Cheltuielile de sărbători se menţin, în acest sezon, la nivelul de anul trecut, chiar dacă 73% dintre cumpărători se aşteaptă la scumpiri, iar 37% au o situaţie financiară precară, potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2022.
Cu toate acestea, consumatorii cu venituri mici plănuiesc să cheltuiască, în perioada sărbătorilor, cu 25% mai mult decât anul trecut. În acelaşi timp, 77% dintre comercianţi estimează că vânzările vor creşte, în această perioadă, faţă de 2021.
Conform studiului, 41% dintre consumatori prevăd o evoluţie defavorabilă a economiei anul viitor, procent în creştere de la 33% în 2021 şi 27% în 2020.
În aceste condiţii, consumatorii renunţă la cumpărăturile neesenţiale, care scad cu 12%, pentru a oferi cadouri sub formă de produse (+1%) şi sub forma unor experienţe care implică socializare, respectiv petreceri, ieşiri la restaurant sau bilete la concert (+7%). Însă numărul mediu de cadouri scade de la 16, anul trecut, la nouă, anul acesta, şi preferinţa se mută pe produsele de tipul cardurilor cadou (în urcare cu 7%).
Pentru a compensa creşterea preţurilor, 32% dintre cumpărători caută să achiziţioneze articole reutilizabile (folosite/recondiţionate), iar 48% dintre comercianţi spun că vor vinde astfel de produse în acest sezon.
Majorarea preţurilor reprezintă o motivaţie atât pentru cei care spun că vor cheltui mai mult anul acesta de sărbători (51%), cât şi pentru cei care vor cheltui mai puţin (66%). De altfel, şi comercianţii estimează că preţurile produselor lor vor creşte cu până la 10% (43% dintre comercianţi) sau chiar mai mult (20% dintre comercianţi).
…..