Creșterea economică a României a fost de 4,8% în 2016; PIB-ul estimat a ajuns la 759,228 miliarde de lei

 
Produsul Intern Brut al României a crescut în 2016 cu 4,8% comparativ cu anul 2015, contribuții mai importante având activitățile din sectoarele comerț cu ridicata și cu amănuntul, repararea autovehiculelor și motocicletelor, transport și depozitare, hoteluri și restaurante, potrivit datelor provizorii (1) publicate marți de Institutul Național de Statistică (INS).
PIB-ul estimat pentru anul 2016 a fost de 759,228 miliarde de lei prețuri curente, în creștere — în termeni reali — cu 4,8% față de anul 2015.
Comparativ cu trimestrul III 2016, Produsul Intern Brut în trimestrul IV 2016 a fost, în termeni reali, mai mare cu 1,3%. Față de același trimestru din anul 2015, PIB-ul a înregistrat o creștere cu 4,7% pe seria brută și cu 4,8% pe seria ajustată sezonier.
"Seria ajustată sezonier a Produsului Intern Brut trimestrial a fost recalculată ca urmare a revizuirii estimărilor pentru trimestrul IV 2016, nefiind înregistrate modificări față de varianta publicată în Comunicatul de presă nr. 42 din 14 februarie 2017.
Produsul Intern Brut — date ajustate sezonier — estimat pentru trimestrul IV 2016 a fost de 194,340 miliarde de lei prețuri curente, în creștere — în termeni reali — cu 1,3% față de trimestrul III 2016.
Pe seria brută, PIB-ul estimat pentru trimestrul IV 2016 a fost de 227,141 miliarde de lei prețuri curente, în creștere — în termeni reali — cu 4,7% față de trimestrul IV 2015.
La creșterea Produsului Intern Brut, în anul 2016 față de anul 2015, au contribuit toate ramurile economiei, cu excepția agriculturii, silviculturii și pescuitului, contribuții pozitive mai importante având următoarele ramuri: comerțul cu ridicata și cu amănuntul, repararea autovehiculelor și motocicletelor, transport și depozitare, hoteluri și restaurante (+1,8%), cu o pondere de 18,1% la formarea PIB și al căror volum de activitate s-a majorat cu 10,9%; informațiile și comunicațiile (+0,7%), cu o pondere mai redusă la formarea PIB (5,6%), dar care au înregistrat o creștere semnificativă a volumului de activitate (14,2%); activitățile profesionale, științifice și tehnice; activitățile de servicii administrative și activitățile de servicii suport (+0,6%), cu o pondere de 7,4% la formarea PIB și al căror volum de activitate s-a majorat cu 8,0%; industria (+0,4%), cu o pondere de 23,1% la formarea PIB și al cărei volum de activitate s-a majorat cu 1,7%, și impozitele nete pe produs (+0,5%), cu o pondere de 10,5% la formarea PIB și al căror volum de activitate s-a majorat cu 4,3%.
Din punctul de vedere al utilizării PIB, creșterea s-a datorat, în principal cheltuielii pentru consum final al gospodăriilor populației, al cărei volum s-a majorat cu 7,4% contribuind cu 4,5% la creșterea PIB, și consumului final colectiv efectiv al administrațiilor publice, cu o contribuție de +0,4%, consecință a creșterii cu 4,7% a volumului său.
O contribuție negativă importantă la creșterea PIB a avut-o exportul net (-0,8%), consecință a creșterii cu 7,6% a volumului exporturilor de bunuri și servicii, corelată cu o creștere mai mare a volumului importurilor de bunuri și servicii, cu 9,3%.
"Seria ajustată sezonier a Produsului Intern Brut trimestrial nu s-a modificat, revizuirea estimărilor pentru trimestrul IV 2016 față de varianta 'semnal' publicată în Comunicatul de presă nr. 42 din 14 februarie 2017 fiind nesemnificativă. Seriile ajustate sezonier se recalculează trimestrial ca urmare a modificării modelelor adoptate, a numărului de regresori folosiți, a modificării seriilor brute și a numărului de observații disponibile", precizează INS.
Comisia Europeană (CE) a revizuit în urcare, la 4,4%, prognoza privind evoluția PIB în 2017, avansul urmând să încetinească la 3,7% în 2018. FMI mizează în 2017 pe un avans al Produsului Intern Brut al României de 3,8%, cel mai ridicat ritm de creștere economică din Europa.
 

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut cu 6,4% în ianuarie 2017 faţă de ianuarie 2016

 
Cifra de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a crescut atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată cu 6,4%, respectiv cu 6,2%, în ianuarie 2017, faţă de ianuarie 2016, potrivit datelor publicate vineri de Institutul Naţional de Statistică (INS).
În luna ianuarie 2017, comparativ cu luna precedentă, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a scăzut pe ansamblu cu 24,9%, ca urmare a scăderii vânzărilor de produse nealimentare (-32,8%), vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (-21,4%) şi comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-12,4%), se arată în comunicatul emis de INS.
Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul, serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în ianuarie 2017, comparativ cu luna precedentă a crescut pe ansamblu cu 0,2%, ca urmare a creşterii comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+8,8%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+2%). Vânzările de produse nealimentare au scăzut cu 6,2%.
Potrivit INS, în luna ianuarie 2017, comparativ cu luna ianuarie 2016, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul, serie brută, a înregistrat o creştere cu 6,4% ca urmare a creşterilor înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+15,5%), vânzările de produse nealimentare (+5,8%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+2,6%).
Cifra de afaceri pentru comerţul cu amănuntul, serie ajustată, în luna ianuarie 2017, comparativ cu luna ianuarie 201,6 a înregistrat o creştere cu 6,2% ca urmare a creşterilor înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+12,4%), vânzările de produse nealimentare (+7,3%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+3%).
 
 

Târgul de Turism al României: Românii au cumpărat mii de vacanțe cu reduceri de 40-50%; România, Grecia, Bulgaria și Spania, cele mai vândute destinații

 
Sute de români au luat, joi dimineață, startul în cursa pentru vacanțe cu reduceri de până la 50%, iar aleile de la Romexpo, locul în care se desfășoară Târgul de Turism al României (TTR), s-au animat cu mult înainte de ora oficială de deschidere.
Reprezentanții industriei de hospitality apreciază că până duminică după-amiază, la închiderea ediției, numărul vizitatorilor va trece de 200.000. Potrivit acestora, pentru cei care doresc să aibă mai multe opțiuni pentru vacanțe și călătorii acum este cel mai bun moment din an să rezerve.
Peste 250 de agenții de turism și tour-operatori din 14 țări (Austria, Bulgaria, Egipt, Croația, Federația Rusă, Grecia, Israel, Moldova, Palestina, Polonia, Republica Dominicană, România, Turcia și Ungaria) au încercat să atragă cât mai mulți cumpărători în standurile lor, oferind prețuri cu reduceri speciale pentru vacanțe exotice, croaziere de lux, sejururi pe litoralul românesc și în Delta Dunării, mini-vacanțe de Paște, 1 Mai, pachete city break și chartere pentru destinații din Spania, Turcia și Grecia. Majoritatea agențiilor de turism au oferit, pe durata târgului, reduceri suplimentare față de cele de early booking, de 5-10%, reduceri care vor fi valabile inclusiv luni, în agențiile de turism.
Majoritatea românilor interesați de vacanțe cu prețuri mai bune nu au vrut să rateze nici spectacolul târgului. Între o baclava, o dobrogeană, sau o felie de cozonac ca pe vremea bunicii, stropite cu spor cu câte un pahar cu vin sau un cocteil, după dărnicia expozantului, vizitatorii s-au oprit la standuri, unii pentru a studia ofertele, alții pentru a beneficia "pe încredere" de cea mai bună ofertă. Iar cei din urmă spun că aleg fie să meargă cu agenții cu care deja au mai călătorit, în care au încredere, fie cu cele recomandate de prieteni.
"Românii își rezervă tot mai din timp vacanțele, avem din ce în ce mai multe rezervări early booking în ultimii ani. Ca urmare, ianuarie și februarie au devenit luni de vârf ale vânzărilor de vacanțe, impulsionate de discounturile consistente, de până la 45% și de posibilitatea de a alege dintre cele mai bune oferte existente pe piață. Avem o creștere de peste 30% a vânzărilor în perioada de early booking față de anul trecut. Sunt multe hoteluri din destinații interne și externe care deja sunt în stop sale pentru perioadele de vârf de sezon (20 iunie-10 iulie și 20 august-10 septembrie", spune Cosmin Marinof, director național de vânzări TUI TravelCenter/Eurolines.
Mai mult de jumătate dintre cei care ajung la târgul de turism al României vor chilipiruri, vacanțe de vară cu avionul în străinătate pentru șapte nopți, care să se încadreze în tarife sub 300 de euro de persoană, adică mai mici cu până la 50% decât în mod curent, spun reprezentanții Christian Tours. Ceilalți sunt fie seniori, care caută circuite cu autocarul în Europa sau pelerinaje, fie turiști care vin, efectiv, doar pentru a compara prețurile.
"Din experiența ultimilor ani am constatat că cei care obișnuiesc să viziteze târgurile de turism sunt mari amatori de oferte speciale și chilipiruri, încercând să cumpere, cu această ocazie, vacanțe reduse cu până la 50%. Așa se explică, an de an, aglomerația de la stand. Noi știm ce caută de regulă turiștii și venim în întâmpinarea acestora cu oferte speciale de acest tip. Ca o noutate a acestui început de an, observăm o creștere a apetitului românilor pentru destinații din Spania — Mallorca, Tenerife, Gran Canaria sau Costa Brava", spune Marius Pandel, CEO Christian Tour. 
Cu toate acestea, cea mai cumpărată destinație este, și în acest an, România, conform celor de la TUI TravelCenter.
 
Cititi continuarea articolului pe www.agerpres.ro
 

O fabrică ce va furniza componente auto în Germania va fi deschisă în România

 
O fabrică ce va furniza componente auto unor firme din industria de profil din Germania va fi deschisă, în luna martie, în Calafat, municipiu care se confruntă cu o gravă lipsă a locurilor de muncă, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Firma care va deschide fabrica de componente auto a fost recent înfiinţată în Calafat şi va avea parteneri din industria de profil din Germania. Pentru realizarea investiţiei, societatea a achiziţionat cinci hale ale unei foste fabrici de cupe de excavatoate, plătind pentru acestea circa 300.000 euro.
„Estimăm că fabrica va fi deschisă în luna martie. În momentul dezvoltării afacerii vor fi angajaţi circa o sută de muncitori. Producţia va consta în producţia de piese interior pentru autoturisme, obiecte din plastic, componente de bord, feţe de uşi de interior”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Mihail Ţenescu, reprezentantul firmei.
El a mai afirmat că o parte din utilajele necesare funcţionării fabricii au fost achiziţonate şi urmează să fie aduse la Calafat. Fabrica din oraşul de la Dunăre va produce piese pentru parteneri din industria auto din Germania. Ţenescu nu a precizat, deocamdată, despre ce companii auto este 

Firmele pot comunica electronic cu MFP și ANAF; Spațiul Privat Virtual a fost extins către toți contribuabilii

 
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) permite și firmelor să acceseze Spațiul Privat Virtual (SPV), astfel încât să primească de la autoritățile fiscale, și să transmită acestora, documente fiscale în format electronic, se arată într-un comunicat al ANAF transmis, marți, AGERPRES
'Agenția Națională de Administrare Fiscală extinde serviciul SPAȚIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toți contribuabilii. Astfel, pe lângă persoanele fizice, și contribuabilii persoane juridice și entități fără personalitate juridică pot opta să primească, prin mijloace electronice de transmitere la distanță, acte administrative fiscale emise în formă electronică de organul fiscal central, precum și alte documente, dacă accesează serviciul SPAȚIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La rândul lor, contribuabilii pot transmite organului fiscal, prin intermediul SPV: declarațiile fiscale, contractele de cedare a folosinței bunurilor, precum și diverse cereri sau sesizări', se menționează în comunicat.
Potrivit documentului, prin SPV se pot comunica, automat, următoarele categorii de documente: actele administrative fiscale (decizii de impunere, decizii referitoare la obligații de plată accesorii, decizii privind modificarea bazei de impozitare ca urmare a inspecției fiscale, etc.), actele de executare (somații) și alte acte emise de MFP — ANAF în executarea legii, cum ar fi: notificări, înștiințări, aviz de inspecție fiscală etc.
De asemenea, la cererea solicitantului, se pot transmite prin serviciul menționat documentele sau alte acte emise de MFP — ANAF, precum certificatul de atestare fiscală, adeverința de venit, certificatul de cazier fiscal și altele asemenea.
 
Cititi continuarea articolului pe www.agerpres.ro