Controalele fiscale vor fi mai numeroase, mai eficiente, mai rapide şi direcţionate spre anumite zone de risc datorită digitalizării administraţiei fiscale şi a introducerii raportărilor aproape în timp real a taxelor şi impozitelor, potrivit unei analize a PwC România.
Totodată, verificările documentare sau “desk audit” vor fi tot mai frecvente, având în vedere că trebuie să atingă ţinta de 60% din total controale fiscale, conform Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
“Este vorba de o reformă fundamentală a modului în care se efectuează inspecţia fiscală, iar implicaţiile pentru contribuabili vor fi semnificative”, au menţionat specialiştii prezenţi la cea de-a XIX-a ediţie a Conferinţei Anuale de Taxe PwC România.
Dan Dascălu, Partener D&B David şi Baias, a precizat că dezbaterea a sintetizat starea actuală a controlului fiscal şi impactul viitor al recentei sale reforme, pe dimensiunile procedural şi substanţial fiscale (TVA, preţuri de transfer şi impozite directe).
“Aceasta întrucât verificarea documentară – o formă ‘blitz’ de control fiscal cu puţine garanţii şi certitudini pentru contribuabili – se va generaliza. Mult aşteptata transparentizare a analizei de risc nu va avea loc imediat, iar concretizarea rezultatelor sale pentru contribuabil este incertă”, a subliniat Dan Dascălu.
În opinia sa, problemele de drept fiscal nu vor fi mult diferite faţă de cele de astăzi, controlul fiscal va fi mai eficient şi transparent, dar rămâne grija pentru documentare, pentru a nu exista discrepanţe între contabilitate şi declaraţii, mai ales în contextul extinderii digitalizării.
…..