trandafiri

Traian Vuia, 110 ani de la primul zbor autopropulsat din lume

La 18 martie 1906, în Franţa, la Montesson, avea loc testarea avionului-automobil Vuia 1, construit de inventatorul român. Şi alţii zburaseră înaintea lui Traian Vuia, dar zborul aparatului Vuia 1 este considerat primul zbor autopropulsat din lume.
Cu o minte stălucită, Traian Vuia (17 august 1872 - 3 septembrie 1950) nu a putut urma decât un an la  Politehnica din Budapesta, din cauza lipsei de bani, a reuşit însă să termine studiile în domeniul ştiinţelor juridice şi a practicat avocatura, pentru a-şi putea asigura mijloacele de trai. Nu a avut bani nici pentru constucţia primului său aparat de zbor, dar cu toate astea, la 18 martie 1906 el a realizat primul zbor autopropulsat din lume, fără catapulte sau alte mijloace exterioare, cu un aparat mai greu decât aerul.
Acceptarea aparatului Vuia I ca fiind primul aeroplan care a zburat autopropulsat a fost de multe ori negată de comunitatea internaţională şi chiar şi astăzi subiectul continuă să fie unul foarte controversat.
Schita avionului-automobil a fost realizata de catre Traian Vuia Vuia , încă din timpul studenţiei sale, iar în februarie 1903, inventatorul prezinta în faţa Academiei de Ştiinţe pariziene „Proiectul aeroplanului-automobil”. Ca orice idee care depăşeşte timpul său, proiectul lui Vuia a fost primit cu scepticism, iar Academia îl respinge cu motivaţia că ar fi prea utopic: „problema zborului cu un aparat care cântăreşte mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi nu este decât un vis".
Totuşi, inginerul român şi-a brevetat în acelaşi an avionul-automobil conceput el şi, bazându-se pe cunoştinţele sale de mecanică şi termodinamică, a început construcţia aparatului de zbor şi a motorului, modificând radical un motor de tip Serpollet, pe care l-a făcut să funcţioneze cu acid carbonic.
Vuia I era un aparat de zbor cu aspectul unui liliac, cu aripi repliabile ca o umbrelă, erea realizat dintr-un cadru de ţevi de oţel, cu aripi de pânză, bombate. Motorul avea de 20 CP, iar trenul de aterizare era constituit din patru roţi cu pneuri şi avea o singură elice cu diametrul de 2,2 m. În total, cântărea aproximativ 250 kg.
După o serie de experimente, primul zbor Vuia I avea loc la Montesson, lânga Paris, în ziua de 18 martie 1906. Aparatul, pilotat chiar de inventatorul său, s-a desprins de la sol, după o acceleraţie de 50 de metri, şi a atins o înalţime de zbor de 1 metru, pe o distanta de 12 metri. Apoi, elicea s-a blocat şi motorul s-a oprit brusc, lovindu-se de un copac. Deşi a durat doar câteva clipe, zborul a reuşit.
Românul Traian Vuia pusese piatra de temelie a aeronauticii moderne, zborul lui Vuia I fiind considerat primul zbor autonom, cu mijloace de propulsie proprie.
Cititi continuarea articolului pe www.stiri.tvr.ro
 

Ziua mondială a protecției civile

Ziua mondială a protecției civile este sărbătorită în fiecare an la data de 1 martie. A fost instituită printr-o decizie a Adunării Generale a Organizației Internaționale a Protecției Civile (OIPC) în anul 1990 și marchează intrarea în vigoare a Constituției acestei organizații, la 1 martie 1972.
Marcarea acestei zile are ca scop aducerea în atenția opiniei publice mondiale a importanței vitale a protecției civile și sensibilizarea cu privire la pregătirea și măsurile de prevenire și de auto-protecție în caz de accidente sau dezastre. De asemenea, aduce un tribut eforturilor, sacrificiilor și realizărilor tuturor serviciilor naționale responsabile cu lupta împotriva dezastrelor. Pe o scară privind impactul dezastrelor realizată de OIPC pentru perioada 1992-2012, cele mai mari pagube materiale s-au înregistrat în urma furtunilor, cutremurelor și inundațiilor.