David Ciceo, directorul general al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, a participat, în calitate de membru, la ședința Comitetului de Conducere al Consiliului Internațional al Aeroporturilor – regiunea Europa (ACI Europe)

David Ciceo, directorul general al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, a participat, în calitatea de membru, la ședința Comitetului de Conducere al Consiliului Internațional al Aeroporturilor – regiunea Europa (ACI Europe). Aceasta sa desfășurat la Bruxelles în perioada 23-24 ianuarie 2024.
Ședința ACI Europe are loc în contextul în care, la nivelul Uniunii Europene, se pregătește implementarea mai multor reglementări și măsuri aplicabile transportului aerian, printre care:
• Operaționalizarea Sistemului de Intrare/Ieșire (Entry/Exit System – EES) din
spațiul Schengen;
• Definirea Strategiei AVSEC a Uniunii Europene (EU Aviation Security
Strategy) care vizează stabilirea controalelor de securitate pe aeroporturi;
• Revizuirea Rețelei Transeuropene de Transport (TEN-T) pentru crearea unui
transport durabil și eficient la nivelul UE;
• Implementarea măsurilor pentru reducerea cu 55% a emisiilor de carbon până
în anul 2030 și crearea unei infrastructuri care să permită alimentarea
aeronavelor cu combustibili ecologici;
• Îmbunătățirea condițiilor de călătorie și protejarea drepturilor pasagerilor;
• Supravegherea capacităților operaționale a aeroporturilor prin intermediul
procesului de monitorizare a sloturilor – o măsură care vine ca urmare a
întârzierilor și a anulărilor de început în perioada Covid-19 și post-Covid.
Referitor la Entry/Exit System, acesta trebuie implementat și în România, după aderarea la Spațiul Schengen cu frontierele aeriene. EES este un sistem informatic automatizat de înregistrare a persoanelor din țările terțe, de fiecare dată când acestea trec frontierele externe ale Spațiului Schengen. Discuții din cadrul ședinței ACI Europe au punctat aspectele legate de operabilitate, implementare și pregătirea statelor membre pentru introducerea noului sistem, care presupune îndeplinirea unor cerințe tehnice (IT, conectarea și automatizarea sistemelor) și operaționale la fiecare punct de trecere a frontierei.
Comisia Europeană propune ca în vara anului 2024 să ia decizia finală privind operaționalizarea sistemului EES, termenul estimat fiind, cel mai devreme, luna octombrie 2024.
Un alt subiect important aflat pe agenda ședinței ACI Europe a fost cel legat de EU Aviation Security Strategy, în contextul în care concluziile, în urma evaluării riscurilor și amenințărilor, arată că unele metode de control, stabilitate în urmă cu mai bine de 10 ani. , nu mai aduc rezultate dorite în materie de securitate. Astfel, aeroporturile din Uniunea Europeană, în funcție de numărul de pasageri, vor trebui să aibă în dotare aparate de ultimă generație care să ducă la creșterea capacității de detecție a explozibililor, metalelor sau a altor obiecte interzise aflate asupra pasagerilor, în bagajele de cală sau. de mână. În anumite condiții, aeroporturile nu li se va impune obligativitatea implementării noii tehnologii vor fi obligate să crească măsurile de control aleatoriu. Obiectivul Comisiei Europene este o nouă strategie de securitate să fie definită în primul trimestru al anului 2024
. și lideri din industria aviației civile.

Leave A Comment

%d bloggers like this: