Fierul: rolul în organism, deficit, exces și surse

November 7, 2021
47 Views

Fierul este un element esențial pentru producerea de sânge și aproape 70% din fierul din organismul nostru se găsește într-o componentă a eritrocitelor, numită hemoglobină, și în fibrele musculare, într-o proteină numită mioglobină.

Hemoglobina este esențială pentru transportul oxigenului în sânge, de la plămâni la țesuturi. Mioglobina din fibrele musculare acceptă, stochează, transportă și eliberează oxigenul.

Ce rol are fierul în organism?
Aproape 6% din fierul din organism face parte din anumite proteine, care sunt esențiale pentru respirație și pentru metabolismul energetic, însă acest fier este și o componentă a enzimelor implicate în sinteza colagenului și în anumiți neurotransmițători. Fierul este necesar, totodată, pentru buna funcționare a sistemului imunitar.

Așadar, este de reținut că fierul este un mineral vital pentru bună funcționare a hemoglobinei, o proteină necesară pentru transportul oxigenului în sânge și totodată, fierul are un rol și în alte procese importante din corp. Acest mineral ajută la menținerea multor funcții din organism, inclusiv când este vorba despre energie și concentrare, procese gastrointestinale, sistemul imunitar și reglarea temperaturii corpului.

Fierul este foarte important în sarcină, mai ales că volumul de sânge și producția de eritrocite scade dramatic în perioada sarcinii, pentru a alimenta fătul care se dezvoltă (cu oxigen și nutrienți). Din acest motiv, crește necesarul de fier al femeii însărcinate, mai ales că există unii factori care afectează modul în care acest mineral este absorbit.

Aportul scăzut de fier în timpul sarcinii crește riscul de naștere prematură și de greutate mică la naștere a bebelușului. Femeile însărcinate care au deficit de fier ar putea fi mai predispuse să dezvolte infecții, deoarece fierul susține și funcționarea sistemului imunitar. Gravidele ar trebui să ia între 30 și 60 de mg de suplimente cu fier, în fiecare zi a sarcinii, indiferent de nivelul lor de fier din organism sau după cum le indică medicul.

O cantitate insuficientă de fier în alimentația zilnică poate afecta modul în care corpul uman folosește energia. Fierul transportă oxigenul către mușchi și creier și este crucial atât pentru performanțele mentale, cât și pentru performanțele fizice.

Din ce cauze poate apărea deficitul de fier?

Anemia
Una dintre cauzele deficitului de fier este anemia, numită și anemie prin carență de fier. Acest lucru înseamnă că există cantități prea mici de fier în eritrocite. Printre simptomele anemiei se numără oboseala, slăbiciunea, amețeala și dificultatea la concentrare.

Sarcina
În timpul sarcinii, femeile au un risc mai mare de a avea o carență de fier, de aceea este recomandat să ia și suplimente cu acest mineral după indicațiile medicului.

Menstruația
Și menstruația golește rezervele de fier din organism; din acest motiv, femeile suferă mai des de anemie, comparativ cu bărbații.

Efortul fizic
Femeile sportive au un risc crescut de a suferi de lipsă de fier, iar cercetătorii cred că sportivele au nevoie de mai multe eritrocite pentru ca transportul oxigenului să aibă loc în mod corespunzător, astfel încât să poată face efort fizic susținut.

Hemoragiile
Persoanele care au pierderi masive de sânge au nevoie de cantități suplimentare de fier. Un risc crescut de carență de fier au persoanele care donează sânge în mod frecvent și pacienții care au hemoragii la nivel gastrointestinal (cauzate de medicamente sau de anumite afecțiuni, precum ulcerul și cancerul).

Dializa
Mulți pacienți care fac dializă au nevoie de o cantitate suplimentară de fier. Dacă rinichii nu funcționează bine, anemia este adeseori un efect secundar.

…..

Leave A Comment

%d bloggers like this: