TETAROM


 

Sfantul Proroc Osea

 
Sfantul Proroc Osea a fost fiul lui Beyri, din tribul lui Isahar. A prorocit cu opt sute de ani inainte de Nasterea lui Hristos, pe cand evreii din Samaria au fost luati in robia asiriana. El a certat cu asprime pe Israel si pe Iuda pentru idolatria lor. A vestit pieirea Samariei si a lui Israel din cauza pacatelor. Ne-a ramas de la el o carte in 14 capitole. El a vestit sfarsitul si desfiintarea jertfelor Vechiului Testament. A prorocit in timpul domniei a patru regi, timp de aproape 30 de ani. Este primul proroc care prezinta legamantul dintre Dumnezeu si poporul Sau ca pe legatura de dragoste dintre barbat si femeie.
 
Sfintii Parintii au folosit imaginea matrimoniala pentru viata duhovniceasca. Omul, asemanat cu o desfranata, care prin pacate s-a departat de iubirea curata, este cautat de Mirele sau, Hristos. Iata ce spune Sfantul Ioan Gura de Aur intr-o omilie despre acest lucru: "Cel mai mare si mai puternic" a ravnit o desfranata. Dumnezeu Si-a dorit pentru Sine o desfranata? Da, la firea noastra ma refer. Dumnezeu doreste o desfranata? Omul, daca pofteste o desfranata este osandit, iar Dumnezeu o doreste pe aceasta? Foarte mult! In timp ce omul, insa, pofteste desfranata ca sa se faca desfranat, Dumnezeu o doreste ca sa o preschimbe in fecioara. Astfel, pofta omului inseamna pierderea celei desfranate, in timp ce dorirea lui Dumnezeu inseamna mantuirea acesteia. "Cel mare si puternic" a dorit o desfranata? Si de ce? Ca sa devina Mire. Si ce face? Nu trimite la aceasta pe nici unul dintre robi, nu-l trimite pe Inger, nici pe Arhangheli, pe Heruvimi si Serafimi, ci El Insusi Se apropie ca un iubit. (…) Vine spre desfranata si nu Se rusineaza. Vine la coliba acesteia si o afla beata. Si cum vine? Nu-Si goleste fiinta, ci Se face asa cum era desfranata. Nu la gandire, ci la fire devine ca aceasta, pentru ca sa nu se sperie, sa nu fuga, vazand ca El nu este cazut ca ea. Vine spre desfranata si Se face Om. (…) Acest Iubit nu i-a cerut socoteala despre pacate, ci i-a iertat greselile si faradelegile. Si ce face? O ia pe aceasta si Se uneste cu ea. Si ce-i da acesteia? Inelul. Care inel? Pe Duhul cel Sfant" (Despre Rai si Scriptura. Despre iubirea lui Dumnezeu pentru noi. Despre "Sezut-a Imparateasa de-a dreapta Ta", trad. Victor Manolache, Ed. Bizantina, Bucuresti, 2006
 
Sfantul Proroc Osea a trecut la cele vesnice la adanci batraneti.
 
Tot astazi, facem pomenirea:
 
- Sfantului Cuviosului Mucenic Andrei cretanul;
- Aducerii cinstitelor moaste ale Sfantului si Dreptului Lazar;
- Sfintilor Mucenici si frati buni, fara de arginti, Cosma si Damian, Leontie, Antim si Euprepie.
 
Potrivit Sinaxarului Sfintilor de pretutindeni, Editura Cartea Ortodoxa, tot astazi facem pomenirea:
Sfânta Muceniţă SOLINA (Franţa, cca +290);
Sfântul Cuv. RULIE (sau REGULUS), misionar în Scoţia (sec. IV);
Sfântul CLEMENT, preot din Lombardia (Italia, +400);
Sfânta Muceniţă SUZANA (sau ŞUŞANICA), împărăteasă din Georgia (+475);
Sfântul Ier. VICTOR, episcop de Capua (Italia, +554);
Sfântul Ier. COLMAN, episcop de Kilroot (Irlanda, sec. VI);
Sfântul LOUTHiERN din Irlanda (sec. VI);
Sfântul Ier. FLORENŢIE, episcop de Orange (Franţa, cca +526);
Sfântul Ier. ZENON (sau ZOSIMA), episcop de Benevento (Italia, +585);
Sfinţii Mc. ETHELRED şi ETHELBERT, prinţi de Kent (Anglia, cca. +640);
Sfânta Cuv. ETHELDREDA, stareţă la Ely (1679); mutarea Sf. moaşte;
Sfântul Ier. BERĂRIE, episcop de Le Mans (Franţa, +680);
Sfânta Cuv. ANSTRUDIS, stareţă la Mănăstirea Sf. loan Botezătorul din Laon (Franţa, +688);
Sfântul Ier. NOTHELM, arhiepiscop de Canterbury (Anglia, +739);
Sfântul Cuv. EVSTRATIE de la Lavra Sf. Hariton, din Palestina (sec. VIII);
Sfântul Sf. Nou Mc. IOACHIM, patriarhul Antiohiei (+1592);
Sfântul Cuv. ANTONIE, egumen la Leoknov-Novgorod (Rusia, +1611);
Sfântul Ier. IOSIF, patriarhul Georgiei şi făcător de minuni (+1770);
Sfinţii Sf. Noi Mucenici NEOFIT (Liubimov), IACHINT şi CALIST, preoţi (Rusia,+1918);
Sfântul Sf. Nou Mc. ALEXANDRU (Şciukin), arhiepisop de Semipalatinsk (Rusia,+1937);
Sfântul Mc. COSMA din Georgia;
Sfintele Muceniţe ISIDORA şi NEOFITIA;
Sfinţii Mc: LUCHIAN şi TERENTIE şi Sfintele Muceniţe: ANTIGONA, NICOMIDIA şi TEOFANA.
Maine, facem pomenirea Sfantului Apostol si Evanghelist Luca.
 

Slujba Religioasa Ortodoxa din 15 octombrie 2017 cu Preotul Ioan Avram

Slujba Religioasa Ortodoxa din 15 octombrie 2017 cu Preotul Ioan Avram

„Îngroparea verii“ sau sfârşitul verii lui Mioi. Superstiţii de Sfânta Parascheva

 
Sărbătoarea Sfintei Cuvioase Parascheva înseamnă sfârşitul verii lui Mioi. Pe 14 octombrie, se marchează „îngroparea verii”.
Sărbătoarea Sfintei Parascheva de pe 14 octombrie marchează, potrivit agricultorilor, mai multe momente legate de activitatea de oierit.
În această zi are loc deschiderea câmpurilor pentru păşunatul devalmaş, organizarea turmelor pentru iernat, coborârea oilor spre zonele de iernat, înţelegerea ciobanilor pentru noul sezon, slobozirea berbecilor oi, respectiv organizarea târgurilor de toamnă în care se vând produsele turmelor de oi. 
Superstiţii legate de vreme
Pe 14 octombrie, dimineaţa, ciobanii „citesc” cum va fi iarna în funcţie de cum au dormit – dacă animalele stau gramadă, iarna va fi grea. În schimb, dacă oile stau împrăştiate, iarna va fi uşoară.Tot despre vreme se spune că aşa cum se prezintă de Sfânta Parascheva, aşa va ţine până la Sfântul Dumitru. Dacă ziua de 14 octombrie va fi caracterizată de un timp frumos, tot aşa vor fi şi celelalte sărbători de peste an. Dacă până la Sfânta Parascheva nu ploua, atunci imediat după 14 octombrie se va instala iarna.
Superstiţii legate de boli 
În această zi, la sate, se marchează „îngroparea” verii: la biserică se pregăteşte o masă comună, cu mâncare aleasă, pentru toţi credincioşii care participă la slujbă. Mâncarea care se dă de pomană se face de post - indiferent de ziua în care cade sărbătoarea - întrucât se spune că Sfânta Parascheva a fost chinuită de păgâni într-o zi de Vineri. Pe 14 octombrie nu se lucrează, de teamă de boli de ochi sau de cap. Se spune că cine coase în această zi va face negi pe mâini.  
Cine a fost Sfânta Parascheva
Sfânta Cuvioasă Parascheva de la Iaşi, cunoscută şi cu numele de Ocrotitoarea Moldovei, este cea mai cunoscută dintre sfinţii ale căror moaşte se află pe teritoriul României. Sfânta a trăit în secolul al XI-lea,  aproape de Constantinopol, capitala Imperiul Roman de Răsărit. Părinţii Sfintei erau de neam bun şi înstăriţi. Cuvioasa a decis să-L slujească pe Domnul, după ce ar fi ascultat în Biserică următoarele cuvinte: „Oricine voieşte să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea sa şi să-Mi urmeze Mie” (Marcu 8, 34).
 
Sursa : www.adevarul.ro 
 

Sfanta Parascheva

 
Sfanta Parascheva este sarbatorita pe 14 octombrie. S-a nascut la inceputul secolului al XI-lea, in satul Epivat, nu departe de Constantinopol, din parinti bogati si binecredinciosi. La varsta de zece ani, auzind in biserica cuvintele: "Oricine voieste sa vina dupa Mine, sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie" (Marcu 8, 34), raspunde imediat strigatului dumnezeiesc: isi schimba hainele cu imbracamintea unui cersetor.
 
Decide sa-si paraseasca parintii pentru Hristos, inainte de a implini douazeci de ani. Ajunge la Constantinopol, unde se bucura de invatatura unor calugari cu viata duhovniceasca placuta Domnului. La sfatul acestora, merge la manastirea Maicii Domnului din Heracleea, unde se va nevoi cinci ani. De aici a plecat spre Tara Sfanta, in dorinta de a-si petrece restul vietii in locurile sfinte. Dupa ce a vazut Ierusalimul, s-a asezat intr-o manastire de calugarite in pustiul Iordanului.
 
Intr-o noapte, la varsta de douazeci si cinci de ani, un inger ii descopera in vis ca trebuie sa se reintoarca in locurile parintesti. Sfantul Varlaam descrie aceasta minune in Cazania sa, astfel: "Sa lasi pustia si la mosia ta sa te intorci, ca acolo ti se cade sa lasi trupul pamantului si sa treci din aceasta lume catre Dumnezeu, pe Care L-ai iubit".
 
Potrivit traditiei, revine in Epivat fara sa spuna cuiva cine este si de unde vine. Dupa alti doi ani de nevointa, la varsta de douazeci si sapte de ani, trece la cele vesnice. A fost ingropata ca o straina, aproape de mare.
 
Dupa cativa ani, valurile au adus la tarm, trupul neinsufletit al unui marinar. Un sihastru care vietuia in acele locuri, i-a rugat pe cativa crestini sa-l ingroape. Acestia, in timp ce sapau, au descoperit un trup neputrezit. Nu au dat importanta acestui lucru si au pus alaturi de el si trupul marinarului. 
 
Dar in noaptea urmatoare, unuia din crestinii care sapasera groapa, cu numele Gheorghe, i s-a aratat in vis Cuvioasa Parascheva si i-a poruncit sa ia trupul ei si sa-l aseze la loc de cinste. Astfel, trupul Sfintei Parascheva a fost dus in biserica "Sfintilor Apostoli" din Kallicrateia. 
 
Moastele Sfintei Parascheva au ajuns in tara noastra in anul 1641, dupa ce au fost prezente in mai multe locuri. Au fost asezate pe 13 iunie 1641, in biserica "Sfintii Trei Ierarhi" din Iasi. In anul 1884, cand biserica manastirii intra intr-un proces de consolidare, sfintele moaste ajung in paraclisul manastirii, iar peste cativa ani in Catedrala mitropolitana din Iasi.
 
Moastele Cuvioasei Parascheva au ajuns in martie 1944 la Manastirea Ciorogarla de langa Bucuresti, din cauza ofensivei sovietice in Moldova. Pe 27 octombrie 1944, moastele sale au fost asezate langa cele ale Sfantului Dimitrie Basarabov in catedrala din Bucuresti si readuse in Catedrala mitropolitana din Iasi pe 26 noiembrie 1944.
 
Sfanta Parascheva este mult folositoare
 
Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, afirma intr-o predica “O citire sau o ascultare atenta a Acatistului ei ne arata in ce fel este ea "mult folositoare".
 
Sfanta Cuvioasa Parascheva alina suferinta, mangaie pe cei intristati, izbaveste pe cei deznadajduiti (Icos 1).
 
Sfanta Cuvioasa Parascheva asculta rugaciunile preotilor cucernici, se roaga Maicii Domnului pentru fecioare, povatuieste vaduvele, ajuta pe straini, mangaie pe cei prigoniti, vindeca bolile trupesti (Icos 2).
 
Sfanta Cuvioasa Parascheva sprijina pe cei batrani, miluieste pe cei saraci (Icos 3).
 
Sfanta Cuvioasa Parascheva mijloceste catre Domnul pentru toti crestinii, risipeste furtunile, aduce mana roditoare si belsug (Icos 4).
 
Sfanta Cuvioasa Parascheva pazeste in suflete dreapta credinta si cinstirea Sfintei Cruci (Icos 5).
 
Sfanta Cuvioasa Parascheva ocroteste si izbaveste de boli, de spaima si de pagube (Icos 6).
 
Sfanta Cuvioasa Parascheva este mijlocitoarea celor ce au gresit, folositoarea celor asupriti, indreptatoarea judecatorilor rai, scaparea celor judecati si osanditi, contenire a patimilor, nesprijinitoare a celor ce cauta numai folosul lor, neizbandire a mijlocirilor celor vicleni, domolire a celor puternici, intarire a slabanogilor, starpitoare a rautatilor, izvoratoare a milostivirii (Icos 7).
 
Sfanta Cuvioasa Parascheva este invocata prin rugaciuni si cantari, ca fiind marirea monahilor, povatuitoarea obstii, cinstitoarea cuvioaselor, pazitoare a sihastrilor, povatuitoare a dreptei credinte si surpatoare a eresurilor (Icos 8).
 
Sfanta Cuvioasa Parascheva este cinstita ca fiind aducatoare de ploi manoase, imbelsugatoare de roade bune, veselitoarea plugarilor (Icos 9).
 
Sfanta Cuvioasa Parascheva este laudata ca cinstitoare a celor ce ne miluiesc, intaritoare a celor ce ne slujesc, impreuna-lucratoare cu cei ne hranesc (Icos 10).
 
Sfanta Cuvioasa Parascheva este chemata in rugaciune ca fiind mangaietoarea celor nenorociti, povatuitoarea celor rataciti, preablanda indreptatoare, grabnica ajutatoare (Icos 11).
 
Sfanta Cuvioasa Parascheva este rugata sa izbaveasca pe oameni de toata rautatea, de ceasul osandirii si de chinul cel de veci, pentru ca este pentru toti credinciosii laolalta si pentru fiecare in parte feritoare de rautati, aducatoare de bunatati, sprijinitoare si a mea, a smeritului pacatos (Icos 12)".
 
Celelalte Parascheve
 
Sfanta Cuvioasa Parascheva de la Iasi este sarbatorita pe 14 octombrie. Daca in calendarul crestin ortodox mai apare numele Parascheva (Paraschevi), nu inseamna ca ocrotitoarea Moldovei mai are si alte zile de praznuire. Pentru a nu o confunda cu alte sfinte ce poarta numele Parascheva, precizam:
 
- pe 26 februarie facem pomenirea Sfintei Parascheva, martirizata in timpul lui Nero;
- pe 26 iulie o praznuim pe Sfanta Cuvioasa Mucenita Paraschevi, martirizata in timpul lui Antonin Piosul;
- pe 28 octombrie o pomenim pe Sfanta Parascheva - Piatnita, martirizata in timpul lui Diocletian.
 
Vesmintele Sfintei Parascheva
 
Vesmintele Cuvioasei Parascheva se schimba de Craciun, la inceputul Postului Sfintelor Pasti (cand primeste un vesmant inchis la culoare), cu o zi inainte de Pasti (se pune un vesmant alb, pastrat pana dupa sarbatoarea Cincizecimii), cu o seara inainte de a fi scoasa din Catedrala si dupa hram.
 
In momentul in care are loc invesmantarea moastelor Sfintei Parascheva, Catedrala se inchide. Preotii desfac agrafele care prind vesmantul la spate, moastele ramanand invelite intr-un al doilea vesmant care nu se schimba niciodata. Se spune ca acela este vesmantul in care s-au adus sfintele moaste. Acest giulgiu este dintr-o panza de in, ros de trecerea anilor, si are inscris pe el, ca un sigiliu, blestemul lui Vasile Lupu si al Mitropolitului Varlaam: "Blestemat sa fie cel care va imprastia vreodata Moastele Sfintei Cuvioase Parascheva".
 
In ultimii ani, a devenit o traditie ca de hramul Cuvioasei Parascheva de la Iasi, sa fie aduse moastele altor sfinti. Anul acesta, pelerinii care vor veni sa cinsteasca moastele Sfintei Parascheva se vor putea inchina si la moastele Sfantului Neofit Zavoratul.
 
Adrian Cocosila

Motivarea deciziei Mitropoliei Ardealului in cazul Pomohaci

Va prezentam - Motivarea deciziei Mitropoliei Ardealului in cazul Pomohaci

Conform prevederilor regulamentare, astăzi, 11 oct. 2017, Consistoriul Mitropolitan al Mitropoliei Ardealului a înaintat fostului preot Cristian Dorin Pomohaci Hotărârea nr. 4 din 5 octombrie 2017, motivată și însoțită de Decizia sinodală nr. 4 din 6 octombrie 2017, a Sinodului Mitropolitan al Mitropoliei Ardealului, prin care această hotărâre a devenit definitivă (adică nu doar pentru o perioadă limitată de timp!) și irevocabilă (adică nu poate fi atacată cu recurs) (cf. art. 55 din Regulamentul autorităților canonice disciplinare și al instanțelor de judecată ale Bisericii Ortodoxe Române).

Sancțiunea de eliberare din demnitatea preoțească și trecerea în starea de laic s-a aplicat de instanța bisericească de apel fostului preot Cristian Dorin Pomohaci în urma completării și rejudecării Dosarului de caterisire al Consistoriului Eparhial al Arhiepiscopiei Alba Iuliei. Consistoriul Mitropolitan a reținut în seama apelantului, pe lângă singura abatere morală cuprinsă în acest dosar, încă alte trei mari abateri canonice, care au fost doar menționate în hotărârea Consistoriului Eparhial și care privesc învățătura de credință, rânduiala liturgică și canonică a Bisericii Ortodoxe. Acestea sunt:

I. Abateri morale:

Tentativa de săvârșire a unor acte imorale, exprimată printr-un dialog înregistrat și făcut public, abatere incompatibilă cu statutul de preot și care aduce grave prejudicii imaginii Bisericii Ortodoxe;

II. Abateri pastoral-liturgice și dogmatice:

Denaturarea cu bună știință a Sfintei Liturghii și a altor rânduieli liturgice ale Bisericii Ortodoxe, aducându-se atingere învățăturii dogmatice, cuprinsă în teologia Sfintelor Taine, până aproape de erezie, prin abateri liturgice cu caracter inovator, de influență neoprotestantă;

III. Abateri canonice:

Neascultarea față de autoritatea bisericească, prin neîndeplinirea îndatoririlor canonice, regulamentare și statutare și a tuturor ordinelor și dispozițiilor superiorilor ierarhici, dusă până aproape de schismă; nerespectarea principiului jurisdicțional canonic, prin oficierea de servicii religioase pe cuprinsul altor eparhii, fără binecuvântarea ierarhului locului;

IV. Denigrarea Bisericii prin declanșarea și întreținerea unui scandal mediatic fără precedent.

Sancțiunea aplicată fostului preot Cristian Dorin Pomohaci, care a încălcat Sfintele Canoane și Legiuirile bisericești, are rostul de a apăra morala, doctrina și rânduielile liturgico-canonice ale Bisericii și, în același timp, de a acorda acestuia șansă la pocăință și îndreptare.

Ridicarea sancțiunilor de excludere din preoție și trecerea în rândul laicilor, prin destituirea din slujirea clericală sau prin caterisire, este prevăzută la capitolul E. Iertarea: Art. 173 (1) din Regulamentul autorităților canonice disciplinare și al instanțelor de judecată ale Bisericii Ortodoxe Române, în care se menționează: „Pentru cererea de iertare în cazul sancțiunii de destituire din slujirea clericală sau de caterisire, clericul sancționat trebuie să facă dovada că, de la pronunțarea sentinței, a rămas ascultător Chiriarhului său și a dat dovadă de pocăință și îndreptare timp îndelungat”. Ridicarea caterisirii o face Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, iar a pedepsei destituirii o face Sinodul Mitropolitan.

Destituirea din slujirea clericală are aceleași consecințe dogmatice și canonice la fel ca și caterisirea, încât orice lucrare sacramentală săvârșită de cel care a pierdut harul preoției este „nevalidă”, deci ineficientă, nelucrătoare, iar cel care o săvârșește și cel care o solicită greșesc grav în fața lui Dumnezeu. Cel destituit, la fel ca și cel caterisit, nu mai este cleric, ci laic, nu mai are dreptul de a purta ținuta clericală, de a folosi veșminte preoțești și de a face slujbe, de a fi duhovnic și de a săvârși rugăciuni pentru alții.

Singura deosebire de caterisire, pentru destituirea din slujirea clericală, este aceea că cel depus are posibilitatea de a desfășura activități social-filantropice, culturale, iar activitatea și conduita sa vor fi evaluate anual, adică în fiecare an, de Chiriarh, care va urmări dacă cel pedepsit respectă cele prevăzute în sancțiunea Consistoriului.

În cazul în care fostul preot va continua să stăruie în săvârșirea abaterilor pentru care a fost sancționat sau a altor abateri și mai grave, instanța bisericească se poate autosesiza, urmând să-l judece ca pe un laic, cu pedepsele prevăzute de Sfintele Canoane.

Menționăm, de asemenea, că solicitarea fostului preot Cristian Dorin Pomohaci, înregistrată la Arhiepiscopia Sibiului cu nr. 2773 / 5 octombrie 2017 și depusă imediat după încheierea ședinței de judecată a Consistoriului Mitropolitan, prin care a cerut admiterea retragerii din preoție, este tardivă și fără obiect.

Consistoriul Mitropolitan al Mitropoliei Ardealului