Proiectul de buget pe 2017, publicat de Ministerul de Finanţe. Este configurat pe creștere economică de 5,2% și un deficit de 2,96% din PIB

 
Proiectul de buget pe anul 2017 este configurat pe o creștere economică de 5,2% prevăzută pentru acest an, deficitul bugetar (cash) fiind estimat la 2,96% din PIB, iar inflația medie anuală la 1,4%, conform Raportului privind situația macroeconomică pe anul 2017 și proiecția acesteia pe anii 2018-2020, publicat luni pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice.
Proiectul va fi discutata miercuri de Guvern şi apoi va fi trimis parlamentului spre aprobare.
Potrivit proiectului de buget salariului minim creşte de la 1 februarie 2017 la 1.450 de lei. De asemenea sunt prevăzute creșteri salariale în educație, în sănătate și pentru alte categorii de angajați din sectorul public.
Şi bugetarii vor beneficia de măriri salariale de la 1 februarie 2017. Salariile acestora vor creşte cu 20%. Tot atunci, crește cu 50% cuantumul brut al salariilor personalului din cadrul instituțiilor publice de spectacole sau concerte, indiferent de subordonarea acestora.
Pensia minimă se majorează de la 1 martie de la 400 de lei, la 520 de lei. De la 1 iulie 2017, punctul de pensie va crește cu 9%, ajungând la 1.000 de lei. 
Cuantumul alocat pentru constituirea fondului de burse și protecție socială a studenților se stabilește la 201 lei/lună pe perioada derulării activităților didactice/student de la învățământul cu frecvență, fără taxă de studii.
Vor fi scutite de impozit pensiile mai mici sau egale cu 2.000 de lei și va fi eliminată obligația pensionarilor de a plăti contribuții sociale de asigurări de sănătate, se arată în proiectul de buget, publicat pe site-ul Ministerului Justiţie.
Potrivit documentului, produsul intern brut (PIB) pentru 2017 este estimat la 815,195 miliarde de lei, veniturile la bugetul general consolidat la 254,717 miliarde de lei (31,2% pondere în PIB) și cheltuielile la 278,817 miliarde de lei (34,2% pondere în PIB), rezultând un deficit de 24,1 miliarde de lei (2,96% din PIB). Cursul mediu lei/euro este prognozat la 4,46, iar câștigul salarial mediu lunar la 2.274 lei.
"Veniturile bugetare proiectate pentru anul 2017 reprezintă 31,2 % din PIB, 32,4 % în anul 2018, urmând ca în anul 2020 să reprezinte 32,8 % din PIB, evoluție determinată de evoluția indicatorilor macroeconomici pe orizontul de referință, precum și de actele normative adoptate până la acest moment. Cheltuielile bugetare proiectate pentru pentru anul 2017 reprezintă 34,2% din PIB, ajungând în anul 2020 la 34,8 % din PIB, consemnându-se o creștere de 0,6 puncte procentuale, în condițiile în care cheltuielile cu investițiile cresc cu 2,6 puncte procentuale în 2020 față de 2017.(...) Pentru anul 2017 se estimează un nivel al deficitului bugetar (cash) de 2,96 % din PIB, în timp ce deficitul ESA este estimat la 2,99 % din PIB, care se încadrează în ținta de deficit bugetar de sub 3% din PIB potrivit prevederilor Tratatului de la Maastricht. Pe orizontul de referință 2018-2020, acesta va intra pe o traiectorie de ajustare începând din anul 2018, fiind prognozat să ajungă în anul 2019 la 2,53% din PIB și în anul 2020 la 2,02 % din PIB", se menționează în raport.
În document se precizează că, pe orizontul de referință, se estimează o deviere de la Obiectivul Bugetar pe Termen Mediu (OTM) stabilit pentru România, respectiv 1% din PIB, deficitul structural pe anul 2017 fiind estimat la 2,92% din PIB, în anul 2018 la 2,97% din PIB, urmând sa înregistreze o traiectorie descendenta începând cu anul 2019, respectiv 2020.
 
 

Fitch: Ratingul româniei rămâne „BBB-” cu perspectivă stabilă, presat însă de deficitul fiscal

 
Fitch Ratings a confirmat ratingurile pentru datoriile pe termen lung în valută şi în monedă locală ale României la „BBB-” cu perspectiva stabilă, se arată într-un comunicat transmis vineri de agenţia de evaluare financiară.
 
Ratingul „BBB-” este de tip investment grade, adică recomandat pentru investiţii. Potrivit Fitch Ratings, plafonul de ţară al României a fost confirmat la „BBB+”, iar calificativul pe termen scurt în valută şi în monedă locală a fost confirmat la „F3”.
 
Ratingurile României sunt constrânse de incertitudinile fiscale care apar în urma măsurilor de relaxare fiscală, precum şi a poziţiei de debitor net extern mai slabă decât media statelor cu calificativ „BBB”. Aceste evoluţii sunt compensate de aşteptările Fitch privind o creştere economică robustă şi stabilitatea sectorului bancar.
 
Fitch estimează că impactul reducerilor de taxe şi al măsurilor de creştere a cheltuielilor din Codul Fiscal au majorat în 2016 deficitul fiscal guvernamental general la 2,9% din PIB, de la 0,8% din PIB în urmă cu un an. Sunt aşteptate noi presiuni asupra deficitului în 2017, Fitch estimând un deficit de 3,1% din PIB.
 
Deşi bugetul pe 2017 încă nu a fost finalizat la momentul evaluării, au fost deja aprobate o serie de măsuri fiscale care determină extinderea deficitului. Fitch se aşteaptă ca acestea - împreună cu măsurile aprobate de precedentul Guvern, în 2016 - să aibă un impact net total asupra veniturilor de 1% din PIB în 2017. De cealaltă parte, noul Guvern anticipează că odată cu majorarea salariului minim, eliminarea plafonului la contribuţiile sociale din pensii şi asumarea unei creşteri economice de 5,2%, impactul negativ net asupra veniturilor în urma noilor reduceri de accize şi TVA va fi ţinut sub control. Totuşi, Fitch susţine că sunt necesare măsuri suplimentare pentru ca Guvernul să-şi îndeplinească ţinta de a păstra deficitul bugetar sub 3% din PIB. „Există riscul ca, în scopul îndeplinirii promisiunilor electorale, cheltuielile curente mai ridicate să fie compensate de reducerea cheltuielilor de capital”, avertizează Fitch.
 
Extinderea deficitului fiscal pune presiune şi asupra datoriei guvernamentale generale, care în ultimii ani s-a mărit gradual spre nivelul mediu al datoriei celorlalte statel cu calificativ „BBB”. Fitch estimează, astfel, că datoria guvernamentală generală a ajuns anul trecut la 37,7% din PIB şi se aşteaptă să crească anul acesta la 39,6% din PIB. Sustenabilitatea datoriei este sprijinită de faptul că riscurile privind refinanţarea datoriei sunt scăzute, având în vedere că şi ratele dobânzilor sunt scăzute.
 
În urma noilor măsuri de stimulare fiscală, Fitch se aşteaptă la o creştere a PIB-ului României de 4,8% în 2017, după care ritmul creşterii va încetini la 4%, în 2018. Creşterea va continua să fie determinată în principal de consumul gospodăriilor, în timp ce contribuţia de la exporturile nete ar urma să rămână negativă. Ritmul de creştere va fi unul din cele mai rapide din UE şi peste media de 2,9% înregistrată de statele cu calificativ „BBB”. Inflaţia va reveni în teritoriu pozitiv în primul trimestru din acest an, se mai arată în comunicatul Fitch.
 
Totodată, Fitch a confirmat şi ratingul obligaţiunilor guvernamentale româneşti pe termen lung în valută şi monedă locală la „BBB minus/F3”.
 
Agenţia mai avertizează că progresele înregistrate pentru apropierea nivelului PIB-ului pe cap de locuitor din România de cel al statelor cu rating mai ridicat a încetinit, iar economia încă se confruntă cu dificultăţi structurale în privinţa îmbunătăţirii dinamicilor pieţei forţei de muncă şi a eficienţei întreprinderilor de stat.
 
Fitch mai arată că ratingurile României sunt sprijinite de sectorul bancar stabil. Băncile sunt bine capitalizate (rata de adecvare a capitalului era de 18,8% în 2016), finanţarea este suficientă prin depozitele locale, iar bilanţurile lor continuă să se îmbunătăţească deoarece rata creditelor neperformante este în declin. În cazul unor presiuni financiare severe, sprijinul pentru subsidiarele băncilor din România va veni în primul rând de la băncile lor mamă, apreciază agenţia de evaluare.
 
Sursa : www.zf.ro

România stă bine la datorie publică și deficit, dar la nivelul de trai este penultima din UE (Curtea de Conturi)

 
România se situează sub limitele prevăzute prin Tratatul de la Maastricht și printre primele țări din Uniunea Europeană din punct de vedere al ponderii datoriei publice și a deficitului în PIB, însă în ceea ce privește nivelul de trai, țara se află pe penultimul loc, reiese din Raportul de audit financiar al contului general anual al datoriei publice pe anul 2015 la Ministerul Finanțelor Publice (MFP), realizat de Curtea de Conturi.
În perioada analizată, ca și în anii precedenți, datoria publică a României a crescut într-un ritm superior celui de creștere economică, în timp ce populația țării a fost în scădere permanentă.
"Se constată că, în anul 2015, ritmul de creștere a PIB-ului României l-a devansat pe cel al datoriei publice, însă, pe ansamblul perioadei 2013-2015, datoria publică a avut un ritm de creștere mai accelerat decât cel al PIB-ului României", se arată în raportul citat.
Însă, cu toate că, din punct de vedere al ponderii datoriei publice și a deficitului în PIB România se situează sub limitele prevăzute prin Tratatul de la Maastricht și printre primele țări din Uniunea Europeană, în ceea ce privește nivelul de trai se constată un decalaj important față de statele membre ale UE, țara poziționându-se pe penultimul loc.
"În anul 2015, din punct de vedere al PIB-ului/locuitor, 11 state membre s-au situat peste media UE28, Luxemburg înregistrând nivelul cel mai ridicat al acestui indicator, cu 271% din medie, urmat de Irlanda cu un nivel de 145%. Bulgaria a fost statul membru cu cel mai scăzut PIB pe cap de locuitor, cu un procent de 46% din media UE28, România situându-se pe penultimul loc, cu un procent de 57% din media UE28", se arată în raportul menționat.
În ceea ce privește indicatorul datoriei publice raportat la produsul intern brut al României, în anul 2015 se constată faptul că, în conformitate cu prevederile legislației naționale, acesta a avut un nivel de 44,3%, iar după metodologia SEC 2010 a înregistrat un nivel de 38,4%, situându-se sub pragul de 60% stabilit prin Tratatul de la Maastricht. Astfel, România se află între primele 5 state membre cu cea mai scăzută datorie publică în PIB din UE28.
În aceste condiții, Curtea de Conturi consideră că este necesar ca politica economică a României să fie concentrată în scopul creșterii produsului intern brut, atât prin dezvoltarea sectorului industrial și a sectorului agricol, cât și prin continuarea investițiilor în domeniul construcțiilor și al serviciilor.
Curtea de Conturi a efectuat, la Ministerul Finanțelor Publice, care deține și calitatea de administrator al datoriei publice, un audit financiar asupra Contului general anual al datoriei publice a statului pentru anul 2015.
Conform raportului, în timpul misiunii de audit financiar asupra Contului general anual al datoriei publice pe anul 2015 la MFP, au fost constatate abateri de la legalitate și regularitate, precum și cazuri de nerespectare a principiilor de economicitate, eficiență și eficacitate în utilizarea fondurilor publice și în administrarea patrimoniului. Însă, realizatorii documentului menționează faptul că "abaterile consemnate în Raportul de audit nu afectează semnificativ contul general anual al datoriei publice pe anul 2015".

Dacia a stabilit un nou record comercial, cu vânzări de peste 584.000 de vehicule în 2016

 
Dacia a vândut, anul trecut, 584.219 unităţi, cu 6% mai mult faţă de nivelul atins în 2015, înregistrând astfel un nou record comercial. La nivel internaţional, vânzările Dacia au trecut de 545.000 de unităţi. potrivit datelor transmise marţi de producătorul de autovehicule.
Dacia îşi menţine poziţia de lider pe piaţa românească, cu 38.861 de vehicule comercializate, cu 5,2% mai mult faţă de nivelul înregistrat în 2015, atribuindu-şi o cotă de aproape 30%, potrivit estimărilor companiei.
Oferta produs a mărcii a fost reînnoită în 2016 odată cu lansarea noii game Sandero, Sandero Stepway, Logan şi Logan MCV.
Cu peste 15.200 de unităţi vândute, ceea ce înseamnă aproximativ 40% din vânzările totale, Logan berlină rămâne soclul mărcii Dacia în România.
Varianta MCV este cel mai bine vândut model break din România, cu peste 3.300 de unităţi comercializate.
Duster ocupă a doua treaptă a podiumului, cu peste 7.300 de unităţi vândute. SUV-ul gamei Dacia beneficiază, din ultimul trimestru al anului 2016, de o serie limitată intitulată Duster Black Touch.
Sandero (inclusiv versiunea Stepway), domină segmentul B-hatch şi, cu aproape 7.100 de unităţi, se plasează pe locul al treilea în clasamentul pe modele.
Modelele Lodgy şi Dokker au înregistrat vânzări în creştere în 2016, susţinute în bună măsură de succesul versiunilor Stepway.
 
Cititi continuarea articolului pe www.mediafax.ro

ProKaTim sprijină dezvoltarea industriei

Proiectul ProKaTim – Digital Signal Processing Karlsruhe – Timişoara aniversează 5 ani și trece într-o altă etapă. Cu sprijinul Baden-Württemberg Stiftung, din 2012 până în prezent, peste 250 de studenți de la Facultățile de Electronică și Telecomunicații (Universitatea Politehnica Timișoara), respectiv Elektrotechnik und Informationstechnik (Universitatea de Științe Aplicate din Karlsruhe), au putut să-și aprofundeze cunoștințele de programare a procesoarelor de semnal, să beneficieze de schimburi de experiență și să se îmbogățească cultural.

ProKaTim își propune să contribuie la progresul științei prin formarea de specialiști în programarea microprocesoarelor specializate în prelucrarea semnalelor, care sunt prezente în majoritatea produselor electronice precum telefoane mobile, tablete, televizoare, sisteme audio-video, în autoturisme, roboți, în automatizarea proceselor de fabricație în conceptul „Industrie 4.0” etc.

Prima fază a proiectului ProKaTim se încheie cu vizita studenților germani la Politehnica Timișoara, în perioada 26 septembrie – 3 octombrie 2016, și cu publicarea unui volum de lucrări științifice ale studenților: „Proceedings of ProKaTim – Signal Processing Applications” la Editura Politehnica. Proiectul va continua într-o a doua fază pentru următorii doi ani, finanțarea fiind garantată prin câștigarea premiului în valoare de 50.000 Euro la concursul MINTernational (Mathematik, Informatik, Naturwissenschaften und Technik International - matematică, informatică, științe ale naturii și tehnică internatională) organizat de Stifterverband für die deutsche Wissenschaft (Federația Fundațiilor pentru Știinte din Germania).

Stifterverband este o inițiativă comună a întreprinderilor și fundațiilor care se implică în promovarea și sponzorizarea cercetării și educației în Germania, are sediul la Berlin și este cea mai prestigioasă organizație de acest gen din Germania.

Despre ProKaTim Obiective științifice: programarea procesoarelor de semnal – microprocesoare specializate in prelucrarea semnalelor, care sunt prezente în majoritatea produselor electronice precum telefoane mobile, tablete, televizoare, sisteme audio-video, în autoturisme, roboți, în automatizarea proceselor de fabricație în conceptul „Industrie 4.0” etc. Obiective socio-culturale: internaționalizarea educatiei, pregătirea studenților pentru cariere în companii multinaționale, interculturalitate, lucrul in echipe mixte. Obiective politice: intensificarea cooperării, a întâlnirilor și cunoașterii reciproce între cetățenii orașelor înfrățite Timișoara și Karlsruhe.