TETAROM


 

Ne gasiti pe Facebook.

Si-ncet, incet o poveste se alcatuieste: "Note din zile" de Marius Iosif (XXXII)

 
"Daca despre lucrurile care ne trebuie sau par sa ne trebuiasca credem ca stim cate ceva, chiar si atunci cand ignoram ca ne dorim cu ardoare lucruri care vor ajunge sa ne ruineza, despre rostul vietii insesi nu stim nimic si, ca sa fim sinceri, nici nu ne intereseaza, traind de pe o zi pe alta, alergand sa ne-mplinim dorintele, cum se intampla in aceasta lume a lacomiei si unde poate ca nevoia bolnava de a tot avea e semnul unui profund deficit de fiinta.
Se-ntampla insa sa fim opriti din alergarea noastra bezmetica de o intamplare neprevazuta si-abia atunci ne e dat sa intelegem ceea ce in mod obisnuit e de inteles, si anume ca simplul fapt de a exista e o minune, ca fiecare clipa e unica si viata noastra pretuieste ca loc in care se poate arata adevarul si frumusetea, ca loc al primirii miracolului ce ni se arata chiar aici, in acest prezent, cum ar fi un minunat rasarit de soare, inflorirea unei flori sau ganguritul unui copil. Si-asa intelegand, cum obisnuim sa fotografiem lucrurile frumoase vazute intr-o excursie, se face simtita nevoia de a nota imagini si ganduri din calatoria ce ne-a fost data- viata noastra. Si-ncet, incet o poveste se alcatuieste." (Marius Iosif) 
 
*
plouă
şi plouă
ca şi cum semnul ar fi o cauzalitate, semnul
sunetul limpede de ieri al clopotelor
de notat
casa lui Bernard, acoperită cu stuf, cu ferestre de plumb şi o sticlă specială, translucidă cu ape
grădina care dă într‑un peisaj pe care îl vrea integrat în noua grădină pe care o face
*
o altă schimbare – în locul... vitejiei şi‑a capacităţii de a realiza fapte mari... Interesul pentru starea lui sufletească capătă tot mai multă importanţă
statuile reprezintă un tip de om pe care‑l găsim şi în literatura secolelor XII, XIII
Cântecul Nibelungilor, Tristan şi Isolda, Parsifal
romanul ciclu, dragostea, trubadurii
...descoperă în sine o întreagă lume de impresii şi trăiri.
deosebire de lirica antică
Poeţii erotici ai antichităţii, ca Alkaios şi Sapho, făceau doar simple declaraţii de dragoste, dar n‑au analizat niciodată atât de adânc acest sentiment şi n‑au cântat dragostea în sine. (357)
statuile preotului şi cavalerului incluse într‑un schelet compoziţional gotic, şi, prin aceasta, sunt delimitate una de cealaltă – nişe. (358)
figuri de femei
Cultul Feciorei Maria care era puternic dezvoltat în secolul al XIII‑lea, pare a fi fost într‑un anumit fel, legat e sistemul omagiilor aduse de trubaduri femeilor cântate în poezia cavalerească. (358)
biserica şi sinagoga (Strasburg)
...interiorizarea purificată a fecioarei (359)
deosebirea faţă de statuile antice
Uta – expresie a trăirii interioare şi a forţei spirituale, privirea visătoare (Naumburg)
Spiritualitatea accentuată a capului ne permite să facem o comparaţie cu operele antichităţii târzii şi ale Orientului îndepărtat. Buddha însă apare complet ermetic faţă de lumea exterioară, iar în reprezentările romane târzii, Psyche încearcă să se elibereze de materialitate. În personajul Utei au fost indisolubil reunite elementul spiritual cu cel personal, iar forţa spiritului se străduieşte să intre în relaţii cu lucrurile din lumea exterioară. Smerenia creştină a fost înlocuită prin afirmarea mândră şi cavalerească a persoanei proprii. (359)
o interioritate exteriorizată în care omul se leagă de legi, care sunt, spune Pleşu, interiorul părţii din afară a lucrurilor, şi nu interiorul părţii dinăuntru
despre ce spiritualizare poate fi vorba?
literatura cavalerească şi, pe de altă parte, genul inferior satiric şi indecent
Plastica din catedrala gotică trebuie să cuprindă lumea întreagă, cu laturile ei sublime şi josnice, imperiul „harului ceresc” ca şi imperiul naturii. (359)
figuri de gen, semnificaţia alegorică
ies în curte pentru a fuma o ţigară de foi
iarba udă, strălucind
lumina care aprinde prin sesizor 
Toate particularităţile acestea trebuiau să contribuie ca o catedrală gotică să pară mai plină de semnificaţii şi de contraste prin comparaţie cu templul grecesc cum şi frontoanele acestuia şi chiar metopele erau străbătute de acelaşi spirit comun, deşi temele erau foarte diferite. În catedrala gotică, dimpotrivă, concentrarea plină de calm este întreruptă de avântul născător de emoţii şi de mişcarea năvalnică, sublimul este întrerupt de elemente triviale, iar frumosul sărbătoresc de aspectul cotidian şi chiar de monştri diformi. (360)
vitraliile – exprimă caracterul adevărat al artei gotice
analogii cu miniaturile din epoca romanică
ea permitea să se îmbine într‑un tot elementul cromatic şi luminos din pictură şi totodată să spiritualizeze imaginea până la ultima limită posibilă.
...era exclus ca într‑un vitraliu să se creeze iluzia volumului şi adâncimii.
culori vii, ca în basme
stilul gotic – aspect unitar şi ferm închegat
dezvoltarea artei gotice – avântul oraşelor (368)
adevăruri transcendente
Arta încerca mai degrabă să exprime forţele spirituale şi capacităţile omului, prin care acesta se ridica deasupra naturii exterioare şi chiar a firii sale proprii. Bineînţeles că uneori arta se îndepărta de realitate prin această tendinţă şi era transpusă într‑o lume a visurilor şi speculaţiilor. (369)
încep şi încerc să traduc din poezia lui Jef Van Parys
All that beauty, Toată această frumuseţe,
all that perisable beauty toată această trecătoare frumuseţe
Seriously threatened grav ameninţată
 
