În acest an se va vorbi mult despre metavers, chiar dacă el nu există și se va discuta și se discuta și despre conceptul utopic de web 3.0. În 2022 va continua diversificarea ofertelor de mașini electrice, dar se va simți în multe domenii criza procesoarelor. În articol puteți citi despre zece tendințe în tehnologie, de la NFT-uri și criptomonede, până la smartphone-uri și atacuri cibernetice.
Metaversul
După ce Facebook a anunțat la final de octombrie că își schimbă numele în Meta s-au intensificat discuțiile despre spațiul online virtual numit Metavers și în multe cazuri s-a exagerat.
Metaversul este considerat ca fiind următoarea etapă a internetului, un ”Internet 3.0” și 3D, spații virtuale vaste ce vor putea fi explorate de cei care vor avea căști speciale de realitate virtuală și augmentată. În ”metaverse” oamenii reali vor interacționa cu alți oameni sub forma unor avataruri, dar avansul în tehnologia procesoarelor grafice va face ca aceste avataruri să nu arate precum personajele din desene animate, ci să fie mult mai apropiate de realitate.
În prezent nu avem un metavers global, dar diverse elemente sunt prezente online și rămâne de văzut dacă va exista un interes mare din partea părților implicate. Pentru a funcționa, metaversul global nu trebuie monopolizat de o singură companie, ci este nevoie de negocieri și de standardizări între companii care se concurează.
În acest an tot mai multe companii mari vor face anunțuri despre Metavers: este de așteptat să fie prezentate căști de realitate virtuală noi, dar și un sistem de operare pentru Metavers. De exemplu Facebook și Apple ar putea lansa așa-numiți ochelari de realitate virtuală și va fi îmbunătățit software-ul pentru dispozitive care vor fi lansate de aici încolo. Foarte posibil că va fi ”netezită” calea către metavers, dar nu se știe dacă va exista un metavers global vreodată.
Mai mulți oameni vor dori să încerce terminale de realitate virtuală fiindcă vor tot auzi de ideea (utopică) de Metavers. Companiile care vor lansa aceste dispozitive, fie că sunt sub formă de căști sau de ochelari ultra high-tech, vor trebui să se asigure că gadget-urile vor fi plăcut de purtat la ochi și accesibile la preț. O întrebare este dacă aceste dispozitive, împreună cu metaversul vor fi acel ”the next big thing”, o nouă tehnologie care să schimbe la fel lumea cum au făcut smartphone-urile, începând cu 2007.
Este de așteptat ca anunțuri să vină atât de la giganții tech, cât și de la diverse startup-uri, iar marea întrebare este cum se va asigura industria că diversele medii virtuale create vor putea interacționa.
Clar că un metavers global unic nu va fi creat în acest an, dar multe companii vor încerca să convingă publicul că merită să ia în serios ideea de metavers și estimarea este că în general aceste medii virtuale vor fi accesate întâi pentru muncă și abia apoi pentru distracție. Nu trebuie însă uitat că multe elemente de metavers se găsesc pe cele mai populare platforme de jocuri video.
Mașinile electrice
2021 a fost cel mai bun an de vânzări pentru mașinile full-electrice în toată Europa, dar și în România, unde s-au înmatriculat 6.000 de mașini. Anul care abia a început va aduce noi recorduri de vânzări, fiindcă pe piața europeană numărul de modele disponibile va trece de 60.
Va fi primul an complet de vânzări pentru Dacia Spring și modelul are șanse să termine în top 5 cele mai vândute electrice din Europa. Pe de altă parte, va crește numărul de modele ce au autonomie mai mare de 300 km și în SUA vor apărea și camionete full-electrice.
Printre modelele noi care vor veni se numără BMW i4, Tesla Model Y, Volkswagen ID 5, Mercedes-AMG EQS 53, Volvo C40 Recharge, Hyundai Ioniq 6, Mercedes-Benz EQE și Skoda Enyaq iV Coupe.
Este mult mai mult marketing în jurul mașinilor electrice și acestea sunt încă mult prea scumpe dacă nu ar exista subvenții guvernamentale. Totuși, autonomia crește, numărul de stații de încărcare este mai mare, dar partea negativă este că a crescut prețul energiei electrice.
Cuvântul cheie pe această piață este diversificarea: există mai multe modele mici de orașe, vor apărea noi SUV-uri compacte, dar și sedan-uri și SUV-uri de mari dimensiuni. Tot mai multe clase de mărime și tipuri de caroserie vor dispune și de modele 100% electrice.
O problemă este – și va fi în continuare – faptul că s-a scumpit energia electrică și deci încărcarea unei mașini electrice costă din ce în ce mai mult.
Smartphone-urile
Anual se vând peste 1,5 miliarde de smartphone-uri în lume, iar anul trecut modelele vedetă au fost Samsung Galaxy S21, iPhone 13, Xiaomi Mi 11, Oppo Find X3, Samsung Galaxy Z Flip 3; OnePlus 9, Google Pixel 6 și Redmi Note 10. Anul trecut a adus și o continuare a scăderii cotei de piață a Huawei în Europa, din cauza sancțiunilor aplicate de SUA. Samsung este numărul unu la cotă de piață, cu 30% la nivel european și aproximativ 50% în România. Pe locul doi în Europa a fost Xiaomi, iar pe trei, Apple. Aceste trei companii au trei sferturi din piață.
Anul a început cu lansarea Samsung Galaxy S21 FE și sunt așteptate multe modele noi de la marii jucători, primele fiind seria Galaxy S22 de la Samsung: unele vor aduce puține schimbări față de generația precedentă (îmbunătățiri la cameră, procesor, machine learning), iar altele pot fi ”salturi” mai mari față de generația precedentă (ecran mai mare. mai multe camere, design radical diferit senzori în plus).
Vor exista mai multe modele de nișă și cu vânzări în creștere, fie că este vorba de cele pliabile sau de unele puternice, gândite pentru gaming. Printre modelele așteptate se numără Samsung Galaxy S22, iPhone 14, Samsung Galaxy Z Fold 4 și Z Flip 4, Asus ROG Phone, Google Pixel Fold (dacă va fi să existe), Xiaomi 12, OnePlus 10 și Realme GT 2 Pro.
Fenomenul NFT
În doar câteva luni, anul trecut, NFT-urile s-au transformat din curiozitate în ceva tranzacționat furibund.
Anul 2021 a început cu moda NFT-urilor în business, bunuri digitale, care nu există fizic, dar pe care colecționarii sunt gata să plătească milioane de dolari. Miliardarul american Mark Cuban, rapper-ul Snoop Dogg sau fondatorul Twitter, Jack Dorsey, sunt cei care au dat tonul în business-ul cu NFT-uri.
…..