𝐀𝐬𝐭𝐚̆𝐳𝐢, 𝐥𝐚 𝐬𝐞𝐝𝐢𝐮𝐥 𝐂𝐨𝐧𝐬𝐢𝐥𝐢𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐉𝐮𝐝𝐞𝐭̦𝐞𝐚𝐧 𝐂𝐥𝐮𝐣, 𝐚𝐦 𝐩𝐫𝐞𝐳𝐢𝐝𝐚𝐭 𝐬̦𝐞𝐝𝐢𝐧𝐭̦𝐚 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐫𝐢𝐭𝐚̆𝐭̦𝐢𝐢 𝐓𝐞𝐫𝐢𝐭𝐨𝐫𝐢𝐚𝐥𝐞 𝐝𝐞 𝐎𝐫𝐝𝐢𝐧𝐞 𝐏𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜𝐚̆ 𝐢̂𝐧 𝐜𝐚𝐝𝐫𝐮𝐥 𝐜𝐚̆𝐫𝐞𝐢𝐚 𝐚𝐦 𝐩𝐫𝐞𝐳𝐞𝐧𝐭𝐚𝐭 𝐫𝐚𝐩𝐨𝐫𝐭𝐮𝐥 𝐝𝐞 𝐚𝐜𝐭𝐢𝐯𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐚𝐥 𝐀𝐓𝐎𝐏 𝐩𝐞 𝐚𝐧𝐮𝐥 𝟐𝟎𝟐𝟐!
În cadrul ședinței, am invitat-o pe doamna Irina Munteanu, Prefectul Județului Cluj, pentru a realiza o informare cu privire la derularea proiectului „Sănătate și siguranță în Clujul rural”, unde Consiliul Județean Cluj prin Autoritatea Teritorială de Ordine Publică Cluj este co-partener.
ATOP s-a implicat prin susținerea financiară a materialelor de informare iar distribuirea acestora a fost realizată cu ocazia întâlnirilor și a acțiunilor organizate în comunele Așchileu și Vad, cu scopul de prevenire în educația pentru sănătate, intervenție medicală și consult de specialitate în cele două comunități rurale care au acces dificil la serviciile medicale de specialitate.
De asemenea, în cadrul ședinței am invitat-o pe doamna Ana Maria Chiciudean, Director executiv al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Cluj care a informat membrii ATOP cu privire la organizarea şi coordonarea la nivel judeţean a activităţilor de ocupare a forţei de muncă și de protecţie socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă.
Nu în ultimul rând, am prezentat Raportul de activitate al Autorității Teritoriale de Ordine Publică pe anul 2022.
În calitate de președinte al ATOP Cluj, organism în subordinea Consiliului Județean Cluj, activitatea Autorității pe anul 2022 este structurată astfel:
În cadrul ședinței din luna ianuarie, membrii ATOP au aprobat Raportul de activitate al Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică pe anul 2021, Informarea privind nivelul de asigurare a securităţii şi siguranţei civice pe anul 2021 și Planul Strategic cuprinzând principalele obiective ce trebuie îndeplinite de unităţile de poliţie şi indicatorii de performanţă minimali pentru anul 2022, materiale care au fost ulterior prezentate în plenul Consiliului Judeţean Cluj, conform Art. 12, lit. c şi Art. 22 din Hotărârea Nr. 787 din 25 iulie 2002 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică.
La dezbaterile ședinței din luna februarie, a fost invitată doamna inspector școlar general, prof. Marinela Marc, pentru a prezenta membrilor ATOP situația epidemiologică de la nivelul unităților de învățământ preuniversitar din județul Cluj, rata de vaccinare în rândul personalului didactic în unitățile de învățământ din județul Cluj și aspecte referitoare la cursurile în sistem online.
În cadrul ședinței ATOP din luna martie, a fost invitat comisarul șef de poliție Sebastian Marcu, șeful Centrului de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog al Județului Cluj, care a realizat o informare cu privire la consumul de tutun , alcool și droguri în rândul elevilor din învățământul liceal și profesional din județul Cluj. Totodată, au avut loc discuții referitoare la situația fenomenului de bullying în școlile clujene. Pe fondul conflictului din Ucraina, autoritățile din Cluj, Instituția Prefectului, ISU, IPJ, Jandarmeria dar și alte instituții, s-au format într-un nucleu care a coordonat tot ceea ce a înseamnat activitatea pentru refugiații din Ucraina ajunși pe teritoriul României. În acest context, domnul General de brigadă Ion Moldovan, şeful Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ”Avram Iancu” Cluj, a prezentat situația la zi de la nivelul județului Cluj și modul cum s-au organizat pentru a veni în sprijinul persoanelor refugiate, a celor solicitante de azil sau a celor care beneficiază de orice formă de protecție în România.
La ședința din luna aprilie a avut loc o informare realizată de domnul General de Brigadă Ion Moldovan, șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență “Avram Iancu” al județului Cluj, cu privire la numărul mare de incendii de vegetație care au avut loc la nivelul județului. De asemenea, domnul Marcel Bonțidean, director general al direcției Generale Poliția Locală Cluj-Napoca a realizat o informare cu privire la evaluarea activității Direcției Generale Poliția Locală pentru anul 2021.
La ședința din luna mai a fost aprobată Informarea privind nivelul de asigurare a securităţii şi a siguranţei civice pe primele 3 luni ale anului 2022 iar preşedintele Comisiei de planificare, stabilire si evaluare a indicatorilor de performanţă minimali a prezentat membrilor ATOP „Raportul asupra eficienţei activităţii unităţilor de Poliţie pe anul 2021”. Tot în cadrul ședinței, inspectorul șef al Inspectoratului de Jandarmi Județean Cluj, domnul Cristian Maxim, a realizat evaluarea actrivității și a rezultatelor obținute de Inspectoratul de Jandarmi Județean “Alexandru Vaida Voievod Cluj” în anul 2021.
La ședința din luna iunie a fost invitat domnul Gheorghe Frățilă, Director al Serviciului Public Județean Salvamont-Salvaspeo Cluj pentru a prezenta membrilor ATOP o informare cu privire la activitatea de amenajare, întreţinere şi reabilitare a traseelor montane din judeţul Cluj. Totodată, a fost dezbătută activitatea principală a serviciului care constă în prevenirea accidentelor și salvarea persoanelor aflate în dificultate în zona montană, în peșteri și lacurile din zona montană. În aceeași ședință au fost invitați domnul Alin Danci – șef serviciu Biroul Administrare Patrimoniu/Direcţia de Administrare a Domeniului Public şi Privat din cadrul Consiliului Județean Cluj și doamna Anamaria Nemeș – reprezentant al Asociației Sirius Animal Rescue Cluj, pentru a trage un semnal de alarmă cu privire la protejarea animalelor fără stăpân și la necesitatea stopării înmulțirii animalelor cu sau fără stăpân. În urma dezbaterilor pe acest subiect s-a convenit implementare unui program coerent și susținut de gestionare, ținere sub control a numărului de animale din județul Cluj și implicarea tuturor entităților responsabile de siguranța publică și bunăstarea animalelor. Astfel, membrii ATOP au hotărât să acorde sprijin financiar pentru finanțarea proiectului „Proiect de informare privind obligativitatea sterilizării unor animale de companie”. Tot în cadrul ședinței din luna iunie, a fost prezentat de către domnul Marcel Bonțidean, director general al direcției Generale Poliția Locală Cluj-Napoca a Planului de ordine și siguranță publică al Direcției Generale Poliția Locală a Municipiului Cluj-Napoca pentru anul 2022.
În data de 14 iunie, cu ocazia Zilei Mondiale a Donatorului de Sânge, ATOP Cluj a organizat o acțiune de donare de sânge la Centrul Regional de Transfuzie Sanguină Cluj. În cadrul acțiunii, peste 200 de polițiști, pompieri, jandarmi și reprezentanți din cadrul instituțiilor publice au donat sânge, contribuind astfel la salvarea de vieți omenești.
În luna iulie a fost aprobată Informarea privind nivelul de asigurare a securităţii şi a siguranţei civice pe cele 6 luni ale anului 2022, material care a fost ulterior prezentat în plenul Consiliului Judeţean Cluj. Tot în cadrul ședinței din luna iulie a fost invitată doamna Adina Socaciu – director executiv Agenția pentru Protecția Mediului Cluj Astfel, pentru a dezbate politicile de mediu implementate la nivel județului Cluj. Misiunea Agenției pentru Protecția Mediului Cluj având ca scop promovarea dezvoltării durabile prin prisma unui mediu curat, prin asigurarea regenerării resurselor și a bunăstării oamenilor precum și colaborarea cu autoritățile și instituțiile publice, cu agenții economici și cu societatea civilă în scopul conștientizării, informării și educării populației în vederea asigurării protecției mediului, potrivit legislației în vigoare.
O temă importantă abordată în plenul ATOP din luna august, împreună cu invitatul ședinței, doamna Irina Munteanu, prefectul județului Cluj, a fost referitoare la faptul că, la nivel județean, segmente populaționale largi nu beneficiază în prezent de servicii medicale complexe, integrate, fie din cauza infrastructurii, a lipsei personalului medical de specialitate (concentrate în marile centre din municipii), fie din motive ce țin de lipsa accesului la informație. Cu toate acestea, comunitățile din mediul rural au nevoie de servicii medicale care să le vină în sprijin, motiv pentru care Instituția Prefectului județului Cluj, împreună cu alte instituții ale statului printre care și Consiliul Județean Cluj prin Autoritatea Teritorială de Ordine Publică Cluj, au inițiat proiectul „Sănătate și siguranță în Clujul rural”. Autoritatea Teritorială de Ordine Publică Cluj s-a implicat prin tipărirea materialelor de informare și prevenire în educația pentru sănătate, materiale care au fost distribuite în comunitățile rurale, cu acces dificil la serviciile medicale de specialitate.
Membrii ATOP au aprobat finanțarea proiectului Inspectoratului de Poliţie Judeţean Cluj ,,Proiect de informare și prevenire a victimizării cetățenilor” la nivelul județului Cluj prin care au fost realizate materiale de susținere cu caracter de informare și prevenire, pentru conștientizarea riscului de a deveni o posibilă victimă a infracțiunilor.
Preocupările majore cu privire la mediul înconjurător a fost o temă dezbătută în ședința din luna septembrie, motiv pentru care a fost invitat domnul comisar Costa Stanisav, șef al Serviciului Comisariatul Județean Cluj pentru a prezenta activitățile cu impact asupra mediului înconjurător din județul Cluj, intervențiile pentru eliminarea sau diminuarea efectelor majore ale poluărilor si stabilirea cauzelor acestora precum și aplicarea sancțiunile prevăzute de lege.
În luna octombrie a fost aprobată Informarea privind nivelul de asigurare a securităţii şi a siguranţei civice pe cele 9 luni ale anului 2022, material care a fost ulterior prezentat în plenul Consiliului Judeţean Cluj. Având în vedere faptul că consumul de droguri reprezintă o realitate care nu poate fi ignorată, la ședința ATOP din luna octombrie a fost invitat domnul comisar șef de poliţie Sebastian Marcu, șeful Centrului de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog al judeţului Cluj, atrăgându-se atenția asupra vârstei tot mai scăzută a consumatorilor de droguri și asupra numărului de cazuri care este în creștere nu doar la nivel județean ci și național. S-a pus în vedere faptul că cea mai mare provocare cu care se confruntă Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog al judeţului Cluj este lipsa de personal. Totodată, s-a evidențiat faptul că există nevoia unei colaborări mai intense între Centrul județean și administrațiile publice locale, în special a celor din mediul urban, cu scopul limitării impactului și a consecințelor legate de fenomenul drogurilor asupra sănătății și siguranței publice. Tot în luna octombrie, ATOP Cluj a organizat o nouă acțiune de donare de sânge la Centrul Regional de Transfuzie Sanguină Cluj, ca urmare a lipsei acute de sânge la nivelul județului Cluj. În cadrul acțiunii, peste 100 de polițiști, pompieri, jandarmi și reprezentanți din cadrul instituțiilor publice au donat sânge, contribuind astfel la salvarea de vieți omenești.
În cursul anului 2022 a avut loc recensământul populației și locuințelor. Acest proces a început pe data de 1 februarie 2022 și s-a încheiat pe data de 31 iulie 2022. În acest sens, în ședința din luna noiembrie a fost invitată doamna Emilia Negrilă, directorul executiv al Direcției Județene de Statistică Cluj, care a prezentat informaţii referitoare la rezultatul Recensământului populației și locuințelor la nivelul județului Cluj. S-a menționat că la nivelul județului Cluj, peste 35 de unități administrativ-teritoriale au depășit populația estimată. Primele rezultate ale Recensământului Populaţiei şi Locuinţelor au fost diseminate în cursul lunii decembrie 2022, urmând ca datele complete şi finale să fie făcute publice la finalul anului 2022. Totodată, în cadrul ședinței din luna noiembrie, domnul Alin Danci, șef serviciu Biroul Administrare Patrimoniu/Direcția de Administrare a Domeniului Public și Privat din cadrul CJ Cluj a realizat o informare cu privire la organizarea campaniei de distribuire a materialelor tipărite prin proiectul “Informare privind obligativitatea sterilizării unor animale de companie” la nivelul județului Cluj.
La sfârșitul lunii noiembrie au fost livrate către Inspectoratul de Poliție Județean Cluj materiale de informare şi publicitate produse în cadrul proiectelor:
o ”Proiect de informare privind obligativitatea sterilizării animalelor de companie” – au fost tipărite un număr de 1.200 afișe, 1.600 pliante și 61.300 fluturași. Materialele au fost distribuite printr-o campanie de informare publică cu privire la obligativitatea sterilizării câinilor, campanie care a beneficiat de sprijinul și implicarea Inspectoratelor de Poliție și de Jandarmi Județene Cluj, al Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Cluj, al primăriilor clujene, dar și al asociației non-guvernamentale „Sirius Animal Rescue” și al altor ONG-uri de profil din județ.
o ”Sănătate și Siguranță” în Clujul rural – au fost tipărite un număr de 37.000 fluturași, 300 broșuri și 250 afișe. Distribuirea materialelor realizate prin acest proiect a fost făcută cu ocazia întâlnirilor și a acțiunilor organizate cu scopul de prevenire în educația pentru sănătate, intervenție medicală și consult de specialitate în comunitățile rurale, care au acces dificil la serviciile medicale de specialitate.
Domnul Mircea Radu, comisar șef adjunct al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Cluj, a fost invitat al ședinței din luna decembrie, în cadrul căreia a prezentat atribuțiile instituției precum și acțiunile de control, supraveghere, care au avut drept scop protecția consumatorilor. Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Cluj, este o autoritate cu un rol foarte important la nivel local, aceasta coordonând strategia și politica Guvernului în domeniul protecției consumatorilor, acționând pentru prevenirea și combaterea practicilor care dăunează vieții, sănătății, securității și intereselor economice ale consumatorilor. Domnia sa a adus la cunoștință faptul că, în luna decembrie, la momentul în care a fost înregistrată o creștere semnificativă a activităților comerciale, Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor a recomandat clujenilor să acorde o atenție deosebită la achiziționarea produselor, să verifice termenul de valabilitate, perioada de garanție dacă este cazul și să se asigure că produsele sunt însoțite de bon fiscal sau factură astfel încât, în cazul unei reclamații, să dețină aceste informații și documente.
La sfârșitul lunii decembrie au fost livrate către Inspectoratul de Poliție Județean Cluj materiale publicitare achiziționate conform proiectului ,,Proiect de informare și prevenire a victimizării cetățenilor”. Au fost achiziționate materiale de susținere, cu caracter de informare și prevenire iar distribuirea lor s-a făcut cu ocazia instruirilor cu polițiștii de ordine publică din urban și rural pe problemele identificate la nivelul IPJ Cluj.
Pe parcursul ședințelor din anul 2022, șefii structurilor de ordine și siguranță publică, Inspectoratul de Poliție Județean Cluj, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ”Avram Iancu” Cluj, Poliția Locală Cluj-Napoca, Inspectoratul de Jandarmi Judeţean ”Alexandru Vaida Voevod” Cluj, au prezentat informări cu privire la activitățile desfăşurate.
ATOP va continua pe viitor să acorde sprijinul constant, transparent și imparţial cetăţenilor, societăţii civile reprezentate prin fundaţii sau asociaţii, autorităţilor locale, menţinându-şi disponibilitatea de a acorda necondiţionat consultanţă acestor organisme.