Înfăţişarea omului se modificase fundamental în arta plastică; nu mai găsim acum în ea nimic din echilibrarea interioară şi din stăpânirea de sine a eroilor antichităţii. Acum nu mai contează ceea ce omul poate cuprinde dintr‑o privire, ceea ce poate reda în cuvinte şi exprima prin gesturi, ci ceea ce‑i îngăduie să participe la fenomene care trec cu mult dincolo de limitele lumii care poate fi direct percepută. (369)
 
(Fragmente din volumul "Note din zile" de Marius Iosif, publicat la Editura Limes, Floresti, jud.Cluj, 2015)
 
Fotografiile apartin autorului.
 
Marius Iosif (n.25 martie 1953, Timisoara)-stranepot al poetului St.O.Iosif-este eseist, prozator, poet si traducator.A absolvit cursurile Facultatii de Filologie a Universitatii Babes-Bolyai (1979), iar in 2012 a obtinut titlul de doctor in filologie.
A debutat in 1978, in revista Echinox. Publica periodic articole in reviste din Romania si de peste hotare precum Vatra, Familia, Transilvania, Idei in dialog, Agora, Forum studentesc, Filozofie magazine (Belgia&Olanda), Clipa (SUA). In anul 2012 isi sustine lucrarea de doctorat Ipostaze literare ale experientei spirituale, lucrare apreciata cu Summa cum laude, si, ulterior publicata in volum la Editura Tracus Arte cu titlul O ecologie a sacrului (2014). A mai publicat : Tragedie si Haiku (1999), Petra (2000). Este membru al Uniunii Scriitorilor, din partea careia a primit premiul pentru debut (Filiala Targu-Mures).
 
 

Sting va susține un concert la Cluj; artistul sosește în Transilvania însoțit de bucătarul său personal

 
Sting va sosi la Cluj-Napoca, unde va susține marți un concert, însoțit de bucătarul său personal, astfel că organizatorii au pregătit un spațiu special amenajat, care să îi permită acestuia să pregătească meniurile zilnice ale artistului.
 
Din recuzita acestuia nu vor lipsi plitele, cuptoare, o chiuvetă generoasă, plus mai multe frigidere și un congelator.
 
