TETAROM


 

Ne gasiti pe Facebook.

Concert aniversar Auditorium Maximum cu Young Famous Orchestra, Vladimir Agachi și Sînziana Mircea

Concert aniversar Auditorium Maximum

cu Young Famous Orchestra, Vladimir Agachi și Sînziana Mircea

 

         Clujenii sunt invitați să participe miercuri, 18 octombrie 2017, de la ora 20:00, în Auditorium Maximum a Universităţii Babeş-Bolyai, la un concert inedit de muzică clasică alături de dirijorul Vlad Agachi, membrii orchestrei Young Famous și pianista Sînziana Mircea.

         Concertul este realizat in parteneriat cu arh. Anca Lemaire, nepoata rectorului și profesorului Florian Ștefănescu-Goangă, cel care a inițiat, în anii Rectoratului său (1932 – 1940), proiectul Colegiului Academic, instituție de prestigiu a Clujului interbelic, a cărui inaugurare a avut loc ȋn anul 1937, ȋn prezența Regelui Carol al II-lea și a reprezentantului Guvernului condus de premierul Gheorghe Tătărăscu.

         De-a lungul timpului, activitatea sălii a sintetizat o întreagă tradiție culturală într-o zonă cu un puternic caracter interetnic și interconfesional. 

         Concertul aniversar va aduce pe scena Auditorium Maximum muzicienii de la Young Famous Orchestra, concept care a debutat în primăvara anului 2015 şi care își propune să readucă muzica clasică în prim-planul vieții culturale românești printr-o abordare modernă a concertului simfonic și apropierea acestuia de publicul tânăr.

         Orchestra va fi dirijată de clujeanul Vlad Agachi, unul dintre cei mai activi și apreciați tineri dirijori români, cu o deschidere specială către public, înlocuind caracterul formal al concertelor cu un dialog concret cu spectatorii şi o prezentare inedită a partiturilor dirijate.

         Pianista Sînziana Mircea a debutat pe scena Ateneului Român la vârsta de 7 ani și a susținut primul recital în SUA, la vârsta de 11 ani. De-a lungul carierei, a obținut numeroase premii, cel mai recent fiind Premiul de Debut la Miami International Piano Festival Academy (2016).

         Pentru mai multe detalii vă invităm să accesaţi www.youngfamous.ro.

Si-ncet, incet o poveste se alcatuieste: "Note din zile" de Marius Iosif (XXIX)

 
"Daca despre lucrurile care ne trebuie sau par sa ne trebuiasca credem ca stim cate ceva, chiar si atunci cand ignoram ca ne dorim cu ardoare lucruri care vor ajunge sa ne ruineza, despre rostul vietii insesi nu stim nimic si, ca sa fim sinceri, nici nu ne intereseaza, traind de pe o zi pe alta, alergand sa ne-mplinim dorintele, cum se intampla in aceasta lume a lacomiei si unde poate ca nevoia bolnava de a tot avea e semnul unui profund deficit de fiinta.
Se-ntampla insa sa fim opriti din alergarea noastra bezmetica de o intamplare neprevazuta si-abia atunci ne e dat sa intelegem ceea ce in mod obisnuit e de inteles, si anume ca simplul fapt de a exista e o minune, ca fiecare clipa e unica si viata noastra pretuieste ca loc in care se poate arata adevarul si frumusetea, ca loc al primirii miracolului ce ni se arata chiar aici, in acest prezent, cum ar fi un minunat rasarit de soare, inflorirea unei flori sau ganguritul unui copil. Si-asa intelegand, cum obisnuim sa fotografiem lucrurile frumoase vazute intr-o excursie, se face simtita nevoia de a nota imagini si ganduri din calatoria ce ne-a fost data- viata noastra. Si-ncet, incet o poveste se alcatuieste." (Marius Iosif) 
 
*
dimineaţa devreme
mă trezesc ca să mai citesc din Alpatov
sanvişul tradiţional de‑acum, cu de toate
ţigareta de foi
cafeaua
la 8 trebuie să fiu la bancă, de fapt la bănci pentru ultima vopsire
 
În acest mod de construcţie întâlnim, pe de‑o parte, aşezarea faţă în faţă a unor mărimi egale, pe de altă parte, creşterea în trepte a corpurilor construcţiei, contrastul dintre formele semicirculare şi cele dreptunghiulare şi, în fine, un avânt impetuos spre mişcare. (Alpatov328)
*
se luminează încet
lampa care se aprind automat când ies în curte
aerul blând al dimineţii
Bob, motanul, care se ridică în două labe la uşa de sticlă pentru a fi primit în casă
mănuşile de lucru pe care vreau să le duc acasă, ca atunci când le voi trage pe mână să mă readucă în Belgia
să‑ţi porţi propriile haine ca pe ale altcuiva
 
Stilul romanic a dominat creaţia constructorilor din Europa vreme de aproximativ două veacuri. În acest răstimp, arhitectura a fost obiectul unei dezvoltări, evident mai revoluţionară decât aceea înfăptuită în vechiul Orient în decurs de milenii. În evoluţia formelor brute şi greoaie ale epocii ottonice înspre soluţiile mature de la mijlocul secolului al XII‑lea, putem recunoaşte, fără dificultate, expresia unui spirit cercetător, a îndrăznelii şi, mai ales, a unei clare înţelegeri a destinaţiei finale. (329)
stilul romanic – stilul gotic
o transformare care marchează naşterea Europei, e un salt de gândire aici, un upgrade
 
Dar oamenii pierduseră legătura directă cu animalele: acestea deveniseră întruchiparea forţelor supraomeneşti ale răului. (33)
 
monştri care trebuiau să gonească răul
citadinul ce se rupsese de natură
*
din nou la castel vopsind bănci
sunt adus din nou cu BMW‑ul acasă
ieşire scurtă la Sint Treuiden
piaţa, fântâna arteziană cu o pară şi un măr tăiate în două
primăria, lângă biserica gotică şi, mai încolo, biserica romanică, cu arcuri încrucişate în care intrăm şi asistăm la slujbă
ne întoarcem printre livezile de meri, printre casele de cărămidă îngrijite
*
noapte caldă
mă gândesc la mizeria de‑acasă, o mizerie de ne‑nţeles pentru orice om care trăieşte într‑o lume normală
 
În literatura medievală era cântată o ţară, pe ale cărei păşuni alergau cai roz şi albaştri. Culorile născocite au atins adesea, în pictură, o asemenea puritate şi luminozitate, de parcă ar fi fost expresia pasiunilor de care sunt cuprinse figurile. (335)
două tendinţe în pictură, plastică:
1. veridică 2. monumentală
 
Diametral opusă acestei tendinţe era o alta, care s‑a ivit în pictura romanică şi, mai ales, în plastica monumentală din secolul al XI‑lea în care maeştri încercau să dea personajelor o mai intensă spiritualizare şi să le înfăţişeze în forme măreţe ş sublime. (336)
Felul cum este redat Christ nu prezintă analogii cu reprezentările bizantine, care aveau o notă de calm, şi de măreţie aproape olimpică.... El este aşezat pe un tron, dar produce o puternică impresie de mobilitate prin picioarele îndoite lateral.... Întregul grup este stăpânit de mişcare; figurile par să facă paşi de dans. Această mişcare de dans face parte din motivele preferate ale plasticii burgunde. (336)
 
prin mişcarea agitată şi frământarea pătimaşă, portalul romanic se deosebeşte fundamental de echilibratele frontoane greceşti, cu figurile izolate una de alta. (336)
 
Trebuie să comparăm profilul romanic cu acela al unui zeu antic sau cu chipul unui Christos bizantin, pentru a ne putea da seama de întreaga încordare a liniei medievale, de pe urma trăsăturii libere de penel a artistului, care apare limpede chiar pe vitralii, dar pe care încă nu o cunoscuseră grecii şi bizantinii. (337)
 
încordarea – e vorba de mişcare, de o mişcare ale cărei surse ţin de o proiecţie a minţii umane, de o direcţionare către o altă lume
mintea proiectivă, mintea ce iese din natură, mânată de o speranţă, proiect ce duce la viziunea şi acţiune de tip istoric, apare în Evul Mediu; e o lume ce‑şi caută temeiul în propria devenire
 
Dar şi în cadrul artei gotice, cu mişcarea ei încordată şi neobosită, care trece adeseori în rafinament, au pierit din nou şi multe valori ale stilului romanic, anume: calmul şi conştiinţa de sine. (339)
Începutul Evului Mediu înseamnă sfârşitul artei antice. O dată cu intrarea stilului romanic în faza lui de maturitate, a reînviat oarecum şi antichitatea, dar într‑o altă formă. Omenirea s‑a ridicat în veacurile al XI‑lea şi al XII‑lea pe o treaptă de cultură nouă faţă de cea antică şi, în anumită măsură, mai înaltă. După o dezvoltare milenară, omenirea ieşise, din toate încercările la care fusese supusă, îmbogăţită şi cu o nouă concepţie despre lume şi despre om. În baza acestei experienţe putuse Abélard să apere, încă de la jumătatea veacului al XII‑lea, sentimentul iubirii cu o pasiune pe care n‑o cunoscuseră nici Alkaios şi nici Sapho. (341)
 
pasiune şi raţiune
şi amândouă mânate de speranţă
de aici originea timpului linear, a timpului istoric?
 
(Fragmente din volumul "Note din zile" de Marius Iosif, publicat la Editura Limes, Floresti, jud.Cluj, 2015)
 
Fotografiile apartin autorului.
 
Marius Iosif (n.25 martie 1953, Timisoara)-stranepot al poetului St.O.Iosif-este eseist, prozator, poet si traducator.A absolvit cursurile Facultatii de Filologie a Universitatii Babes-Bolyai (1979), iar in 2012 a obtinut titlul de doctor in filologie.
A debutat in 1978, in revista Echinox. Publica periodic articole in reviste din Romania si de peste hotare precum Vatra, Familia, Transilvania, Idei in dialog, Agora, Forum studentesc, Filozofie magazine (Belgia&Olanda), Clipa (SUA). In anul 2012 isi sustine lucrarea de doctorat Ipostaze literare ale experientei spirituale, lucrare apreciata cu Summa cum laude, si, ulterior publicata in volum la Editura Tracus Arte cu titlul O ecologie a sacrului (2014). A mai publicat : Tragedie si Haiku (1999), Petra (2000). Este membru al Uniunii Scriitorilor, din partea careia a primit premiul pentru debut (Filiala Targu-Mures).
 
 

Ziua Școlii Ardelene

 
Ziua Școlii Ardelene este sărbătorită, în fiecare an, la data de 11 octombrie.
 
Instituită prin Legea nr. 93/2014, această zi marchează data la care, în anul 1754, Petru Pavel Aron a emis decretul de înființare, la Blaj, a primelor școli sistematice și moderne din istoria românilor.
 
Potrivit prezentei legi, Ziua Școlii Ardelene este o sărbătoare publică, dedicată omagierii rolului fundamental al ideilor culturale și politice promovate de mișcarea cunoscută sub numele de ''Școala Ardeleană''. Cu acest prilej, autoritățile administrației publice pot organiza manifestări culturale dedicate acestei zile, iar reprezentanții societății civile, persoane fizice sau juridice, cât și organizații neguvernamentale pot sprijini organizarea acestor evenimente.
 
Proiectul de lege privind instituirea acestei zile a fost adoptat de Senat la 19 noiembrie 2013 și de Camera Deputaților la 3 iunie 2014, aceasta din urmă fiind for decizional. Legea a fost promulgată de președintele României la 1 iulie 2014.
 
Propunerea legislativă, inițiată de mai mulți deputați aparținând mai multor grupuri parlamentare, are ca obiect de reglementare omagierea mișcării culturale cunoscute sub denumirea de "Școala Ardeleană", curent întemeietor "al celor mai valoroase idei și opere care ne definesc genetic, istoric și sociologic în aria de cugetare a Europei, printr-un uriaș efort de aclimatizare a spiritului european în viața românilor, de creare a unei gândiri românești în consens continental".
 
Școala Ardeleană a fost o puternică mișcare iluministă transilvăneană, favorizată și de unirea mitropoliei românilor ardeleni cu Biserica Romano-Catolică, în urma căreia a luat naștere Biserica Română Unită cu Roma. "De-a lungul istoriei însă, esențial pentru construirea conștiinței noastre europene a fost afluxul permanent al modului de gândire occidental, al ideologiilor filosofice, politice și culturale care au conturat epoca modernă a continentului, cu fizionomia lui persistentă până astăzi. Rolul cardinal în această receptare a gândirii Europei occidentale de către marea etnie românească de la Carpați și Dunăre l-a avut mișcarea ideologică și culturală cunoscută sub numele de Școala Ardeleană", declara PS Virgil Bercea, episcop greco-catolic de Oradea, potrivit site-ului www.catholica.ro.
...
Cititi continuarea articolului pe www.agerpres.ro
 

Bienala Internațională de Ceramică Cluj 2017

Bienala Internațională de Ceramică Cluj 2017

            În perioada 12 octombrie - 26 noiembrie 2017 va avea loc la Cluj-Napoca Bienala Internațională de Ceramică Cluj 2017 (CICB 2017 – www.clujceramicsbiennale.com)

 

Manifestarea, ajunsă la cea de-a III-a ediţie, este un adevărat festival al artei ceramice care cuprinde peste 20 de evenimente diferite, conexe artei ceramicii: expoziții de artă contemporană, un târg al meșterilor olari, proiecții de filme documentare despre ceramică, workshop-uri, conferințe și dezbateri publice și, nu în ultimul rând, o competiție a ceramiștilor din întrega lume, în cadrul căreia un juriu internațional va premia cele mai bune lucrări.

Evenimentul central al bienalei îl constituie Competiția Internațională de Ceramică. Astfel, la această ediție au aplicat peste 220 de artișit proveniți din 47 de țări. În urma selecției juriului, în sălile Muzeului de Artă din Cluj se va prezenta un peisaj complex, care va reflecta, prin prezența a peste 100 de lucrări, tendințele actuale în ceramica de pe mapamond.

În jurul acestui eveniment major al Bienalei - Competiția Internațională - gravitează o serie de evenimente expoziționale diferite, dintre care o mare parte au fost dedicate tinerilor artiști.

Pe toată durata Bienalei, sub titlul  ”Ceramic Process – The Art of Fire”, la Muzeul de Artă din Cluj, la Centrul de Cultură Urbană Casino, dar și la Complexul Muzeal din Bistrița, vor avea loc proiecții de filme documentare sau mici eseuri cinematografice pe tema ceramicii.

Acestora li se vor adăuga o serie de workshop-uri atât în sălile Muzeului de Artă din Cluj, cât și în atelierele Departamentului Ceramică Sticlă Metal  al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca.

Un obiectiv important pentru organizatori este acela de a promova tinerii artiști. Astfel, la Muzeul de Artă va putea fi vizitată și expoziția ”Tineri Artiști - Ceramică și Sticlă”, protagoniștii fiind tineri absolvenți ai UAD Cluj-Napoca alături de absolvenți ai Universității Naționale de Arte din București. De asemenea, campusul USAMV  va găzdui alte două expoziții ale studenților ceramiști de la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca.

Pentru a încuraja dialogul între diferite generații de artiști care au abordat actul creației folosind în diferite moduri posibilitățile de expresie ale materialelor ceramicii, sub genericul ”Contemporary Art - Ways of Ceramics”, vor fi prezente în diverse locații din Cluj (Muzeul de Istorie, Muzeul de Artă, Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Galeria Casa Matei, Institutul Francez), precum şi din Bistriţa (Galeria Arcade 24 și Galeria Concentric) o serie de expoziții personale ale unor artiști ceramiști consacrați.

Sub același generic se desfășoară proiectul SINCRONIC - ceramiști, sculptori și profesioniști multimedia vor realiza la Muzeul de Artă un demers artistic în care lutul va conlucra cu noile media pentru a crea obiecte asociate unor video-instalații. Tot aici se va desfăşura şi performance-ul intitulat ”ANTIMACHINE”, în care doi artiști din Israel, cu ajutorul unui dispozitiv, vor transferă sub forma unor grafisme, sunetul vocii umane pe suprafața materialelor cermice.

Programul ”Sharing Experience - Art Prezentation” cu tema ”Ceramica între Tradiție și Contemporaneitate” va avea loc la Muzeul de Artă și la USAMV Cluj sub patronajul UAD Cluj-Napoca. Se va crea astfel posibilitatea unui dialog al artiștilor prezenți la Cluj cu ocazia deschiderii Bienalei, aceştia putând să împărtășescă propria experiență prin prezentări de operă, proiecții de filme sau diverse comunicări pe tema ceramicii.

Bienala se remarcă şi prin inițiativa de promovare a culturii tradiționale-ancestrale românești printr-un Târg al Meșterilor Olari organizat în colaborare cuCentrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Cluj. Târgul va cuprinde peste 30 de standuri expoziționale ale meșterilor populari din diferite arii geografice reprezentative  pentru ceramica tradițională românească.

Nu în ultimul rând, sub semnul conceptului de mobilitate culturală, sunt organizate expoziții adiacente Bienalei Ceramică din Cluj dincolo de granițele orașului Cluj. Astfel, la Bistrița în Complexul Muzeal vor fi prezente pe durata lunii octombrie cele mai bune lucrări ale celor două ediții precedente ale Bienalei. Tot la Bistrița, în aceeași perioadă pot fi văzute încă două expoziții la Galeria Arcade și Galeria Concentric. În Bucureşti, Galeria Galateea va găzdui în luna decembrie lucrările premiate ale ediției actuale.

            Bienala Internațională de Ceramică Cluj este organizată de Fundația Ceramart în parteneriat cu Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca, Muzeul de Artă Cluj, Muzeul Național de Istorie al Transilvaniei, Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Liceul de Arte Plastice „R. Ladea” Cluj, UAP România, Galeria Galateea București, Institutul Cultural Francez Cluj, Centrul de Cultură Urbană Cazino, Institutul Polonez din București, Complexul Muzeal Bistrița, Galeria Concentric şi Galeria Arcade 24 ambele din Bistrița. 

Program Evenimente Bienala Internațională de Ceramică Cluj 2017 Cluj- Napoca

Expoziția ”METAFOR(M)E”
25. 09 2017 – 25.10 2017

Vernisaj: 13 octombrie 2017, ora 14.30
Terasa închisă a etajului II din clădirea ICHAT

Expoziția ”CONEXIUNI”
Sala de Conferințe a Centrului pentru Biodiversitate și Conservare
25. 09 2017 – 25.10 2017

Vernisaj: 13 octombrie 2017, ora 14.30

 

Expoziția ”Ways of Ceramics” – Judit Crăciun, Gheorghe Crăciun, Marta Jakobovits
Galeria Casa Matei 5- 15 octombrie 2017

Vernisaj: 5 octombrie 2017, ora 19

 

Târgul Meșterilor Olari – Piața Avram Iancu, 11-15 octombrie 2017, orele 10-19

Antimachine - Roy Maayan & Liat Segal

Performance

11 şi 12 octombrie 2017, ora 11 -14

Curtea Muzeului de Artă Cluj

13 octombrie 2017, ora 13.30 - 15

Sala de Conferinţe a Centrului pentru Biodiversitate și Conservare USAMV Cluj

 

Bienala Internațională de Ceramică Cluj 2017 Competiția Internațională
12 octombrie – 26 noiembrie 2017

Conferință de presă 11 octombrie 2017, ora 18
Vernisaj și decernarea premiilor, 12 octombrie 2017, ora 18

Muzeul de Artă Cluj

 

Expoziția ”Postindustrial ”

12 octombrie – 26 noiembrie 2017

Parcul Etnografic Naţional “Romulus Vuia”

Vernisaj: 12 octombrie 2017, ora 12

 

Expoziția ”SINCRONIC” - Pivnița Muzeului de Artă Cluj
12 octombrie – 26 noiembrie 2017
Vernisaj: 12 octombrie 2017, ora 17

 

Expoziția ”Tineri Artiști Ceramică și Sticlă”- Pivnița Muzeului de Artă Cluj
12 octombrie – 26 noiembrie 2017

Vernisaj: 12 octombrie 2017, ora 17.30

 

“Ceramica între Tradiție si Contemporaneitate” – Sharing Experience - Art Presentation, ediția a XI-a
Workshop - Bioartă

13 octombrie 2017,  ora 10-13.30 şi 15-18

Sala de Conferințe a Centrului pentru Biodiversitate și Conservare USAMV Cluj-Napoca

 

Expoziția "The Knockout Prophecy'' - Peter Felix

14 octombrie – 19 noiembrie 2017

Urania Palace

Vernisaj: 14 octombrie 2017, ora: 16.00

 

Expoziția ”Ways of Ceramic” - Florian Andrei, Lucia Lobonț, Nicolae Moldovan, Andrea Szocs, Gavril Zmicală

14 octombrie – 19 noiembrie 2017

Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei
Vernisaj: 14 octombrie 2017, ora 17.30

 

Expoziția ”Ceramică Fin-de-siècle” (maiolică și porțelan din colecția Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei)

14 octombrie – 19 noiembrie 2017

Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei
Vernisaj: 14 octombrie 2017, ora 17.30

 

Expoziție ”Ways of Ceramic” - Doina Stici
14 octombrie – 14 noiembrie 2017

Instiutul Francez Cluj
Verinsaj: 14 octombrie 2017, ora 19

 

Expoziția Relație - Katarzyna Koczyńska-Kielan (ceramică) și Piotr Kielan (pictură), Academia de Artă din Wrocław,Polonia

17 – 27 octombrie 2017

Galeria Casa Matei

Vernisaj: 17 octombrie 2017, ora 17

 

Masa Rotundă „Ceramica în Context Contemporan”, invitați Katarzyna Koczyńska-Kielan și Piotr Kielan, (Polonia)
18 octombrie - Galeria Casa Matei, ora 11

 

Ceramic Process – ”The Art of Fire” - proiecții de filme pe tema ceramicii
12 octombrie – 26 noiembrie 2017

Muzeul de Artă Cluj, Centrul de Cultură Urbană Casino (Parcul Central Cluj-Napoca)
26 octombrie și 2,9,16 noiembrie 2017, ora 17-20

 

Vizite ghidate și Workshop-uri
12 octombrie – 26 noiembrie2017, cu programare la: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

 

Bistrița

Bienala Internațională de Ceramică Cluj selecție din edițiile 2013, 2015

15 octombrie – 15 noiembrie 2017

Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud
Vernisaj: 15 octombrie 2017, ora 17

 

Expoziția ”Ceramica la Patru Mâini” - Eugenia Pop și Gavrilă Zmicală

19 septembrie –  18 octombrie 2017

Galeria Concentric Bistrița
Vernisaj: 19 septembrie 2017, ora 18

 

Expoziția ”Arina” - Arina Ailincăi
20 septembrie – 20 octombrie 2017

Galeria Arcade 24
Vernisaj: 20 septembrie 2017, ora 18

 

București

Expoziție „CCB – THE BEST OF 2017”
12 decembrie 2017 –  12 ianuarie 2018

Galeria Galateea
Vernisaj: 13 decembrie 2017, ora 18

Si-ncet, incet o poveste se alcatuieste: "Note din zile" de Marius Iosif (XXVIII)

 
"Daca despre lucrurile care ne trebuie sau par sa ne trebuiasca credem ca stim cate ceva, chiar si atunci cand ignoram ca ne dorim cu ardoare lucruri care vor ajunge sa ne ruineza, despre rostul vietii insesi nu stim nimic si, ca sa fim sinceri, nici nu ne intereseaza, traind de pe o zi pe alta, alergand sa ne-mplinim dorintele, cum se intampla in aceasta lume a lacomiei si unde poate ca nevoia bolnava de a tot avea e semnul unui profund deficit de fiinta.
Se-ntampla insa sa fim opriti din alergarea noastra bezmetica de o intamplare neprevazuta si-abia atunci ne e dat sa intelegem ceea ce in mod obisnuit e de inteles, si anume ca simplul fapt de a exista e o minune, ca fiecare clipa e unica si viata noastra pretuieste ca loc in care se poate arata adevarul si frumusetea, ca loc al primirii miracolului ce ni se arata chiar aici, in acest prezent, cum ar fi un minunat rasarit de soare, inflorirea unei flori sau ganguritul unui copil. Si-asa intelegand, cum obisnuim sa fotografiem lucrurile frumoase vazute intr-o excursie, se face simtita nevoia de a nota imagini si ganduri din calatoria ce ne-a fost data- viata noastra. Si-ncet, incet o poveste se alcatuieste." (Marius Iosif) 
 
ceea ce spune Alpatov la pagina 318 îmi apare mai profund decât îmi părea la prima lectură
reziduurile de imaginaţie ce ţin de o constituţie mentală primesc altfel un mesaj, un acelaşi mesaj; releul imaginarului lor modifică mesajul, îl apropriază mentalităţii lor
*
contrastul figuri‑ancadrament
şi eu, tulburat de această afirmaţie într‑o lume în care fiecare are problemele lui: pacientul Cristinei vrea să‑şi recupereze mişcările motorii, Cristina să‑şi facă meseria şi să‑şi câştige traiul, Alex doarme după o întâlnire cu prietenii, Risto zburdă copilăros prin iarbă, Bob doarme, filtrul de cafea ţine cafeaua fierbinte iar cafeaua, din când în când, scoate diferite sunete
eu trăind aici, în bineînţelesul pe care şi l‑a clădit Niculae, în casa lui, purtându‑i hainele de lucru, folosindu‑i sculele pe care şi le‑a cumpărat fiecare cu istoria ei, cu ziua când s‑a hotărât, a mers la magazin şi a cumpărat‑o, apoi a pus‑o în atelier unde‑i aştepta mâna să o folosească
atelierul, o cochile goală, din care viaţa s‑a dus, iar noi intrăm în ea, o locuim aşa cum unele animale, probabil, îşi fac sălaş într‑o cochilie părăsită sau o vizuină goală. Îi simt prezenţa lui Niculae, îi aud timbrul vocii şi e atât de straniu că eu sunt prezent în prezenţa‑absenţă a vieţii sale
trăim atât de firesc în acest bineînţeles pe care l‑am construit, în care mâinele e mereu programat de acţiunile noastre pe care trebuie neapărat să le îndeplinim încât nu simţim că totul e disjunctiv, că hăuri disjunctive ne despart fiecare pas
sărim din piatră în piatră cu o obişnuinţă care nu poate concepe că poate lipsi următoarea piatră, că putem aluneca şi cădea, şi tot drumul nostru, atât de necesar – mental – se dovedeşte alcătuit din întâmplări pe care noi le vedem necesare, legate, temeinice
or, fiecare clipă e disjunctă de cealaltă – ies din casă şi, chiar dacă mă întorc după un moment, sunt deja un altul
ieşind în grădină – sunt uimit că nu e decât o sandală. Mă uit unde oi fi pus‑o pe cealaltă şi‑mi dau seama că Risto a furat‑o
dacă lumea aceasta ar fi doar logică, ar fi trebuit ca în momentul acela să am un singur picior, să bineînţeleg că la o sandală nu poate corespunde decât un picior
regăsesc pe neaşteptate sandala pusă pe o masă – de cineva, mă gândesc – şi, dacă lumea ar fi logică, doar logică, ar trebui să‑mi crească brusc piciorul care‑mi lipsea acum câteva clipe
dacă lumea ar fi logică, timpul n‑ar exista
*
punem plasticul pe casă
*
o altă imagine comică – sunt dus cu BMW‑ul la bancă,
la vopsit
*
dimineaţa devreme
Bob stă cu mine, şezând pe scaun
 
...numeroase secte şi disensiuni în ce priveşte concepţia despre lume, din Apus, au creat premisele dezvoltării ştiinţelor şi, mai târziu, a umanismului. (318)
 
În vechile comunităţi creştine, ţinta îndepărtată mai fusese încă mântuirea omenirii. Acum [în Evul Mediu] oamenii căutau în religie ajutor pentru aspectele vieţii cotidiene, credeau cu naivitatea sălbaticilor în forţele miraculoase ale ritualului şi ale rugăciunii, adorau moaştele sfinţilor şi relicvele, trăiau necontenit în aşteptarea unei minuni şi aşteptau eliberarea de orice suferinţă. Toate aceste aspecte aveau anumite asemănări cu vechea credinţă orientală în amulete şi în magie. (321)
 
Dar această predilecţie pentru aspectul material brut se lega, în mod surprinzător, de înclinaţia către modul de gândire abstract. Nevoia de a crea noţiuni general valabile nu era câtuşi de puţin atrofiată la oamenii evului mediu timpuriu (321)
se crease o natură livrescă europeană
sensul existenţei este amânat, proiectat, dislocat
miezul nu e aici, ci altundeva
existenţa e încărcată de o speranţă de natură livrescă
 
Gânditorii jertfeau de bună voie toată bogăţia infinită de aspecte pe care le arăta lumea, numai pentru a demonstra că fundamentul ei sau – după o expresie curentă în vremea aceea – substanţa ei era constituită din noţiuni generale, pe care omul nu şi le însuşea prin experienţa propriei sale vieţi, ci numai şi numai prin intermediul raţiunii sale. (322)
 
să nu uit
din viteza maşinii, casele netencuite, specifice Belgiei şi Olandei, Nordului în general – din cauza umezelii ce în jurul temperaturii de 0 grade roade tencuiala – apărând fiecare, una mai frumoasă şi mai îngrijită decât cealaltă
spaţiul verde din faţă, iarba cosită cu maşina de tuns iarba, florile
 
Sentimentul pentru frumuseţea lucrurilor nu dispăruse, dar cerea o motivare specială; lucrurile frumoase făceau să se presimtă perfecţiunea divină. (322)
 
Nici măcar catedrala gotică nu este în stare, cu toată măreţia şi splendoarea ei, să întunece frumuseţea nobilă şi severă a catedralei romanice.
Rostul principal al catedralei romanice era să ofere comunităţii un loc unde să poată veni în contact cu forţele supreme. Dumnezeirea nu era ascunsă de privirile oamenilor, ca în templul egiptean. Oamenii credeau că în timpul slujbei religioase, dumnezeirea se afla, invizibilă, printre ei. Spre deosebire de biserica bizantină, cu concepţia ei simbolică despre serviciul divin, în catedrala romanică prezenţa lui Dumnezeu era concepută mai mult „ad litteram”. (326)
 
văd viaţa lui Dan în cei câţiva ani în care a trăit aici în Belgia
cum apare viaţa mea văzută de aici?
cu Alex punem plasticul sub ferestre
Alex se pregăteşte să plece în România
mergem la magazin la Hallen după bere şi mâncare
seara, plecarea lui Alex
impregnăm cu soluţie specială lemne şi, brusc, Cristina şi Bernard se hotărăsc să ieşim la Leuven
piaţa, clădirea gotică a primăriei, catedrala gotică, freamătul oamenilor
stăm pe o terasă privind capodopera gotică
nu mă pot desprinde de imaginea ce stă în faţa mea
ne întoarcem, mâine trebuie să fiu la „birou”
*
în a doua mea viaţă aş vrea să studiez la Leuven
 
(Fragmente din volumul "Note din zile" de Marius Iosif, publicat la Editura Limes, Floresti, jud.Cluj, 2015)
 
Fotografiile apartin autorului.
 
Marius Iosif (n.25 martie 1953, Timisoara)-stranepot al poetului St.O.Iosif-este eseist, prozator, poet si traducator.A absolvit cursurile Facultatii de Filologie a Universitatii Babes-Bolyai (1979), iar in 2012 a obtinut titlul de doctor in filologie.
A debutat in 1978, in revista Echinox. Publica periodic articole in reviste din Romania si de peste hotare precum Vatra, Familia, Transilvania, Idei in dialog, Agora, Forum studentesc, Filozofie magazine (Belgia&Olanda), Clipa (SUA). In anul 2012 isi sustine lucrarea de doctorat Ipostaze literare ale experientei spirituale, lucrare apreciata cu Summa cum laude, si, ulterior publicata in volum la Editura Tracus Arte cu titlul O ecologie a sacrului (2014). A mai publicat : Tragedie si Haiku (1999), Petra (2000). Este membru al Uniunii Scriitorilor, din partea careia a primit premiul pentru debut (Filiala Targu-Mures).