Vacanţele reprezintă în continuare un răsfăţ pentru români, în condiţiile în care aproape un sfert (23%) dintre aceştia nu au fost în nicio vacanţă în ultimul an şi doar jumătate şi-au permis o vacanţă mai lungă de 4 nopţi, se arată în “Cercetarea Destinaţii Vizionare”, studiu lansat vineri.
În schimb, 13% dintre respondenţi au declarat că au avut parte chiar de un mix de cel puţin o vacanţă de peste 4 nopţi şi cel puţin o mini-vacanţă de 1-3 nopţi în ultimele 12 luni.
Potrivit studiului, lansat de “Destinaţia Anului” şi Institutul pentru Oraşe Vizionare (IOV) şi realizat de agenţia de cercetare de piaţă AHA Moments, principalele motive pentru care românii merg în vacanţe sunt nevoia de recreere (61%), deconectare (60%) sau distracţie (53%). Jumătate dintre respondenţi (50%) au indicat că vacanţa este un mod de a se răsplăti sau de a avea grijă de ei (47%).
România a fost destinaţia aleasă pentru majoritatea vacanţelor din ultimul an, cu peste 90% dintre mini-vacanţe şi peste 70% din vacanţele mai lungi. Se observă însă o tendinţă de creştere a preferinţelor pentru vacanţe în străinătate, în cazul vacanţelor lungi, de peste 4 zile, în linie cu comportamentul înregistrat şi la nivel european. Pe măsură ce creşte puterea de cumpărare a românilor, creşte şi apetitul de a petrece vacanţele în afara graniţelor.
Vacanţa medie în străinătate a costat 6.000 de lei, versus 3.000 lei în România.
“Odată cu creşterea puterii de cumpărare, a veniturilor, oamenii aleg în mod firesc să călătorească mai mult în străinătate, lucru observat şi în alte ţări din Europa. Operatorii turistici din România trebuie să fie pregătiţi să facă faţă acestei situaţii, atât pentru a menţine atractivitatea pentru turiştii români, dar mai ales pentru a atrage turiştii străini interesaţi de experienţe în afara ţărilor lor”, susţine Mihai Bârsan, organizator Destinaţia Anului.
Studiul mai arată că românii preferă să îşi organizeze singuri vacanţele, cu un procent de doar 18% care apelează la agenţii de turism pentru rezervări interne şi circa 32% pentru vacanţe în afara ţării.
În România, destinaţia preferată a fost muntele, atât în mini-vacanţe (1-4 nopţi), cât şi în vacanţele extinse (peste 4 nopţi). Dintre cei 91% care au ales să îşi petreacă mini-vacanţele în România, se remarcă un procent de 18% pentru city-break-uri în ţară, o altă tendinţă de urmărit şi capitalizat pentru oraşele autohtone.
Bulgaria a fost cea mai populară destinaţie pentru mini-vacanţe în străinătate, urmată de Spania, în timp ce pentru vacanţele extinse, Grecia a ocupat primul loc, urmată de Bulgaria şi Italia.
Analiza evidenţiază câteva judeţe “campioane”, care se regăsesc în topurile respondenţilor pentru mai multe dintre criteriile analizate. Clasamentul celor mai vizitate judeţe în scop turistic include în ordine Braşov, Constanţa, Sibiu, Maramureş şi Ploieşti, în timp ce Maramureşul, Braşovul, Iaşiul, Sibiul şi Suceava sunt în topul celor mai recomandate judeţe, de către cei care le-au vizitat. Maramureşul ocupă locul 1 şi în topul judeţelor cu “Oameni primitori”, urmat de Bihor, Braşov, Suceava, Sibiu. Respondenţii au indicat de asemenea Braşovul ca judeţul cu cel mai mare scor pentru raportul preţ-calitate (“Îşi merită toţi banii”), urmat de Maramureş, Sibiu, Bihor şi Suceava.
…..