Un român din doi preferă să ceară sfaturi financiare de la familie şi prieteni, în timp ce doar 24% dintre români solicită consultanţă financiară specializată, arată un studiu privind cunoştinţele financiare ale românilor, realizat de compania de cercetare Unlock Market Research, la cererea Băncii Comerciale Române (BCR).
Potrivit sursei citate, mai mult de jumătate dintre românii care pun bani deoparte nu folosesc un serviciu financiar dedicat economiilor, iar 27% dintre ei preferă să economisească banii cash.
“Cercetarea evidenţiază o nevoie de facilitare a accesului la informaţii financiare, pentru că lipsa sfaturilor specializate îi expune pe români la vulnerabilitate, iar alegerile financiare greşite le afectează nivelul de satisfacţie şi calitatea vieţii. Studiul realizat în august 2021 prezintă o serie de cunoştinţe şi comportamente asociate cu educaţia financiară: 58% dintre respondenţi recunosc că nu au avut acces la informaţii financiare sau interes pentru a-şi îmbunătăţi nivelul de educaţie financiară; 52% dintre respondenţi preferă să ceară sfaturi de la familie şi prieteni, în timp ce doar 24% apelează la un expert bancar sau un specialist în finanţe”, se precizează în comunicatul BCR.
Cercetarea de specialitate relevă faptul că lipsa unui sfat specializat îi expune la vulnerabilitate, iar acest lucru se simte în buzunar, în condiţiile în care 71% au cumpărat lucruri de care nu aveau nevoie doar pentru că erau ieftine, 65% au cumpărat impulsiv fără o planificare financiară atentă, în timp ce 62% nu îşi monitorizează cheltuielile sau le prioritizează greşit.
Pentru unu din cinci respondenţi, situaţia financiară este cel mai important aspect al vieţii lor, însă, în acelaşi timp, doar unu din patru români se declară mulţumiţi de situaţia lor financiară.
De asemenea, sănătatea (75%) şi nevoile de bază, precum alimentaţia şi utilităţile (73%), sunt categoriile pentru care românii îşi prioritizează cheltuielile şi depun toate eforturile pentru a se asigura că sunt acoperite.
Pe de altă parte, educaţia (30%) şi petrecerea timpului liber (27%) reprezintă o prioritate secundară, în timp ce alte domenii, ca hobby-urile (16%), întâlnirile sociale (18%) şi divertismentul (7%) sunt considerate mai puţin prioritare în ceea ce priveşte cheltuielile.
……