"Doar câteva zile au mai rămas până când Sting va reveni în România pentru concertul pe care acesta îl va susține la Cluj-Napoca. (...) Pregătirile pentru concertul de marți sunt în toi, echipa de producție amenajând totul în cele mai mici detalii astfel încât șederea artiștilor să fie una cât mai plăcută, chiar dacă asta înseamnă să transforme una dintre încăperile Sălii Polivalente într-o bucătărie mobilată și complet funcțională!', arată un comunicat al organizatorilor transmis vineri AGERPRES.
 
În imediata apropiere a bucătăriei va fi pregătit și un spațiu pentru servirea mesei pentru aproximativ 30 de persoane. Pe lângă aceste două spații, alte 16 cabine vor fi amenajate în incinta Sălii Polivalente pentru echipa artistului care însumează peste 70 de persoane, alți aproape 460 de oameni din echipă locală fiind implicați în organizarea concertului.
 
Show-ul este ultimul dintr-un turneu european ce promovează piese de pe noul album "57th & 9th" și va avea loc pe 17 octombrie, la Sala Polivalentă, biletele fiind foarte aproape de epuizare.
...
Cititi mai multe pe www.agerpres.ro
 

Ora de poezie cu Tony -12 octombrie 2017

Ora de poezie cu Tony- 12 octombrie 2017

Incepe Festivalul Internațional al Teatrelor de Păpuși și Marionete „Puck”

În doar câteva zile va începe Festivalul Internațional al Teatrelor de Păpuși și Marionete „Puck”

 

 

            Sala Operei Naționale Române din Cluj-Napoca va găzdui luni, 16 octombrie 2017, începând cu ora 09:30, deschiderea celei de-a 16-a ediții a Festivalului Internațional al Teatrelor de Păpuși și Marionete „Puck”. Între premierele pe care manifestarea le aduce la Cluj se află și spectacolul „Atârnând de o sfoară”, cea mai de succes producție a Companiei „Di Filippo Marionette” din Italia, care a cucerit publicul din întreaga lume cu expresivitatea extraordinară a marionetelor lucrate manual.

            Ediția din acest an a festivalului organizat de Teatrul de Păpuși „Puck”, instituție de cultură aflată în subordinea Consiliului Județean Cluj, se va desfășura între 16 și 20 octombrie, atunci când vor avea loc nu mai puțin de 21 de spectacole și un atelier de mânuire a păpușilor condus de Stephen Mottram, Oxford, intitulat „Logica Mișcării”.

            Reprezentațiile vor avea loc pe scenele unor instituții precum Opera Națională Română din Cluj-Napoca, Casa de Cultură a Studenților, Opera Maghiară de Stat, Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, teatral independent ZUG.Zone sau Teatrul de Păpuși „Puck”. Vor participa artiști din Italia, Ungaria, Republica Moldova, Marea Britanie și România iar printre invitații speciali ai ediției se numără britanicul Stephen Mottram, dar și Compania „Di Filippo” din Italia, Teatrul „Vojtina” din Debrecen sau Teatrul „Guguță” din Chișinău. Dintre spectacolele care se vor juca în fața micilor spectatori clujeni amintim: „Scufița Roșie”, „Motanul Încălțat”, „Mica sirenă”, „Peter Pan”, „Alice în țara minunilor”, „O poveste cu elfi” sau „The Parachute”.

            Juriul competiției este format din Roxana Croitoru – teatrolog, Katona József – regizor, Ovidiu Pecican – dramaturg și Epaminonda Tiotiu – scenograf iar președinte va fi Slobodan Marković – director al Festivalului Internațional de Teatru pentru Copii din Subotica, Serbia. Festivitatea de decernare a premiilor celei de-a 16-a ediții va avea loc vineri, 20 octombrie a.c., la ora 18.30, pe scena Teatrului „Puck”.

            Biletele la evenimentele din program se achiziționează la intrare, cu excepția spectacolului „Motanul Încălțat”, pentru care biletele pot fi cumpărate de la Agenția Teatrală din Piața Ștefan cel Mare, nr. 14.

Compania „Di Filippo Marionette” își prezintă cel mai apreciat spectacol la  Festivalul „Puck” miercuri, 18 octombrie a.c, de la ora 17:00, la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”. „Atârnând de o sfoară” a avut premiera în 12 decembrie 2012 la Terasa Teatrului Pamies din Barcelona și de atunci se pare că este de neoprit. Mulțumită acestui spectacol, compania a reușit să călătorească și să joace în cele mai bune teatre din 13 de țări.

„Atârnând de o sfoară” este o producție nonverbală, creată pentru întreaga familie, care se desfășoară pe o durată de 45 de minute, în care veți întâlni multe personaje diferite, fiecare cu povestea lui, relatată prin gesturi. Spectacolul explorează răsuflarea și detaliile mișcării marionetelor lucrate manual și investighează felul în care artiștii interacționează cu aceste păpuși. Câteodată profund, câteodată jucăuș, fermecător, magic sau poetic, spectacolul este ideală pentru copilul din noi toți.

Remo Di Filippo este autorul reprezentației, cel care semnează și regia artistică, alături de Rhoda Lopez și Putxa Nimyo. Interpretează Remo Di Filippo și Rhoda Lopez. 

Si-ncet, incet o poveste se alcatuieste: "Note din zile" de Marius Iosif (XXXI)

 
"Daca despre lucrurile care ne trebuie sau par sa ne trebuiasca credem ca stim cate ceva, chiar si atunci cand ignoram ca ne dorim cu ardoare lucruri care vor ajunge sa ne ruineza, despre rostul vietii insesi nu stim nimic si, ca sa fim sinceri, nici nu ne intereseaza, traind de pe o zi pe alta, alergand sa ne-mplinim dorintele, cum se intampla in aceasta lume a lacomiei si unde poate ca nevoia bolnava de a tot avea e semnul unui profund deficit de fiinta.
Se-ntampla insa sa fim opriti din alergarea noastra bezmetica de o intamplare neprevazuta si-abia atunci ne e dat sa intelegem ceea ce in mod obisnuit e de inteles, si anume ca simplul fapt de a exista e o minune, ca fiecare clipa e unica si viata noastra pretuieste ca loc in care se poate arata adevarul si frumusetea, ca loc al primirii miracolului ce ni se arata chiar aici, in acest prezent, cum ar fi un minunat rasarit de soare, inflorirea unei flori sau ganguritul unui copil. Si-asa intelegand, cum obisnuim sa fotografiem lucrurile frumoase vazute intr-o excursie, se face simtita nevoia de a nota imagini si ganduri din calatoria ce ne-a fost data- viata noastra. Si-ncet, incet o poveste se alcatuieste." (Marius Iosif) 
 
*
mă trezesc mai târziu
ieri, zi cu ferestre
Alpatov
mă întorc la „povestea” goticului
 
Catedrala gotică nu era un tip arhitectonic complet nou cum era, de pildă, peripterul grecesc sau basilica paleocreştină. Ea nu era decât o treaptă de dezvoltare a tipului de bazilică şi se întemeiază pe interpretarea originală a semnificaţiei iniţiale a formei. Răstălmăcirea bazilicii creştine se extinde consecvent asupra tuturor părţilor componente ale interiorului gotic. (Alpatov, 38)
modificarea – e vorba de o mutaţie, de o schimbare de epistemă
 
BRUGGE OL Vrouwkerk – Church of Our Lady
 
În gotic, zidul masiv al bisericii romanice s‑a transformat într‑o dantelă de piatră transparentă; zidul gotic constă aproape integral din ferestre cu geamuri colorate, care alcătuiesc partea lui superioară şi reprezintă sursele de lumină cele mai importante. (349)
 
faţă de maeştrii mauri
Dimpotrivă, maeştrii gotici nu ascundeau privitorului că zidurile sunt supuse legii gravitaţiei. Din această premisă ei deduc, de fapt, un sistem al lor propriu, logic în toate elementele sale, dar care se sprijină, în ultimă analiză, pe minune, pe fantezie şi pe poezie. (350)
se naşte o lume structurală
o lume a unei gândiri structurale
Dar nervurile din arhitectura gotică mai au şi rostul să concretizeze forţa întruchipată în întreaga construcţie şi să contribuie la exprimarea artistică a unei imagini despre lume, în care toate forţele se află într‑o continuă şi activă condiţionare reciprocă. (350)
Dacă privim sistemul de construcţie din perioada gotică, suntem cuprinşi de sentimentul pe care‑l resimţim atunci când deschidem capacul unui ceas şi vedem rotiţele şi dinţii mărunţi, care pun în mişcare limbile. (350)
O asemenea construcţie nu putea fi creată decât de contemporanii unui Roger Bacon care visa să realizeze o maşină de zburat. (350)
Confruntarea scheletului puternic cu umplutura uşoară a devenit unul din principiile de bază ale arhitecturii gotice. (351)
 
mulurile traforate, tritonii, arcurile butante, 
contrafortul – impresie de spiritualizare
faţada – pentru a‑l primi pe cel care intră în catedrală
 
Principiul care leagă diferitele părţi se află în afara perceperii vizuale. (352)
De fapt, nici o singură catedrală gotică, nici măcar domul din Colonia, cel care a fost terminat, nu pare atât de desăvârşit şi de finit ca templele greceşti. (352)
 
o lume deschisă
catedrala gotică – un produs al gândirii citadine
catedrala – enciclopedie în piatră
zgura veacurilor anterioare (354)
zgura textuală – personaje
 
Sculptorii gotici s‑au priceput să transforme materia aridă a dogmaticei teologice în flori vii şi să facă din catedrala gotică un cor sonor şi polifonic. (354)
Statuile din catedralele romanice slujeau, ca şi icoanele, drept obiect de adoraţie. Plastica gotică impresionează mai mult şi distractiv. (354)
confruntare schelet – umplutură
rozetă – ordine clară
Rozeta gotică face o impresie mai desăvârşită, mai organică. De aici se poate deduce că noţiunile antice de cosmos şi de ordine au fost transmise maeştrilor gotici în mai mare măsură decât maeştrilor artei Islamului.(355)
fixarea în forme geometrice a figurilor, obiectelor (Villarde de Honnencourt)
E drept că statuile gotice sunt lipsite de acea forţă conştientă de sine, de care erau pătrunse cele mai multe figuri antice; nu mai poţi distinge nici măcar piciorul pe care îl lasă greutatea corpului. Linia piciorului dus înainte se contopeşte, de obicei cu ductul ondulat al mantiei. Prin aceasta figurile capătă o mişcare de alunecare abia perceptibilă, care se continuă în împletirea arcurilor ogivale ale faţadei. S‑ar putea spune că în ele nu‑şi găseşte expresia atât de mult existenţa reală, cât, mai degrabă, forţele interioare care adastă în om şi pe care acesta le poate lăsa să se manifeste în exterior. (356)
 
iarba udă
acelaşi peisaj al grădinii
merii, un brad în spatele lor
din nou bancher – rectificările 
primesc poeziile de la Jeff
biblioteca lui Popi
telefon lui Jeff
îi spun de poeziile ce m‑au făcut să‑l simt foarte aproape cea despre Aristotel
Aristoteles
şi haiku‑ul
 
Was ist wind?
îi spun despre Tragedie şi Haiku şi îmi dă dreptate
după‑amiaza mergem la Bernard acasă
stâlpii grădinii părăsite
lemnul mestecenilor pe care părinţii lui i‑au privit 
mâncăm la mătuşa lui Bernard, Christiane
casa fermă, acum pustie
curte uriaşă, pavată, plină de vite, odinioară
ne serveşte cu un beefsteak flambat cu lichior
de multe ori uit de mizeria de‑acasă
seara, descărcăm lemnele
clopotele se aud limpede
 
(Fragmente din volumul "Note din zile" de Marius Iosif, publicat la Editura Limes, Floresti, jud.Cluj, 2015)
 
Fotografiile apartin autorului.
 
Marius Iosif (n.25 martie 1953, Timisoara)-stranepot al poetului St.O.Iosif-este eseist, prozator, poet si traducator.A absolvit cursurile Facultatii de Filologie a Universitatii Babes-Bolyai (1979), iar in 2012 a obtinut titlul de doctor in filologie.
A debutat in 1978, in revista Echinox. Publica periodic articole in reviste din Romania si de peste hotare precum Vatra, Familia, Transilvania, Idei in dialog, Agora, Forum studentesc, Filozofie magazine (Belgia&Olanda), Clipa (SUA). In anul 2012 isi sustine lucrarea de doctorat Ipostaze literare ale experientei spirituale, lucrare apreciata cu Summa cum laude, si, ulterior publicata in volum la Editura Tracus Arte cu titlul O ecologie a sacrului (2014). A mai publicat : Tragedie si Haiku (1999), Petra (2000). Este membru al Uniunii Scriitorilor, din partea careia a primit premiul pentru debut (Filiala Targu-Mures).