Cum a transformat coronavirusul relația cetățeanului cu administrația locală, de la digitalizare la telemedicină: S-a făcut în câteva luni ce nu s-a făcut în 20 de ani

May 14, 2020
236 Views

De la confirmarea primului caz de coronavirus în România, în câteva săptămâni, foarte multe primării din România au suspendat relația cu publicul la ghișee pentru majoritatea operațiunilor și le-au trecut în online. Sub presiune au reușit să facă ce nu au reușit în 20 de ani. Miza este ca aceste practici să se mențină și după ridicare stării de urgență. Un alt efect benefic al crizei a fost faptul că oamenii au fost mai atenți ca niciodată pe ce cheltuie instituțiile publice banii și au criticat risipa. Practic au devenit conștienți că, dacă banii merg pe lucruri neimportante, șansele ca spitalele să fie dotate corespunzător, scad semnificativ. Tot legat de digitalizare, un alt lucru bun care s-a întâmplat este că așteptatul la coadă pe holurile policlinicilor ar putea fi o amintire. O parte dintre primării au lansat platforme pentru consultații online la spitalele din administrare.

Primăria Cluj-Napoca era una digitalizată și înainte de criza COVID 19, însă acum cetățenii pot depune orice cerere în format electronic și vor primi răspuns la fel. De câteva săptămâni sunt emise chiar și autorizații de construire în format electronic.

„Cetățenii pot adresa online orice cerere către Primăria Cluj-Napoca și pot primi răspuns online la orice cerere adresată, de la autorizație de construire, certificat de urbanism, până la programarea căsătoriei sau cerere de loc de veci. Autorizația de construire se primește în format digital, cu semnătură electronică, cu condiția ca documentele să fie depuse în format digital, scanate. Până acum emiteam doar certificatele de urbanism online, dar de câteva săptămâni am început și cu autorizațiile. Cererile pot fi depuse pe platforma primăriei și mai este ghișeul.ro pentru alte servicii.Certificatele de deces și naștere trebuie ridicate personal, fiindcă așa este legea, sunt acte de identitate”, a declarat primarul Emil Boc, pentru HotNews.ro.

Și Primăria Oradea era una digitalizată înainte de criză, dar de la apariția acesteia a trecut și mai multe servicii în online. Potrivit informațiilor de pe site, prin ghișeul online instituția oferea următoarele servicii: plata impozitelor, abonamentele de parcare, depunerea și urmărirea petițiilor, certificate de urbanism, autorizații pentru trafic greu, programare căsătorii, programare depunere acte/eliberare acte de identitate. În plus față de acestea s-a trecut în online și depunerea declarațiilor fiscale, eliberarea certificatelor fiscale, iar cetățenii pot avea acces online la dosarul fiscal personal.

„Noi ce am făcut înainte de criză am făcut și în timpul crizei, pentru că aveam trecut deja în online tot ce se putea trece. Ce s-a făcut în plus, a fost circuitul documentelor între instituții, ca omul să nu mai fie trimis cu hârtia în mână de la o instituție la alta. Asta se poate menține. Criza asta ne-a pus în fața unei realități, iar argumentele acestea, că nu se poate, ce se va întâmpla, nu mai pot sta în picioare. În tot răul acesta s-a dovedit că niște ziduri care au fost construite de 20-30 de ani, anumite sisteme administrative, pot fi sparte fără probleme”, a declarat primarul orașului Oradea, Ilie Bolojan, pentru HotNews.ro.

Conectarea bazelor de date

Acesta spune că pe timpul stării de urgență autoritățile locale au primit permisiunea de a consulta bazele de date ale administrației centrale, iar acest lucru trebuie menținut și după această perioadă, prin modificarea legislației. Astfel, cetățenii nu vor mai fi puși pe drumuri și se va eficientiza funcționarea instituțiilor.

„În această perioadă cu starea de urgență s-au aplicat niște excepții de la prevederile standard în vigoare, care nu se vor mai aplica după 15 mai, dar ar fi bine ca legislația să fie adaptată astfel încât să rămână în vigoare pe termen lung. Toate aceste lucruri care au funcționat în această perioadă în format electronic între instituțiile statului ar putea să funcționeze în continuare. De exemplu, cetățeanul are nevoie de un cazier judiciar, în condițiile în care funcționarii de la primărie sunt atestați să gestioneze date cu caracter clasificat, printr-un simplu acces la baza de date pentru caziere, iar cetățeanul nu mai este purtat pe drumuri, să se ducă să plătească o taxă, să ia cazierul, să vină să-l aducă în altă parte. De asemenea, când înmatriculezi mașina și trebuie să ai o ștampilă pusă pe certificatul respectiv, că ai înregistrat mașina într-o bază de date, aceste operațiuni pot fi făcute prin mecanisme electronice între instituții. Certificatul de atestare fiscală, vine cetățeanul la ghișeu, plătește taxa, el este și verificat de către funcționar, apoi trebuie să meargă și la finanțe. Aceste operațiuni ar putea fi cuplate, dacă funcționarul ar avea acces la ambele baze de date, nu mai este nevoie de doi funcționari, iar cetățeanul nu mai face două drumuri, statul își încasează banii în continuare. Asta se poate aplica în fiecare domeniu”, a declarat Bolojan pentru HotNews.ro.

Primarul spune că problema principală este la Ministerul de Interne și Ministerul de Finanțe, care nu și-au pus bazele de date la dispoziția celorlalte autorități publice.

„În perioada asta au fost niște excepții și aceste baze de date au putut fi consultate de autoritățile locale. S-a dovedit că se pot rezolva lucrurile și fără prezența fizică de la o instituție la alta. Aceste modificări se pot face prin Hotărâri de Guvern. De exemplu, Evidența Populației nu pune la dispoziție bazele de date ca biroul fiscal de la Primăria Oradea să lucreze în acele baze de date. Noi ne-am creat bazele noastre de date. Cazierele Judiciare, sunt acte semi-publice, care este problema?”, a mai spus primarul.

În opinia lui Ilie Bolojan, este necesară crearea unui grup de lucru între ministere și primăriile interesate pentru modificarea legislației în acest sens.
Digitalizarea trebuie susținută de modificări legislative

…..

Foto : Facebook/ Emil Boc

Leave A Comment

%d bloggers like this: