Pericolul de dupa izolare: anxietatea sociala sau frica de oameni

April 26, 2020
272 Views

Multi dintre noi confundam, adesea, anxietatea sociala cu timiditatea, ori dam vina pe personalitatea noastra introverta. “Asa sunt dintotdeuna” este una dintre afirmatiile care ne convinge ca nu avem, de fapt, o problema. Anxietatea sociala este insa reala si ne poate afecta intreaga viata.

Anxietatea sociala si personalitatea introverta sunt diferite. Anxietatea sociala este frica de interactiune sociala, in timp ce introversia se refera mai mult la lipsa motivatiei de a cauta compania altora. Mai mult decat atat, anxietatea sociala poate fi cauza unor experiente psihologice agonizante. Vestea buna este ca aceasta poate fi depasita.

Daca ti se intampla frecvent sa te simti coplesit de anxietate si sa experimentezi o multime de simptome terifiante, atat psihologic, cat si fizic, in situatii sociale, iar alegerea fireasca pentru tine este sa eviti astfel de situatii, suferinta ta are un nume: anxietatea sociala.

In cazul persoanelor introvertite, evitarea contextelor sociale are la baza, mai de graba, dezinteresul, insa anxietatea sociala se traduce prin frica de interactiune. Desigur, poti fi, in acelasi timp, un introvert care sufera de anxietate sociala ori poate anxietatea sociala este, in cazul tau, declansata de anumite evenimente sau persoane.

Anxietatea sociala este intr-adevar mult mai prezenta in cazul introvertilor din cauza presiunii – uneori interna, alteori venita din exterior – de a se comporta contra naturii lor si de-a se transforma, brusc, in persoane sociabile.

Desi tuturor ni se poate intampla sa privim o conversatie cu un strain drept o corvoada, daca simptomele tale devin somatice, iar frica de interactiune se transforma in teroare, ori daca eviti in mod repetat intalniri cu prietenii, este recomandat sa apelezi la un specialist pentru a nu lasa anxietatea sociala sa iti controleze viata.

Anxietatea sociala este un pericol pentru relatiile personale, pentru cariera si poate fi un factor determinant in aparitia depresiei sau a abuzului de alcool.

Debra Hope, doctor si profesor in psihologie la Universitatea Lincoln din Nebraska, spune in cartea sa, Managing Social Anxiety – A Cognitive-Behavioral Therapy Aproach, ca anxietatea sociala este “o parte importanta a vietii de zi cu zi”, careia unii dintre noi reusesc sa ii faca fata.

Emotiile de dinaintea primei intalniri cu socrii sau un interviu important pentru un job sunt contexte sociale care pot starni oricui emotii. Cei mai multi reusesc sa le depaseasca prin propriile mecanisme de coping – daca se odihnesc suficient, fac o baie fierbinte sau asculta melodia preferata pentru situatii “de urgenta”. Pentru altii, insa, nicio strategie nu functioneaza, iar anxietatea sociala devine o problema clinica.

Anxietatea sociala – care sunt cauzele?

Anxietatea sociala are o componenta ereditara, potrivit Institutului American de Sanatate Mentala. Ce este inca neclar este de ce doar anumiti membri ai unei familii sunt afectati. O combinatie de factori, atat ereditari cat si de personalitate, pare a fi cea mai buna explicatie pentru selectivitatea anxietatii sociale.

Daca in copilarie ai avut interactiuni pozitive cu alti copii, este posibil sa fii un adult deschis, iar sansele sa dezvolti anxietate sociala sunt mai mici. Daca ai fost un copil timid, ai legat greu prietenii inca de timpuriu, iar parintii nu au incercat sa iti combata obiceiul de a te izola, riscul sa te lupti cu anxietatea sociala de-a lungul vietii este mai mare.

In Romania, datele care atesta prevalenta anxietatii sociale sunt aproape inexistente, pentru ca sanatatea emotionala nu primeste, inca, suficient de multa atentie din partea statului sau a societatii. Cu toate acestea, numarul persoanelor care sufera de tulburari de anxietate este extrem de mare.

Tot ce trebuie sa faci pentru a te convinge ca nu esti singur este sa discuti cu cei din jurul tau. O sa constati ca stresul cotidian este un alt factor declansator pentru anxietate si ca multi dintre noi ne confruntam, de fapt, cu ganduri anxioase.

Anxietatea sociala – care sunt simptomele?

Daca gandul de a te afla in centrul atentiei intr-o camera plina-ochi de oameni iti da fiori pe sira spinarii sau te face sa ametesti, cauza ar putea fi anxietatea sociala. Teama de a fi judecat, frica de respingere, teama de umilire sunt, de asemenea, semne ale anxietatii sociale.

Cercetarile arata ca evaluarea pozitiva, precum primirea unui premiu, poate avea efecte la fel de dure in cazul unei persoane care sufera de anxietate sociala.

Cel mai comun semn este evitarea situatiilor sociale, autoizolarea. Anxietatea generata de anticiparea activitatilor sociale poate cauza o cascada de simptome fizice: tremur, greata, transpiratie, palpitatii, probleme de respiratie. Cu cat intensitatea fricii creste, simptomele se pot inrautati.

Cea mai eficienta forma de terapie in cazurile de anxietate sociala este terapia cognitiv-comportamentala, bazata pe studierea relatiei dintre ganduri, emotii si comportamente, care te ajuta sa identifici si sa evaluezi cat de reale sunt gandurile tale disfunctionale.

Urmatorul pas este inlocuirea gandurilor disfunctionale cu modele rationale. Terapia cognitiv comportamentala poate fi eficienta fara alt ajutor, insa cele mai bune rezultate, mai ales in cazurile grave, se obtin prin combinarea terapiei cu medicatie psihiatrica – de obicei anxiolitice, antidepresive sau beta-blocante.

Patru strategii menite sa te ajute sa depasesti anxietatea sociala

Daca simti ca poti controla situatia de unul singur si nu simti nevoia sa calci inca pragul psihologului, Ellen Hendriksen, psiholog si autoarea cartii “How to Be Yourself: Quiet Your Inner Critic and Rise Above Social Anxiety”, vine in sprijinul tau cu cateva strategii eficiente care presupun sa iesi din zona ta de confort si sa faci lucruri care, de altfel, te sperie.

“Pe masura ce iti traiesti viata devii tot mai putin anxios”, este de parere Hendriksen.

1. Anxietatea sociala si frica de autodezvaluire

…..

Foto : gandeste-pozitiv.ro

Leave A Comment

%d bloggers like this: