Cheltuielile de sărbători vor depăşi nivelurile pre-pandemice pentru prima dată anul acesta, înregistrând o creştere de 10% comparativ cu 2019 şi de 14% faţă de 2022, în condiţiile în care 72% dintre consumatori se aşteaptă la preţuri mai mari pentru produsele din categoriile alimente şi băuturi (86%), îmbrăcăminte şi accesorii (82%), electronice (80%), articole pentru casă (72%), jucării (71%) şi îngrijire personală (70%), conform studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2023.
Potrivit sursei citate, în acelaşi timp, 56% dintre comercianţi se aşteaptă la majorări ale preţurilor de sub 10%, iar 74% dintre ei mizează pe o creştere a vânzărilor de sărbători.
Studiul arată că bugetul mediu alocat de consumatori a fost suplimentat la 1.652 dolari, în contextul majorării inflaţiei, dar cea mai mare parte din totalul cheltuielilor de sărbători (68%) va fi efectuată de un grup restrâns de consumatori (27%), care vor aloca sume mai mari, de minimum 2.146 dolari pentru achiziţionarea a zece cadouri, în comparaţie cu restul consumatorilor, care vor cumpăra opt cadouri.
“Studiul Deloitte sugerează că nivelul cheltuielilor pentru cumpărăturile de sărbători a crescut în principal pe fondul creşterii preţurilor, aspect care este de aşteptat să se reflecte şi în obiceiurile de consum ale românilor”, a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
…..