10 sfaturi pentru un somn mai bun când suferi de boala pulmonara obstructiva cronica

November 21, 2021
35 Views

10 sfaturi pentru un somn mai bun când suferi de boala pulmonara obstructiva cronica

Un somn de calitate este important pentru toată lumea. Dar dacă suferi de o boală pulmonară obstructivă cronică (BPOC), odihna bună este esențială pentru a putea respira bine și a funcționa normal a doua zi.

Studiile au asociat somnul de o calitate slabă cu o agravare a simptomelor BPOC, precum și un risc crescut de a dezvolta complicații ale bolii, potrivit American Thoracic Society.

Problema este că poate fi greu să adormi – și să dormi profund – atunci când te confrunți cu senzația de lipsă de aer, tuse și dureri. Peste 75 la sută dintre persoanele cu BPOC raportează simptome pe timp de noapte și dificultăți de somn, potrivit Fundației pentru somn.

Unele medicamente utilizate pentru a trata afecțiunea pot, de asemenea, agrava problemele de somn. Medicamentele inhalate precum teofilina (Theo-24, Theochron, Elixophyllin) îmbunătățesc simptomele toracice, dar pot reduce și calitatea somnului pentru unele persoane cu BPOC, conform Sleep Foundation. Prednisonul îți poate afecta și capacitatea de a dormi.

Mulți oameni cu BPOC au, de asemenea, apnee în somn nediagnosticată, o afecțiune în care căile respiratorii se închid și respirația se oprește de mai multe ori pe parcursul nopții, ceea ce face dificilă o odihnă bună.
Anxietatea și depresia, care apar adesea la persoanele care au afecțiuni cronice, pot provoca sau agrava, de asemenea, insomnia la persoanele cu BPOC, explică E. Neil Schachter, pneumolog și specialist în medicina somnului la Spitalul Mount Sinai din New York City.

Vestea bună este că există mai multe lucruri pe care le poți face pentru a-ți îmbunătăți somnul atunci când ai BPOC. Iată câteva strategii care merită încercate:

1. Reglează-ți poziția de somn
Dormitul într-o poziție ușor verticală va elimina stresul asupra plămânilor, explică dr. MeiLan K. Han, profesor de medicină în divizia de îngrijire pulmonară și critică la Universitatea din Michigan din Ann Arbor și purtător de cuvânt al Asociației Americane de Plămâni.

Ridicarea ușoară a capului ajută, de asemenea, la prevenirea refluxului de acid (atunci când acidul din stomac revine în esofag) să te trezească noaptea.

Cunoscută sub numele de boală de reflux gastroesofagian (sau BRGE), această afecțiune este frecventă la persoanele cu BPOC. Potrivit unei recenzii publicate în mai 2018 în Chest, schimbări simple de comportament, inclusiv poziționarea corectă (pentru a elimina presiunea de pe esofag și pentru a permite gravitației să mențină acidul) pot îmbunătăți simptomele BRGE pe timp de noapte, precum și calitatea somnului.

2. Evită somnul în timpul zilei
Dacă ai neapărată nevoie de un pui de somn, dormi, dar nu mai mult de 30 de minute și evită să dormi după-amiaza târziu.

O repriză scurtă de somn îți poate restabili energia, în timp ce una lungă sau la o oră mai târzie te poate ține treaz noaptea și poate agrava ciclul somnului prost și al somnolenței excesive în timpul zilei, notează Fundația pentru somn.

3. Renunță la dispozitivele electronice înainte de culcare
Renunță la folosirea oricărui dispozitiv electronic cu 30 până la 60 de minute înainte de culcare. Telefoanele mobile, tabletele și laptopurile provoacă o stimulare mentală greu de oprit, notează Sleep Foundation.

În plus, lumina albastră de la ecrane suprimă producția de melatonină, hormonul care induce somnul, ceea ce poate îngreuna adormirea. Dacă vrei totuși să te uiți la un ecran cu o oră înainte de culcare, setează dispozitivul pe „modul de noapte” pentru a minimiza impactul luminii.

4. Fii mai activ din punct de vedere fizic în timpul zilei
„Exercitul fizic este un factor care îmbunătățește BPOC în general”, spune dr. Schachter. De fapt, o rutină moderată de exerciții fizice poate îmbunătăți utilizarea oxigenului de către organism, poate reduce dificultățile de respirație, poate crește energia și puterea musculară, poate reduce anxietatea și depresia și poate ajuta somnul, spune Asociația Americană a Plămânilor (ALA).

„[A fi activ fizic] îți îmbunătățește rezistența, astfel încât să poți face mai multe în timpul zilei, iar dacă faci mai multe în timpul zilei, vei dormi mai bine noaptea”, adaugă Schachter.

5. Încearcă Yoga

…..

Foto: Shutterstock

Leave A Comment

%d bloggers like this: