Acte pentru buletin 2025. Ce documente sunt necesare la schimbarea cărții de identitate și când putem face buletin electronic

February 8, 2025
195 Views

În România, cartea de identitate este obligatorie pentru toți cetățenii care au peste 14 ani.

Potrivit OUG 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, cartea de identitate se eliberează după cum urmează:

► prima carte de identitate se eliberează la împlinirea vârstei de 14 ani;

► pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14-18 ani, termenul de valabilitate a cărţii de identitate este de 4 ani;

►pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18-25 ani, termenul de valabilitate a cărţii de identitate este de 7 ani;

►cărţile de identitate eliberate după împlinirea vârstei de 25 de ani au termen de valabilitate de 10 ani.

► După împlinirea vârstei de 55 de ani, cartea de identitate se eliberează cu termen de valabilitate permanent.

Acte necesare pentru primul buletin la 14 ani
Minorii care împlinesc vârsta de 14 ani trebuie să se prezinte în termen de 15 zile de la împlinirea vârstei, alături de reprezentatul său legal, la evidența populației pentru a depune cererea pentru un act de identitate.

Pentru a obține prima carte de identitate la 14 sunt necesare următoarele acte:

• Cerere pentru eliberarea cărții de identitate – Cererea trebuie completată și semnată de către minorul care împlinește vârsta de 14 ani și de către unul dintre părinți sau de către tutorele legal.

• Actul de identitate al unuia dintre părinți în original și copie– cu acest document se realizează și dovada adresei de domiciliu.

• Certificatul de naștere al minorului în original și copie

• Certificatul de naștere trebuie prezentat la momentul depunerii cererii pentru a confirma identitatea minorului.

• Certificatul de căsătorie al părinților sau hotărârea judecătorească prin care se stabilește căruia dintre părinți îi este încredințat minorul, dacă părinții sunt divorțați, în original și copie.

• Dovada plății taxelor – Se percepe o taxă pentru eliberarea cărții de identitate. Dovada plății taxei trebuie prezentată la depunerea cererii.

Minorul va trebui să depună cererea pentru eliberarea actului de identitate, în prezența unui părinte sau reprezentant legal.

Dacă părinții au domicilii diferite, cererea se semnează de părintele la care minorul are domiciliul, în condițiile legii.

De asemenea, în cazul în care minorul locuiește împreună cu un părinte, deși decizia judecătorească l-a încredințat celuilalt, se solicită declarația de consimţământ al părintelui căruia i-a fost încredințat în care să scrie că este de acord ca buletinul minorului să fie la părintele la care locuiește, în fapt.

În cazul în care minorul are nume diferite de părinți, trebuie să prezinte documente care să ateste această situație.

Documentele se depun la Serviciul Public de Evidență a Persoanelor.

În ce condiții se schimbă buletinul
Potrivit legii, cartea de identitate se schimbă în următoarele condiții:

► la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmează a fi preschimbat

► dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului, prenumele părinţilor, data ori locul naşterii;

► în cazul schimbării domiciliului;

► în cazul schimbării denumirii sau a rangului localităţilor şi străzilor, al renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, al înfiinţării localităţilor sau străzilor;

► în cazul atribuirii unui nou C.N.P.;

► în cazul deteriorării actului de identitate;

► în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;

► când fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;

► în cazul schimbării sexului;

► în cazul anulării;

► pentru preschimbarea buletinelor de identitate.

Acte necesare pentru schimbarea buletinului expirat în 2025
Dacă ți-a expirat buletinul, ești obligat prin lege să îți faci unul nou cu cel puțin 15 zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a cărții de identitate.

Pentru a face acest lucru, ai nevoie:

• Cerere pentru eliberare buletin

• Certificatul de naștere în original și o copie

• Certificatul de căsătorie, pentru persoanele căsătorite, în original și copie (sau certificat al soțului supraviețuitor)

• Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie

• Certificatul de deces al soției/soțului, original și copie

• Certificatele de naștere ale copiilor mai mici de 14 ani în original și copie

• Documentul care face dovada adresei de domiciliu, original și copie

• Chitanța de dovadă a contravalorii cărții de identitate, în valoare de 7 lei

Taxa pentru eliberarea cărții de identitate este de 7 lei și poate fi plătită la orice oficiu al Poștei Române sau la CEC Bank, ori la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea noului buletin.

Poți depune actele cu cel mult 180 de zile înainte ca buletinul să îți expire, dar nu mai puțin de 15 zile.

Acte necesare pentru schimbarea buletinului după căsătorie

……

Leave A Comment