Cum prevenim îmbătrânirea sistemului imunitar

July 12, 2021
48 Views

Odată cu înaintarea în vârstă, sistemul imunitar uman devine mai puțin eficient în lupta contra infecțiilor și mai puțin receptiv la vaccinări.

Cum prevenim îmbătrânirea sistemului imunitar
Odată cu înaintarea în vârstă, sistemul imunitar uman devine mai puțin eficient în lupta contra infecțiilor și mai puțin receptiv la vaccinări. În același timp, sistemul imunitar îmbătrânit este asociat cu inflamația cronică, ceea ce crește riscul de apariție al afecțiunilor specifice înaintării în vârstă.

Vestea bună este că adoptarea dietei corecte te poate ajuta să îți menții imunitatea și la vârste mai înaintate!

Ce trebuie să știm despre sistemul imunitar
Trăim într-o perioadă cu speranță de viață medie destul de ridicată. Cu toate acestea, lunga noastră istorie evolutivă ne-a adaptat pentru diferite stiluri de viață (și chiar speranțe de viață), iar acestea s-au schimbat drastic. Speranța de viață a crescut datorită evoluției din multe domenii care ne influențează traiul.

Totuși, odată cu înaintarea în vârstă, imunitatea slăbește și intervin unele dezechilibre. Îmbătrânirea afectează cele două ramuri ale sistemului imunitar – imunitatea „înnăscută” și imunitatea „adaptativă”.

Imunitatea „înnăscută”, prima noastră barieră de apărare împotriva infecțiilor, nu mai reușește să se redreseze după ce amenințarea inițială a trecut, provocând inflamații cronice, sistemice.

Imunitatea „adaptivă”, responsabilă pentru memorarea și atacarea anumitor agenți patogeni, își pierde în mod constant capacitatea de a se apăra împotriva virusurilor, bacteriilor și ciupercilor.

Inflamația cronică, de grad scăzut, este asociată cu aproape toate afecțiunile legate de vârsta mai înaintată, inclusiv diabetul de tip 2, bolile cardiovasculare, cancerul și demența. De asemenea, joacă un rol principal în anumite afecțiuni autoimune care sunt mai frecvente la adulții în vârstă, cum ar fi artrita reumatoidă.

Între timp, pierderea imunității adaptive care vine odată cu vârsta nu numai că face oamenii mai sensibili la infecții; poate reactiva, de asemenea, agenții patogeni latenți care au fost anterior suprimați.

În plus, imunitatea adaptativă mai slabă a adulților în vârstă înseamnă că organismul lor răspunde mai puțin la vaccinări, cum ar fi vaccinul anual împotriva gripei.

Îmbătrânirea și imunitatea adaptativă
Așa cum am menționat, prin imunitatea adaptativă, sistemul imunitar învață să recunoască și să neutralizeze anumiți agenți patogeni.
Un tip de celulă imună cunoscut sub numele de celulă T joacă un rol crucial în imunitatea adaptativă. În cursul unei infecții, celulele naive T învață să recunoască agentul patogen specific implicat. Apoi se diferențiază în celule care sunt specializate pentru a memora răspunsuri imune viitoare împotriva aceluiași agent patogen.

Numărul total de celule T rămâne constant de-a lungul vieții noastre, dar rezerva de celule naive și nediferențiate se micșorează constant de-a lungul anilor, deoarece tot mai multe celule se angajează să abordeze infecții specifice.

În plus față de acest declin lent al imunității care intervine odată cu vârsta, celulele T senescente produc și mai multe citokine pro-inflamatorii, cum ar fi IL-6. Acestea, la rândul lor, alimentează inflamația cronică și sistemică a inflamării.

Cum rămânem sănătoși chiar dacă înaintăm în vârstă?
Deși nimic nu poate preveni îmbătrânirea, există anumite modificări ale stilului de viață pe care le poți face pentru a rămâne sănătos până la vârste mai înaintate.

1. Activitatea fizică regulată
Exercițiile fizice au un efect profund asupra sistemului imunitar, conform unui studiu recent al cercetărilor, publicat în revista Nature Reviews ImmunologyTrusted Source. Inevitabil, oamenii devin mai puțin activi fizic pe măsură ce îmbătrânesc, dar există dovezi care sugerează că exercitarea a cât mai multă mișcare posibilă poate încetini sau chiar inversa unele dintre efectele imunosenescenței.

Mușchiul scheletic produce o gamă de proteine numite miokine care reduc inflamația și păstrează funcția imună. Prin urmare, este logic că menținerea masei musculare prin efort protejează împotriva infecțiilor și a afecțiunilor precum diabetul de tip 2 și bolile cardiovasculare, care sunt strâns legate de inflamația cronică.

Un studiu a constatat că aptitudinea aerobă la 102 bărbați sănătoși, cu vârste cuprinse între 18 și 61 de ani, a fost invers proporțională cu numărul de celule T senescente din sângele lor după ajustarea în funcție de vârstă. Cu alte cuvinte, capacitatea fizică crescută a fost asociată cu o imunosenescență mai mică.

Un alt studiu a comparat răspunsurile imune ale 61 de bărbați sănătoși, cu vârste cuprinse între 65 și 85 de ani, cu vaccinarea împotriva gripei. Aproximativ o treime dintre bărbați au fost intens activi, o treime au fost moderat activi, iar o treime au fost în mare parte inactivi. Cercetătorii au descoperit că bărbații activi intens și moderat au produs mai mulți anticorpi ca răspuns la vaccinare decât bărbații mai puțin activi.

O serie de alte studii au identificat beneficii similare, nu numai în urma activității fizice pe termen lung, ci și în urma unor singure perioade de exercițiu înainte de vaccinare.

2. Adoptarea dietei mediteraneene

…..

Leave A Comment

%d bloggers like this: