Câtă cafea este bună pentru inimă?

March 12, 2024
62 Views

Este cafeaua benefică sau dăunătoare pentru inimă? În trecut, persoanelor care sufereau de probleme cardiovasculare li s-a spus să stea departe de băuturile cu cofeină. Dar cu cât apar mai multe studii, cercetătorii și experții în medicină ajung să realizeze că, de fapt, consumul de cafea este bun pentru inimă.

Un articol din Jurnalul European de Cardiologie Preventivă, din septembrie 2022 spune că dacă bei doar o ceașcă de cafea pe zi, vei avea o inimă mai sănătoasă și risc general redus de mortalitate.

De ce este important acest studiu? Ca și în ceea ce privește cercetarea în nutriție, acest studiu observațional este relevant prin faptul că a urmărit 449.563 de adulți în intervalul de vârstă 40-69 de ani timp de 12,5 ani consecutiv. Studiul și-a propus să stabilească beneficiile pentru sănătate și riscurile potențiale ale cafelei.

În funcție de consumul mediu de cafea, participanții au fost împărțiți în mai multe grupuri:

· Nebăutori de cafea

· Cei care consumă mai puțin de 1 cană pe zi

· Cei care consumă 1 cană pe zi

· Cei care consumă 2-3 căni pe zi

· Cei care consumă 4-5 căni pe zi

· Cei care consumă mai mult de 5 căni pe zi.

Mai mult, s-a luat în considerare tipul de cafea.

Participanții au completat chestionare care le-au cerut să aleagă nu numai cantitatea pe care o beau pe zi, ci și tipul de cafea (cafea decofeinizată, instant sau măcinată). Acest lucru este important deoarece diferite tipuri de cafea și metode de preparare produc fie o cafea mai puternică, fie o cafea mai slabă.

Pentru comparație, 1 cană (230 ml) de cafea preparată poate conține între 70-140 mg de cofeină (o diferență uriașă!) în funcție de metoda de preparare.

Ce a descoperit studiul? Cafeaua este benefică pentru sănătatea inimii și scade riscul de mortalitate. Deci, dacă te bucuri de o ceașcă sau două de cafea în fiecare zi, acum știi că ai grijă de inima ta în timp ce bei băutura energizantă.

După ajustarea pentru alți factori de risc pentru sănătatea cardiovasculară (diabet zaharat, hipertensiune arterială, fumat, alcool etc.), a devenit clar că consumul mai mult de o ceașcă de cafea aduce beneficii mai mari.

Participanții care au consumat 2-3 căni de cafea au avut un risc mai mic de mortalitate în comparație cu cei care nu consumau cafea. Tipul de cafea pare să conteze și el. Cafeaua măcinată a venit cu cel mai mare beneficiu – un risc de deces redus cu 27%. Cafeaua decafeinizată și instant au avut un efect mai moderat, dar totuși pozitiv – cu 14% și, respectiv, cu 11% mai mic risc de mortalitate. Ca și în cazul bolilor cardiovasculare (care includ insuficiența cardiacă, accidentul vascular cerebral și bolile coronariene), persoanele care beau 2-3 căni de cafea măcinată zilnic au experimentat din nou cea mai mare reducere a riscului (20%). Cei care beau 2-3 căni de cafea instant au avut un risc cu 9% mai mic de boli cardiovasculare, iar cei care preferă decofeinizată – doar 6%.

Studiul a observat, de asemenea, o reducere a aritmiei (bătăi neregulate ale inimii), dar numai la participanții care au băut 4-5 căni de cafea măcinată sau instant. Cei care beau decofeinizată nu au înregistrat nicio reducere a riscului de aritmie.

Consumată în limitele rezonabile, cafeaua este asociată cu multe efecte benefice asupra sănătății, cum ar fi prevenirea diabetului de tip 2, vigilență crescută, cogniție mai bună, productivitate mai mare și performanță atletică îmbunătățită. Cei care beau cantități moderate de cafea sunt, de asemenea, cunoscuți că au o incidență mai scăzută a demenței, a bolii Alzheimer, a bolii Parkinson, a bolii hepatice grase și a sindromului metabolic.

Ce înseamnă „consum moderat”?
Potrivit organizațiilor proeminente din domeniul sănătății, cum ar fi Asociația Americană a Inimii, adulții se pot bucura în siguranță de până la 400 de miligrame de cofeină în fiecare zi, adică aproximativ 3-4 căni de cafea. Pentru a vă oferi o perspectivă, o ceașcă medie de cafea preparată are aproximativ 96 mg de cofeină, iar o doză de espresso conține 64 mg.

În momentul în care crești cofeina peste 400 mg pe zi, efectele adverse încep să apară. De asemenea, trebuie spus că persoanele care suferă deja de probleme cardiovasculare pot fi mai sensibile la cofeină. Astfel, ei ar trebui să consulte un medic înainte de a crește sau include cofeina în dieta lor.

Nu în ultimul rând, reține că adăugarea de frișcă sau lapte în cafea o va transforma într-o băutură mai puțin sănătoasă. În mod ideal, ar trebui să bei cafea pură, cu puțini sau deloc aditivi. Concluzia este că atâta timp cât bei 4 sau mai puține căni de cafea în fiecare zi, vei fi în siguranță și probabil că veți putea reduce și riscul de probleme cardiace.

Leave A Comment

%d bloggers like this: