Analiza : Cât costă infrastructura României. Preţuri pe kilometru şi viteza de execuţie la tronsoanele licitate

Tronsoanele de autostrăzi, drumuri expres, poduri şi reabilitări de drumuri naţionale licitate în ultima perioadă costă între 1,2 şi 18,8 milioane de euro pe kilometru, iar vitezele medii de execuţie vor fi de cel mult 168 de metri pe zi, arată datele din anunţurile ofertelor analizate de MEDIAFAX.

Cel mai lung tronson de infrastructură anunţat recent este Drumul Expres Craiova-Piteşti, a cărui desfăşurare totală va fi de 121 de kilometri, cu o valoare a contractului de 3,77 miliarde de euro şi un timp de execuţie de 24 de luni. Calculele arată că fiecare kilometru va costa, astfel, câte 6,7 milioane de euro (31,1 milioane de lei), iar viteza medie de execuţie va fi de 5 kilometri pe lună, respectiv 168 de metri pe zi.

La termenele de depunere a ofertelor pentru Drumul Expres Craiov-Piteşti au fost înregistrate 20 de oferte pentru primele două secţiuni şi 15 oferte pentru secţiunile 3 şi 4, a anunţat Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Cea mai scumpă lucrare de artă dintre cele licitate recent este podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, în valoare totală de 2,02 miliarde de lei, adică 18,8 milioane de euro (86,5 milioane de lei) per kilometru. Întregul tronson de infrastructură – podul propriu-zis plus şoselele de legătură – va avea o lungime totală de 23,4 kilometri, fiindu-i alocat un timp total de execuţie de 36 de luni. Astfel că este de aşteptat ca viteza medie a construirii să fie de 650 de metri pe lună, respectiv 21,6 metri pe zi.
CNAIR a anunţat că au fost depuse două oferte pentru proiectarea şi execuţia podului suspendat peste Dunăre de la Brăila.

Printre cele mai scumpe tronsoane de infrastructură se numără şi Secţiunile 1 şi 5 din viitoarea Autostradă Sibiu-Piteşti. Secţiunea 1 (Sibiu-Boiţa) va avea 13 kilometri şi va costa în total 765,8 milioane de lei, timpul de execuţie fiind stabilit la 36 de luni. Astfel că fiecare kilometru va costa câte 12,8 milioane de euro (58,9 milioane de lei), iar viteza de construcţie ar fi, în medie, de 361 de metri pe lună, respectiv 12 metri pe zi. Iar Secţiunea 5 (Curtea de Argeş – Piteşti) va avea 30,3 kilometri şi va costa în total 1,8 miliarde de lei, timpul de execuţie fiind stabilit la 48 de luni. Astfel că fiecare kilometru va costa câte 13,1 milioane de euro (60,4 milioane de lei), iar viteza de construcţie ar fi, în medie, de 631 de metri pe lună, respectiv 21 de metri pe zi.

Leave A Comment

%d bloggers like this: