Prețul este cel mai important criteriu pentru românii care fac cumpărături online, cei mai mulți „vânează” oferte și sunt receptivi la ideea de a cumpăra de pe site-uri din străinătate, arată un studiu comandat de o importantă companie de curierat. Câte achiziții se fac în medie pe an? Cum stăm la retururi? Cum aleg oamenii magazinul online de la care cumpără?
În anul 2023, comportamentul românilor care fac cumpărături online s-a înscris în tendințele europene, definite prin preocuparea pentru prețuri mai bune, simplitatea de a face achiziția online, predictibilitatea și flexibilitatea livrării, respectiv variantele de retur, arată un comunicat al DPD România.
Toate acestea explică într-o bună măsură preferința din ce în ce mai mare pentru livrările OOH (out of home, în afara locuinței) și expansiunea platformelor C2C, tendință ce anunță o schimbare dinamică de comportament a cumpărătorilor români (tendință observată deja pe plan european) și utilizarea pe scară largă a rețelelor de socializare.
Barometrul „E-shopper 2023” a fost dat publicității de DPD România și alcătuit pe baza unei metodologii care a inclus peste 24.000 de interviuri realizate în 22 de țări de experții Geopost. Studiul oferă informații detaliate despre piața e-commerce din România.
Ce arată studiul?
Mai mult de jumătate dintre e-shopperii români (54%) sunt responsabili pentru 90% din cumpărăturile electronice de anul trecut. Mai precis, aceștia, considerați e-shopperi obișnuiți, au făcut în medie în decursul anului 2023, 14,7 achiziții online. În ultima lună, ei au primit în medie 4,2 colete.
Potrivit studiului Geopost, majoritatea e-shopperilor români obișnuiți preferă să facă achiziții online pentru a câștiga timp (81%, media UE 76%) sau pentru a scăpa de stresul cumpărăturilor din magazine (71%, UE 66%). Ei preferă ca livrarea să fie gratuită (36%, UE 41%) și produsul de achiziționat să fie descris detaliat (25%, UE 23%).
Interesant este că, spre deosebire de alți e-shopperi din UE, un român din cinci (mai precis, 21%) încă preferă să plătească cash la livrare, lucru mai puțin important în restul UE (7%).
La ce sunt cel mai atenți românii care fac cumpărături online
Sensibili la preț. Pentru 65% dintre e-shopperii români, la fel ca restul europenilor, a face cumpărături online înseamnă în primul rând a face economii. Mai detaliat, 80% caută mereu cele mai bune oferte (UE 69%), 65% urmăresc discounturi (UE 53%), iar pentru 70% prețul este cel mai important factor în luarea deciziei de achiziție (UE 62%). Mult mai puțin de jumătate (49%, UE 39%) sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse sustenabile.
Cum se alege magazinul online. Atunci când fac cumpărături online, e-shopperii români aleg site-uri în care au încredere (56%, media UE 58%), se bazează pe recomandări din partea prietenilor sau a rudelor (40%, UE 34%) sau reacționează la reclamele plătite prin social media (33%, UE 20%).
…..