Comportamentul utilizatorilor în cadrul rețelelor sociale – studiat de cercetătorii UBB

February 5, 2021
111 Views

Un grup de cercetători al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca a publicat recent articolul: „Comportamentul utilizatorilor în cadrul rețelelor sociale: relațiile dintre activitățile sociale, importanță și satisfacție” în revista ştiinţifică Symmetry.

Rețelele sociale au devenit parte integrantă în traiul cotidian datorită caracteristicilor de comunicare ce permit atât interacțiunea interpersonală online, cât și posibilitatea de a purta conversații cu persoane care împărtășesc aceleași interese. În plus, rețelele sociale au permis utilizatorilor să fie conectați în permanență cu prietenii, personalitățile favorite, să fie la curent cu cele mai relevante informații fără să mai fie nevoie să le caute în mod explicit, respectiv să se angajeze în crearea de conținut. Având în vedere impactul tot mai ridicat pe care îl are utilizarea rețelelor sociale online asupra vieții noastre, în special în rândul tinerilor, cercetătorii consideră că este important să recunoaștem faptul că acestea contribuie la modelarea convingerilor indivizilor și la construirea identității de sine. Datorită acestui fapt, tot mai mulți oameni de știință din domenii diverse precum sociologie, comunicare sau informatică și-au canalizat resursele către studiul rețelelor sociale online din diverse perspective.

Obiectivul principal al studiului a fost investigarea relațiilor dintre activitățile online ale utilizatorilor (spre exemplu vizualizarea a ceea ce au postat prietenii, postarea de conţinut, comentarea fotografiilor sau postărilor altor utilizatori, primirea noutăților/actualizărilor de la diferite pagini favorite şi conversații pe chat cu diferite persoane), intensitatea utilizării (numărul de prieteni sau ore petrecute pe site-urile de socializare) anumitor rețele sociale specifice (ex.: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn sau YouTube), respectiv importanța și nivelul de satisfacție.

Rezultatele studiului relevă faptul că activitățile cele mai populare și consumatoare de timp, pe care utilizatorii le desfășoară în cadrul site-urilor de socializare, sunt conversaţiile cu ceilalți utilizatori și recepţionarea reacţiilor şi alertelor la conţinutul postat/invitaţii sau pagini de interes, fără a exista însă diferențe semnificative între femei și bărbați. Pe măsură ce utilizatorii petrec mai mult timp uitându-se la postările prietenilor lor, cu atât petrec mai mult timp postând lucruri și adăugând comentarii la postările publicate de alte persoane. Pe de altă parte, pe măsură ce utilizatorii petrec mai mult timp primind actualizări și noutăți de la paginile favorite, cu atât petrec mai mult timp vorbind cu ceilalți.

Prezentul studiu validează ipoteza că activitățile sociale cresc nivelul de satisfacție și, prin urmare, că există o legătură directă între numărul de postări și comentarii și nivelul de satisfacție. De asemenea, conform cercetării, activitățile publice pe rețelele sociale afectează pozitiv satisfacția resimțită în cadrul rețelelor sociale, în timp ce activitățile private au o relație directă negativă în raport cu importanța rețelelor sociale. Paradoxal, în urma analizei corelației dintre importanță și satisfacție, s-a dovedit că există o legătură inversă și semnificativă între acestea două. Prin urmare, dacă importanța site-urilor de socializare crește, satisfacția scade. Cu alte cuvinte, cu cât este mai mare importanța, cu atât este mai mare nivelul de nemulțumire experimentat de utilizatori.

Pentru mai multe detalii referitoare la acest studiu vă invităm să accesați: https://www.mdpi.com/2073-8994/12/10/1656.

Leave A Comment

%d bloggers like this: