Nutriţionistul Adela Vărzaru explică de câte proteine avem nevoie zilnic

January 8, 2020
73 Views

Proteinele, substanţe vitale pentru sănătate, sunt structuri complexe, alcătuite din aminoacizi. Pentru că o parte dintre aceştia nu pot fi produşi de organism, trebuie obţinuţi prin dietă. Care este doza de proteine recomandată zilnic, ne spune nutriţionistul.

Proteinele au ca sarcini construirea masei musculare, a ţesutului conjunctiv şi dezvoltarea funcţiei neurologice, anticorpilor şi enzimelor. Cele animale (laptele, carnea, inclusiv cea de peşte, şi ouăle) conţin toţi aminoacizii esenţiali. Există şi proteine parţial complete sau incomplete, din această categorie făcând parte cele din legume şi seminţe.

Cantitatea de proteine ​​pe care trebuie să o consumi variază în funcţie de vârstă, sex, nivel de activitate, stare de sănătate. Adulţii sedentari trebuie să consume zilnic 0,8 grame de proteine ​​pentru fiecare kilogram din greutate corporală (adică înmulţeşti greutatea ta cu 0,8 şi afli câte proteine trebuie să consumi zilnic). În cazul în care faci foarte multă mişcare, ai nevoie de 0,9 – 1 g de proteine/kilogram.

Deficienţa de proteine, o problemă des întâlnită

Din cauza stilului de viaţă alert şi a lipsei de timp, mulţi dintre noi optează pentru o alimentaţie bogată în zahăr şi grăsimi şi săracă în proteine. „Un prim semn al unui deficit de aport proteic poate fi pofta exagerată de alimente non-nutritive (dulciuri, carbohidraţi, cofeină, produse de patiserie etc.), aceasta trădând un dezechilibru în ceea ce priveşte nivelul zahărului în sânge. Durerile articulare şi rigiditatea musculară pot semnala o carenţă de proteine, deoarece organismul stochează o mare parte din rezervele de proteine în lichidul sinovial din jurul articulaţiilor. La nivel mental-emoţional, letargia, depresia, anxietatea, tristeţea, chiar şi tulburările de somn pot avea drept cauză aportul inadecvat de proteine. În cazul deficitului sever de proteine ne confruntăm cu dureri de cap, stări de greaţă, dureri abdominale şi chiar stări de leşin (sincopă)“, explică Adela Vărzaru, nutriţionist. Lipsa de proteine poate duce şi la apariţia sindromului intestinului iritabil, subţierea părului, leziuni ale pielii. La adulţi, carenţa de proteine este de vină pentru pierderea masei musculare, iar la copii favorizează o creştere accentuată în înălţime.

Cum se combină corect

Leave A Comment

%d bloggers like this: