Majoritatea românilor îşi vor petrece, şi în acest an, sărbătorile de iarnă acasă, însă într-o măsură mai mică decât în anii anteriori, când pandemia a influenţat această alegere, potrivit unui studiu Reveal Marketing Research.
“Dacă în 2020 un procent de 85% dintre români au rămas acasă de Crăciun, iar în 2021 acest procent era de 57%, în 2022 51% dintre respondenÅ£i au declarat că îşi vor petrece sărbătorile acasă. Pentru persoanele peste 55 de ani acest procent ajunge la 73%, în timp ce doar o treime dintre tinerii până în 24 de ani vor rămâne acasă.”, susÅ£in autorii cercetării.
Crăciunul rămâne, totuşi, o sărbătoare petrecută în familie, 85% dintre respondenţi declarând că vor petrece alături de familie, fie acasă, fie cu rudele din localitate (19%) sau cu rude din afara localităţii (14%).
Tinerii între 18 şi 24 de ani vor petrece într-o măsură semnificativ mai mică sărbătorile cu familia (70%). Procentul celor care vor alege un sejur, fie în ţară, fie în afara ţării este de 9%, cu 3 procente mai mare decât anul trecut.
Conform aceluiaşi studiu, românii vor aloca cea mai mare parte a bugetului de Crăciun pentru mâncare. Procentual, 49% din bugetul alocat zilelor de sărbătoare va merge către mâncare, 34% către cadouri şi 17% către decoraţiuni.
Suma medie pe care românii o vor cheltui anul acesta este de 1.350 lei, marginal mai mare decât anul trecut, când aceştia au alocat 1.315 lei pentru Crăciun. Dacă ne gândim la valoarea inflaţiei, care a depăşit 15 procente în acest an, românii vor face, practic, economii de acest Crăciun, având în vedere creşterea mare a costurilor cu traiul zilnic.
În ceea ce priveşte diferenţele pe vârstă, bugetul alocat mâncării este direct proporţional cu vârsta, iar cel pentru cadouri invers proporţional. Persoanele în vârstă de peste 55 ani vor aloca într-o măsură mult mai mare (56%) decât tinerii între 18 şi 24 de ani (44%) bugetul sărbătorilor pentru mâncare, în timp ce aceiaşi tineri vor aloca 40% din buget pentru cadouri, comparativ cu doar 31% pentru persoanele peste 55 de ani.
Românii preferă, în continuare, să îşi facă achiziţiile pentru Crăciun în magazinele fizice, în detrimentul celor online. De la începutul pandemiei, în 2022 ponderea celor care vor face cumpărăturile online este cea mai mică, românii fiind entuziasmaţi, pentru prima dată în 3 ani, să iasă din casă pentru achiziţionarea cadourilor.
Aproximativ 75% dintre respondenţi declară că vor face cumpărăturile în magazinele fizice, comparativ cu 64% anul trecut şi 69% în 2020.
Studiul mai arată că românii sunt mai fericiţi în acest an în perioada sărbătorilor de iarnă comparativ cu anul trecut. Întrebaţi cum se simt în legătură cu sărbătorile de anul acesta, 65% dintre români au menţionat sentimente pozitive, comparativ cu doar 53% în 2021. Cele mai populare sentimente pozitive sunt cele de bine (18%), entuziasm (17%) sau fericire/ bucurie (15%).
…..