face parte din familia rădăcinoaselor alături de morcov, fenicul, păstârnac și rădăcina de pătrunjel. Poate fi folosită spre consum întreaga plantă: rădăcină, tulpină și semințe. Deși se găsește pe tot parcursul anului, țelina este cea mai bună toamna spre iarnă. Din semințele de țelină se extrage un ulei volatil folosit în industria farmaceutică sau în parfumuri. Din rădăcina de țelină se produce sarea de țelină folosită pe post de condiment sau în băuturi.

Țelina, o sursă bună de hidratare
Țelina românească are frunzele închise la culoare și tulpinile subțiri. În magazine putem găsi și țelină apio care are tulpina mai groasă, compactă și deschisă la culoare, cu frunzele verde pal.

Țelina, și în special frunzele acestei plante, au un conținut mare de apă. O poți considera, așadar, pe lângă o legumă sănătoasă, și o sursă bună de hidratare. Are un conținut foarte mare de fibre și unul destul de mic de carbohidrați. Deși nu lipsesc în totalitate, carbohidrații din țelină fac parte din categoria celor sănătoși.

Beneficiile telinei

Iată de ce e bine să consumi țelină:

Țelina susține buna funcționare a sistemului cardiovascular
Țelina menține sănătatea arterelor și a vaselor de sânge și reduce nivelul hormonului stresului din organism. În acest mod, tensiunea arterială scade, vasele de sânge sunt relaxate, iar circulația sângelui este fluidizată. Consumul regulat de țelină scade și nivelul colesterolului rău. În acest sens, se recomandă ca în perioadele în care consumi preparate mai grase și bogate caloric, cum sunt mesele de sărbători, să mănânci pe lângă acestea și o salată de țelină rasă, cu puțin oțet sau zeamă de lămâie.

Țelina acționează și asupra sistemului digestiv

….

Leave A Comment

%d bloggers like this: