Ce beneficii au boabele de naut

May 31, 2023
231 Views

Năutul, cunoscut și sub denumirea de „fasole Garbanzo”, este o plantă leguminoasă, care produce boabe rotunde, de culoare crem. Boabele sunt verzi atunci când sunt culese de timpuriu, iar culoarea lor variază de la bej, la un soi pătat, maro închis până la negru.

Năutul este consumat în întreaga lume, în special în țări din Asia și Africa, însă și la noi a devenit tot mai popular și oamenii încearcă tot mai des diferite rețete cu năut.

Boabele de năut sunt o excelentă sursă de proteine, grăsimi sănătoase, fibre, carbohidrați și conțin o listă lungă de vitamine și minerale. Micuțele boabe reprezintă un bun înlocuitor al cărnii pentru persoanele care sunt vegane sau vegetariene ori în periodele de post, deoarece pot fi utilizate în chiftele vegetale, de exemplu (celebrul falafel). În 100 g de năut fiert sunt cam 120 de calorii și multe beneficii.

Boabele de năut – beneficii
În unele părți ale lumii, cum ar fi unele zone din India, boabele de năut sunt mâncate zilnic în mari cantități, tot anul. Năutul este un ingredient de bază în alimentația acestor oameni – și pe bună dreptate: are o mulțime de avantaje din punct de vedere nutrițional.

Proteine
1 cană (200 grame) de năut are aproximativ 15 grame de proteine. Asta reprezintă aproape 26% din cantitatea recomandată de proteine pentru bărbați și 32% din necesarul recomandat de proteine în cazul femeilor.

Acesta este un lucru extrem de important pentru copiii mici din țările în curs de dezvoltare, de exemplu, cărora le lipsesc proteinele din alimentație. Proteinele sunt, totodată, importante pentru veganii și vegetarienii care aleg să nu mănânce carne. Conținutul bogat de proteine face ca boabele de năut să fie un excelent substitut pentru carne.

Fibre
Când vorbim de năut și beneficii, amintim și fibrele. Năutul are 12,5 grame de fibre la 1 cană sau, cu aproximație, 50% din necesarul zilnic de fibre, ceea ce este un avantaj pentru aceste boabe atât de mici. Fibrele nu doar că încetinesc digestia alimentelor, pentru a te ajuta să te simți sătul mai repede, dar în același timp, ele ajută la reglarea glicemiei, previn constipația și reduc nivelul colesterolului. Toate aceste trăsături joacă un rol important în faptul că te ajută să îți menții greutatea la un nivel considerat normal, previn bolile cardiovasculare și scad riscul de a face diabet de tip 2.

Vitamine
Năutul este bogat în complexul de vitamine B, inclusiv când vine vorba de conținutul de acid folic (vitamina B9), riboflavină (vitamina B2), acid pantotenic (sau vitamina B5) și piridoxină (numită și vitamina B6). Acidul folic este un nutrient vital pentru creier și pentru sănătatea sistemului nervos, pentru producția de globule roșii (eritrocite) din sânge, pentru sănătatea sistemului cardiovascular și pentru sănătatea sistemului reproducător.

Un aport adecvat de acid folic este vital în timpul sarcinii, pentru a reduce incidența unor defecte congenitale, precum dezvoltarea incompletă a tubului neural. O cană de năut fiert conține aproape 90% din necesarul tău zilnic de acid folic.

Minerale
Analizând în continuare boabele de năut, ajungem și la alte beneficii. Năutul conține multe minerale, precum: calciul, potasiul, molibdenul, fosforul, fierul, zincul și magneziul. Un alt motiv pentru a convinge oamenii să mănânce mai mult năut: o cană de năut conține aproape 5 mg de fier. Să nu uităm că fierul este important pentru producția de globule roșii din sânge, pe care le ajută să transporte oxigenul la toate celulele din corp.

Fierul este esențial și pentru prevenirea anemiei prin carență de fier, în special în cazul oamenilor care nu obțin o cantitate suficientă din acest mineral dintr-o sursă cum este carnea. Fierul joacă un rol în metabolismul nostru și în producția de energie.

Totodată, magneziul este important pentru construirea masei musculare, pentru controlul echilibrului lichidelor din corp și pentru reglarea bătăilor inimii, precum și a tensiunii arteriale. Magneziul, fosforul și calciul contribuie toate la construirea și la menținerea structurii și rezistenței oaselor.

Cum să mănânci năutul?

…..

Leave A Comment