Peste jumătate (56%) dintre respondenţii la studiul EY Consumer Index România 2024 sunt preocupaţi de creşterea costurilor pentru energie electrică, gaz şi apă, accesul la asistenţă medicală de calitate (54%) şi posibilitatea de a găsi un loc de muncă (52%) fiind alte preocupări importante.
De asemenea, 48% din respondenţi sunt îngrijoraţi de creşterea impozitelor şi a costului alimentelor, iar 40% cred că nu vor putea cumpăra o casă în viitorul apropiat.
Majoritatea tinerilor cu vârste între 18 şi 30 de ani sunt cel mai îngrijoraţi că nu vor putea cumpăra o locuinţă fără ajutor financiar. Pe de altă parte, 81% dintre tinerii între 18 şi 24 de ani sunt extrem de preocupaţi de rezultatul alegerilor politice, iar 83% sunt îngrijoraţi de creşterea costului vieţii. În ceea ce priveşte evoluţia economiei naţionale, 68% dintre respondenţii între 51 şi 65 de ani sunt îngrijoraţi de viitorul acesteia.
“ÃŽn 2024, starea de pesimism a românilor s-a accentuat, atât în ceea ce priveÅŸte situaÅ£ia financiară personală, cât ÅŸi economia naÅ£ională. Dacă în 2023, principala îngrijorare era legată de creÅŸterea preÅ£urilor ÅŸi a costului vieÅ£ii din cauza inflaÅ£iei, în 2024, 70% dintre respondenÅ£i sunt preocupaÅ£i de rezultatele alegerilor politice, considerate determinante pentru economia României. Alte îngrijorări majore includ creÅŸterea costului vieÅ£ii (68%) ÅŸi mersul economiei (61%)”, a declarat Georgiana Iancu, partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte ÅŸi liderul sectorului de Retail ÅŸi Produse de Consum, EY România, citată într-un comunicat remis, vineri, AGERPRES.
Potrivit sursei citate, anul acesta românii au manifestat o atenţie sporită pentru a nu irosi mâncarea, procentul celor care adoptă acest comportament crescând semnificativ de la 80% anul trecut, la 89%. De asemenea, 61% dintre respondenţi nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendinţe în modă, iar 58% preferă să repare lucrurile în loc să le înlocuiască. Cât priveşte mărcile, 39% dintre respondenţi consideră că mărcile nu sunt foarte importante în deciziile lor de cumpărare.
În ceea ce priveşte reducerea cheltuielilor, accesoriile de modă (68%), electronicele de consum (59%) şi jucăriile sau gadgeturile (58%) sunt principalele categorii vizate. În contrast, îmbrăcămintea, încălţămintea şi produsele de frumuseţe şi cosmetice sunt mai puţin vizate pentru economisire.
…..