Camera Deputaților a adoptat legea care permite armatei să doboare dronele ce pătrund în spațiul aerian al țării, precum și legea privind desfăşurarea pe timp de pace a misiunilor militare în țară. Legile merg la votul final în Senat, iar apoi vor trebui promulgate de către președintele țării.
Plenul Camerei Deputaţilor a votat, miercuri, cu 196 voturi pentru, 99 împotrivă şi 2 abţineri, proiectul de lege privind controlul utilizării spaţiului aerian naţional, care permite doborârea dronelor în spaţiul aerian românesc, transmite News.ro.
Potrivit raportului comisiei de apărare, iniţiativa legislativă are ca obiect de reglementare măsuri pentru controlul utilizării spaţiului aerian naţional, stabilind autorităţile şi instituţiile care au competenţe în luarea măsurilor de prevenire şi contracarare a utilizării spaţiului aerian naţional de către aeronave, sisteme de aeronave fără pilot la bord şi alte vehicule aeriene.
„Sunt prevăzute explicit regulile de angajare, gradualitatea și proporționalitatea modului de acțiune, adaptate în funcție de nivelul amenințării, având în vedere ca măsurile să nu genereze alte riscuri, prioritatea fiind protejarea vieții persoanelor. De asemenea, au fost reglementate competențe pentru fiecare măsură care poate fi dispusă, astfel încât procesul de luare a deciziei să fie flexibil și adaptat la timpul de reacție la riscurile și amenințările specifice în spațiul aerian, uneori de ordinul minutelor”, se arată în comunicat.
Potrivit proiectului realizat de MApN, vehiculul aerian care intră în spaţiul aerian national poate fi distrus de mijloace de apărare aeriană, inclusiv cele de apărare aeriană cu baza la suprafaţă, naţionale şi/sau aliate partenere. Forţele şi mijloacele aeriene aparţinând statelor aliate sau partenere pot participa la această operaţiune, potrivit proiectului, în conformitate cu tratatele de apărare colectivă la care România este partes au potrivit tratatelor bilaterale privind acordarea reciprocă de garanţii de securitate.
Distrugerea dronelor, o ultimă soluție
Împotriva aeronavelor cu pilot la bord care utilizează neautorizat spaţiul aerian național pot fi luate următoarele măsuri:
– stabilirea poziţiei aeronavei, a legăturii radio şi a identităţii acesteia,
– transmiterea de la sol a informaţiilor şi dispoziţiilor către pilotul aeronavei, în vederea utilizării autorizat a spaţiului aerian national,
– interceptarea aeronavei care continua să utilizeze neautorizat spaţiul aerian national al României,
– executarea focului de avertisment de către aeronavele interceptoare,
– executarea focului de nimicire de către aeronavele interceptoare,
– executarea focului de nimicire de către mijloacele de apărare aeriană cu baza la suprafaţă.
Aeronava fătă pilot la bord care trece ilegal frontiera de stat a României şi zboară în spaţiul aerian national fără autorizare poate fi distrusă, neutralizată sau zborul acesteia poate fi luat sub control. Măsurile sunt luate cu mijloace adecvate, în raport cu nivelul ameninţării, în limitele dreptului internaţional aplicabil, după ce au fost luate în considerare toate circumstanţele specific ale evenimentului şi ţinând cont de prioritatea protejării vieţii persoanelor, ultima soluţie posibilă dispusă fiind distrugerea aeronavei fără pilot la bord care utilizează neautorizat spaţiul aerian național.
Lege adoptată: desfăşurarea pe timp de pace a misiunilor militare în țară
Camera Deputaţilor a adoptat, miercuri, proiectul de lege privind desfăşurarea pe timp de pace a misiunilor şi operaţiilor militare pe teritoriul statului român, care cuprinde procedurile prin care forţele armate române pot interveni în situaţii aflate la limita dintre crearea condiţiilor care pot impune declararea unei stări excepţionale şi necesitatea de a lua măsuri pentru a proteja viaţa, sănătatea, proprietatea, drepturile şi libertăţile cetăţenilor români. Camera Deputaţilor este primă Cameră sesizată, astfel că proiectul merge la Senat, for decizional.
Proiectul de lege a fost adoptat cu 201 voturi pentru şi 100 de voturi împotrivă.
Iniţiativa legislativă are ca obiect de reglementare crearea cadrului juridic care să permită desfăşurarea unor misiuni şi operaţii pe teritoriul statului român, în vederea întreprinderii măsurilor necesare prin care să fie protejată viaţa, sănătatea, proprietatea, drepturile şi libertăţile cetăţenilor români.
Totodată, se asigură completarea normelor în vigoare cu privire la pregătire şi desfăşurarea misiunilor şi operaţiilor pe timp de pace, pe teritoriul naţional de către forţele armate. Proiectul oferă baza legală pentru adoptarea măsurilor de prevenire şi descurajare a riscurilor şi ameninţărilor, precum şi reacţia promptă la acestea, pe durate limitate în raport cu evoluţia crizei, însă fără a fi necesară instituirea sau declanşarea unei stări excepţionale, potrivit legislaţiei în materie.
Potrivit preşedintelui comisiei de apărare, Mihai Weber, preciza într-un comunicat că proiectul reglementează clar condiţiile şi procedurile prin care forţele armate române pot interveni în situaţii aflate la limita dintre crearea condiţiilor care pot impune declararea unei stări excepţionale şi necesitatea de a lua măsuri pentru a proteja viaţa, sănătatea, proprietatea, drepturile şi libertăţile cetăţenilor români.
România poate transfera temporar autoritatea forțelor sale către un comandant aliat
Potrivit normelor aprobate, iniţierea misiunilor şi operaţiilor militare se aprobă de către preşedintele României la propunerea CSAT. Preşedintele României informează Parlamentul în termen de 5 zile, cu privire la decizia luată.
Totodată, este strict reglementat transferul de autoritate pentru scurt timp în situaţii delimitate, atât către partea română, cât şi către un comandant aliat sau de coaliţie.
„Aceasta este o practică uzuală în cadrul NATO, pe care România o are legiferată pentru misiuni în afara teritoriului încă din 2011, dar a cărei limitare geografică necesită îndepărtarea în sensul extinderii pe teritoriul naţional în contextul repetatelor incidente în proximitatea sau cu intersectarea spaţiului aerian naţional. Acest transfer este reglementat de mecanisme clare de limitare a duratei şi a gradului de autoritate operaţională, fără a influenţa structura şi controlul asupra sistemului naţional de apărare şi fără a implica vreo formă de cedare a suveranităţii. Această procedură vizează strict optimizarea intervenţiilor în situaţii specifice pentru contracararea unor ameninţări cu scopul securizării integrităţii teritoriale a României şi implicit, a spaţiului aliat”, arăta Weber.